Het bouwen van een veldsmidse

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ha Wilco,
Sorry, ik zie dit nu pas, maar had al eerder genoten van je gereedschap. dat was destijds voor mij de aanleiding om een cursus smeden te gaan volgen en ik ben nu ook een beetje verslaafd. Mijn leraar gaf me de tip dat een oude remtrommel van een vrachtwagen een goede vuurpot levert. Het is lekker dik gietijzer en het gat voor de beluchting c.q. de afvoer van slakken zit er al in. Misschien nog een idee, maar wellicht wat moeilijk in te passen in het rechthoekige gat. Veel succes hiermee.
Groeten,
Hans
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo HoutHans,

Dat is een goede tip. Zo'n remtrommel ziet er inderdaad lekker massief uit! Ik ga dat zeker onthouden voor de volgende keer.

Mooi om te lezen dat je verslaaf bent geraakt aan het smeden ;-)! Wat voor werkstukken maak je? Zou je die kunnen/willen posten? Heb je foto's van je werkplaats/smidse? Ik ben erg benieuwd!
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ha Wilco,

Vooralsnog is het beperkt tot het huren van zijn werkplaats, maar ik ben wel aan het denken aan een eigen veldsmidse. Ik zal even zoeken naar de foto's van het mes dat ik voor mijn zoon (hij zit op scouting) heb gemaakt. Als ik ze gevonden heb, zet ik ze wel op het forum (vanwege het handvat dat van zelf geoogst en gedroogd appelhout is, mag dat vast wel).

Groeten,
Hans
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb zojuist je blog gelezen. Heel knap wat je zo maakt!

Dankje! :)

- - - Updated - - -

Ha Wilco,

Vooralsnog is het beperkt tot het huren van zijn werkplaats, maar ik ben wel aan het denken aan een eigen veldsmidse. Ik zal even zoeken naar de foto's van het mes dat ik voor mijn zoon (hij zit op scouting) heb gemaakt. Als ik ze gevonden heb, zet ik ze wel op het forum (vanwege het handvat dat van zelf geoogst en gedroogd appelhout is, mag dat vast wel).

Groeten,
Hans

Ja dat mag zeker ;-) Ik ben benieuwd!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hier nog wat uitleg bij de foto's.
Het heeft even geduurd maar de veldsmidse en aambeeld plus het aambeeldblok zijn dan eindelijk zo goed als klaar. Vorige week heb ik ook een zak smeedkolen gekocht en deze week heb ik voor het eerst wat kunnen oefenen. Het zal nog een lange weg worden maar het begin is er en heb ook al wat kleine werkstukken kunnen maken via wat eenvoudige oefeningen, oa een kleine handschoffel voor in de moestuin en een soort van schraper om de kolen in het vuur te duwen. Ik moet zeggen dat ik laaiend enthousiast ben en dat dit zeker nog vervolgd gaat worden!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Laaiend enthousiast is wel de juiste woordkeuze!
Smeden is inderdaad ook erg leuk, maar zoals alles zal het inderdaad de nodige oefening vragen.
Wat is eigenlijk het verschil tussen smeedkolen en gewone antraciet?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Leuke woordspeling Wilco. Lang geleden heb ik ook een lamp gesmeed. Het drijven van staal lijkt zo makkelijk maar dat valt tegen. Als het te heet word krijg je een sterretje en dan kan je overnieuw beginnen.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Laaiend enthousiast is wel de juiste woordkeuze!
Smeden is inderdaad ook erg leuk, maar zoals alles zal het inderdaad de nodige oefening vragen.
Wat is eigenlijk het verschil tussen smeedkolen en gewone antraciet?

Smeedkolen is een vrij vuile variant van kolen, met veel zwavel en as. In de praktijk plakt (sintert) smeedkolen aan elkaar vast waardoor het een soort hete korst vormt, om het ijzer heen. De hitte van het vuur is dan mooi te concentreren en te regelen op de juiste plek.
Met anthraciet, dat niet sintert, is het veel moeilijke om de hitte goed te regelen en te concentreren. Het vuur zal al gauw te groot en te heet worden.

Om het vuur klein te houden (wat belangrijk is) gebruikte ik een blik (van bruine bonen of zo) met in de bodem een stuk of 6 gaatjes. Water er in, en daarmee blus je af en toe de rand van de kolen om de vuurkern heen.
Verder: niet te veel porren en roeren in het vuur, hou het zo klein mogelijk.

Ik gebruik tegenwoordig geen smidsvuur meer, heb hem verkocht. Ik verhit nu met de gasbrander of de snijbrander, waarmee ook roestvast staal te verhitten en smeden is (want dat doe ik steeds meer).

Wim.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Leuke woordspeling Wilco. Lang geleden heb ik ook een lamp gesmeed. Het drijven van staal lijkt zo makkelijk maar dat valt tegen. Als het te heet word krijg je een sterretje en dan kan je overnieuw beginnen.

Klopt inderdaad, het krijgen van een sterretje is zo gebeurd ;-) Maar om te oefenen blijf ik dergelijke stukken staal gewoon even doorgebruiken, kapotter kan het toch niet worden. Het drijven is wel een werkje waar je spierpijn van krijgt. Ik ben al druk aan het zoeken naar goede ideeën voor een mechanische hamer. Dat is tegelijk een mooi nieuw vervolgproject...
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Smeedkolen is een vrij vuile variant van kolen, met veel zwavel en as. In de praktijk plakt (sintert) smeedkolen aan elkaar vast waardoor het een soort hete korst vormt, om het ijzer heen. De hitte van het vuur is dan mooi te concentreren en te regelen op de juiste plek.
Met anthraciet, dat niet sintert, is het veel moeilijke om de hitte goed te regelen en te concentreren. Het vuur zal al gauw te groot en te heet worden.

Om het vuur klein te houden (wat belangrijk is) gebruikte ik een blik (van bruine bonen of zo) met in de bodem een stuk of 6 gaatjes. Water er in, en daarmee blus je af en toe de rand van de kolen om de vuurkern heen.
Verder: niet te veel porren en roeren in het vuur, hou het zo klein mogelijk.

Ik gebruik tegenwoordig geen smidsvuur meer, heb hem verkocht. Ik verhit nu met de gasbrander of de snijbrander, waarmee ook roestvast staal te verhitten en smeden is (want dat doe ik steeds meer).

Wim.

Interessante info Wim! Dankje voor het delen. Wat is het voordeel van een gasbrander tegenover een smeedvuur bij het verwerken van rvs? Wat voor moois maak je zoal?
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Een gasbrander (op propaan) heeft als grootste voordeel dat het staal (en rvs) niet kan verbranden zoals in een kolenvuur wel kan.
Vooral bij klinken heeft dat een groot voordeel: je kunt een flinke voorraad klinknagels heet houden in een propaanoven, zelfs langdurig. Als je klinknagels in een kolenvuur hit, dan verbranden ze zómaar en moet je echt erbij blijven.
Verder is een kolenvuur ongeschikt voor rvs omdat dat teveel koolstof zou toevoegen aan het materiaal.
Bij hitten met de snijbrander is er wel een risico op verbranden; daar moet je dus erg bij opletten.

Rvs moet sowieso heel anders verwarmd en gekoeld worden dan gewoon staal, omdat het een heel slechte warmtegeleider is. Dat kan betekenen dat het werkstuk van binnen nog koud is terwijl de buitenkant oranje gloeit, en andersom. Het moet veel rustiger gedaan worden. Die slechte warmtegeleiding heeft ook voordelen: je kunt je werkstuk zonder handschoen vasthouden vlak naast het gloeiende deel.

Ik maak (zoals mijn forumnaam doet vermoeden) vooral scheepsbeslag, zowel sier als functioneel. Ook smeed ik zelf rvs klinknagels (die kun je namelijk niet gewoon kopen) die ik later wegklink. De meest gebruikte diktematen voor die klinknagels zijn 12 en 16 mm.
Wim.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De afgelopen tijd heb ik niet veel tijd gehad om te smeden, maar toch heb ik nog wat oefenstukken kunnen maken. Ik ben een tijdje terug verhuisd en ben nu bezig om de garage om te bouwen tot werkplaats en daarbij hoort natuurlijk ook een nieuwe werkbank. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het precies ga doen maar een paar mooie holdfasts of werkbankklemmen leken me een goede toevoeging. Op het internet staan veel voorbeelden en is er al heel wat afgediscussieerd over afmetingen, klemkracht, vorm en dergelijke maar om te oefenen heb ik een willekeurig model gepakt met bijhorende afmetingen. Het smeden viel nog niet mee (ook logisch aangezien ik er pas net mee begonnen ben) en het koste me drie uur om tot onderstaand resultaat te komen. Ik ben begonnen met een staaf van 20 bij 20mm en heb daaruit de vorm proberen te smeden. Vooral om de haakse hoek zowel aan de binnenkant als de buitenkant netjes haaks te krijgen was een geploeter. De binnenzijde kreeg ik netjes recht maar nadat me halverwege het proces de buitenzijde verbrand was heb ik uiteindelijk besloten vals te gaan spelen en om materiaal toe te voegen door middel van oplassen. :eek::eek: Ach, als je nog aan het oefenen bent mag dat toch? :p Afgezonderd daarvan ben ik voor een eerste smeedpoging tevreden en als ik het geheel straks eenmaal heb opgepoetst en bijgewerkt met de vijl een haakse slijper is het een mooi stuk gereedschap vind ik zelf.

DSC_0209.jpg

Het mes is een poging om een zogenaamd Sloyd mes te smeden en dat ging ook redelijk goed voor een eerste keer mes smeden. Het basismateriaal hiervoor was een staf koolstofstaal rond 10mm, waaruit ik eerst de arend heb gesmeed en daarna het blad. Het valt nog niet mee om uit dat taaie ijzer de vorm te halen die ik voor ogen heb maar dit keer is het goed gelukt. Ik moet er dan wel bij zeggen dat dit de derde poging was, de eerste poging mislukte omdat het blad opeens een scheur vertoonde en afbrak, de tweede poging was ik niet tevreden met de overgang van de arend naar het blad en onderstaande is de derde poging. Nu nog het geheel afwerken, een mooi handvat eraan maken en dan kan het aan het werk!

DSC_0204.JPG
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Mooi, Wilco! Het plezier spat er van af.
Wim.
 

BenS

Nieuw lid
9 dec 2021
2
1
Drenthe
Ha Wilco,
Ook ik beleef veel plezier aan een zelfgebouwde kolensmidse. Als je helemaal buiten staat kan de wind op het vuur lastig zijn, en smeedkolen kunnen zware rook geven. Daarom heb ik van dun plaatstaal en een stukje pijp een omkasting gemaakt. De plaat aan de voorkant staat los, en de bovenste helft kan er ook af zodat er alleen een windscherm om het vuur heen staat.
grt Ben
 

Bijlagen

  • foto kolensmidse.PNG
    foto kolensmidse.PNG
    314 KB · Weergaven: 26
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Hallo BenS

wat is de diameter van je schoorsteen pijp? Op de foto lijkt het nogal dun voor een smidsevuur, die heeft heeft een grotere diameter nodig dan kachel.

Werkt het helemaal goed of heb je nog wat problemen met de trek?
Heb je foto's van de vuurpot en luchtkanaal en lichtregeling?

Lijkt mij een fijn smidsevuur voor kleinere werkstukken.


groeten
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.