Het bouwen van een veldsmidse

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Geen houtbewerking, wel handgereedschap... Dit leek me daarom toch de beste plek om het te plaatsen.

Smeden heeft altijd al mijn interesse gehad. De combinatie van vuur, staal en het gehamer op het aambeeld vind ik fascinerend. Ik heb me dan ook altijd al graag verdiept in het smeden en ook al wel een paar keer op een hobby-niveau wat op gloeiend staal lopen slaan, maar ik begon toch langzamerhand goed materiaal en gereedschap te missen.

Probleem is dat smeedgereedschap weer geld kost ;-) Als je alle materialen nieuw wilt kopen ben je zo een paar duizend euro verder en dat heb ik op dit moment er niet voor over. Om dat probleem op te lossen grijpen we uiteraard naar de geijkte methode: zelf maken :eek: En gelukkig is een kleine, mobiele veldsmidse redelijk eenvoudig zelf te maken.

Het begint uiteraard met een ontwerp. Na wat zoeken in boeken en op het internet heb ik uiteindelijk aan de hand van wat voorbeelden een mooi ontwerp kunnen samenstellen. Hopelijk voldoet het aan de eisen om te beginnen en voor de wat langer termijn.


De smidse is gebaseerd op het ontwerp dat hier besproken wordt: https://www.reddit.com/r/Blacksmith/comments/3pu4x7/my_first_forge_fully_fabricated_coke_forge/

En ook op onderstaand voorbeeld:

1 Smidse voorbeeld.jpg

Het materiaal komt bij een lokaal staalconstructiebedrijf vandaan.

Koker 40x40x4: 4 meter
Hoeklijn 40x40x4: 7 meter
Plaat: 610x915x6mm

Totale kosten inclusief het lasersnijden van de plaat waren ongeveer €150.

Gelukkig heb ik een goede metaalzaag ter beschikking waarmee het exact haaks en verstek zagen lekker snel en nauwkeurig gaat. Het op maat zagen van de hoekprofielen was dus ook zo gedaan alhoewel ik wel even moest wennen aan het feit dat de zaak enkel maar naar één kant 45 graden zwenkt. Het was koud gisteren dus de houtkachel ging uiteraard ook aan. Dat scheelt toch weer een maar graden :cool:.

Verder moest ik het gat voor de vuurpot nog uit het 'tafelblad' slijpen. Toen ik het materiaal inkocht, wist ik de uiteindelijke afmetingen van de vuurpot nog niet dus vandaar dat ik dat niet heb mee laten uitsnijden. Maar geen nood, het was een mooi excuus om weer eens met de grote haakse slijper aan de gang te kunnen. Het werken met hout is mooi en geeft mooie krullen, maar werken met metaal geeft mooie vonken en is ook fantastisch ;).

Op dit moment is het blad van de smidse klaar om gelast te worden. Daarna volgen nog de poten, de vuurpot en het luchtkanaal met de ventilatorophanging. Het geheel komt op zwenkwielen zodat het gemakkelijk te verplaatsen is en ik wil de poten demontabel maken. Dit zodat het geen sta-in-de-weg is al het niet in gebruik is. Het ontwerp voor de vuurpot is ook al klaar en wordt gebouwd uit stukken restijzer die ik nog had liggen. De ventilator wil ik ook graag zelf proberen te maken aan de hand van wat voorbeelden van Matthias Wandel en zijn collega's en een oude wasmachine elektromotor. Ik ben benieuwd of dat wat wordt.

Wordt vervolgd!




2 basisplaat zelfgemaakte smidse.jpg


3 materiaal zelfgemaakte smidse.jpg


3a tekeningen.jpg

3aa kachel.jpg

4 zagen van het materiaal.jpg

5 zagen van het materiaal.jpg

6 vorderingen aan de zelfgemaakte smidse.jpg

7 vorderingen zelfgemaakte smidse.jpg

8 Inslijpen van het gat voor de vuurpot.jpg

9 Vorderingen zelfgemaakte smidse.jpg

10 werkblad van de zelfgemaakte smidse bijna klaar.jpg

- - - Updated - - -

Geen idee waarom sommige foto's nu liggend worden weergegeven, op m'n computer staan ze rechtop...
 
P

Pel

Guest
Smeden heeft iets magisch vind ik, als ik vroeger de smid bezig zag hoe hij het gloeiend ijzer omboog door er op te hameren, en weer terug in het gloeiend hete vuur stak tot hij het er weer bijna wit gloeiend uithaalde. Vond ik dat altijd prachtig om te zien, vooral in de winterdag was het lekker warm bij de smid. Ik blijf dit project volgen Wilco, veel succes.

Groet Pel.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
In de kerstvakantie heb ik nog wat voortgang kunnen maken met de smidse. Het laswerk van de tafel is bijna klaar, de poten met zwemkwielen gelast en gemonteerd. Ik wilde graag de poten demonteerbaar hebben zodat het geheel bij ongebruik niet zo'n sta in de weg wordt en de smidse eventueel in delen in de auto kan. Ik heb dat opgelost door korte stukken hoeklijn 40x40 op de hoeken te lassen en daartegenaan de poten (koker 40x40) te bouten. Voor de verstevigingsregels van de poten kwam ik 200mm hoeklijn tekort...:confused: foutje in de zaaglijst of te weinig geleverd. Anyway, dat werken we later wel weer bij.

De volgende stap is de vuurpot en de ventilator. Daarvoor moet ik nog wat materiaal opscharrelen:eek:.

Wordt vervolgd :cool:

IMG_2616.jpg

IMG_2622.jpg

IMG_2624.jpg

IMG_2630.jpg

7D1A739B-701D-4D1B-B13D-0BDED40AFAAA.jpg
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Bij Smeden Totaal zijn mooi vuurbakken te koop voor de veldsmidse.
Alles er op er aan. Niet spotgoedkoop, maar wel heel goed.
Of een tweedehands opduikelen hier of daar.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Bedankt voor de tip Roel! Ik heb even gekeken en inderdaad mooi materiaal. Maar ook de vuurpot en de ventilator ga ik zelf proberen te maken. Dat is leuker en bijkomend voordeel is dat je het precies zo kunt maken zoals je zelf wilt. Vaak scheelt het ook nog wat in de kosten :eek:
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Tuurlijk, gewoon zelf doen is het leukste!
Ik had het geluk een gebruikte op de kop te tikken voor weinig....:eek:
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Zelf hou ik niet van luchtgaatjes. De slakken willen zich daar wel eens in vastzetten. Ik heb liever een draaiende balk zodat de slakken onmiddellijk loskomen en makkelijk van onder het vuur kunnen gehaald worden.
Het systeem met een centrale pin die het luchtgat zuiver maakt vind ik ook super. Hieronder foto van de Duitse zaak voor smeedbenodigdheden https://www.angele-shop.com/shop/de/esseisen-typ-ee-4










https://www.mojokeramiek.nl/product/cv73-industriele-ovens/smeedovens-1200-1300-c/mobiel-midsvuur-kolen



Deze systemen kan men zelf maken.
Indien je vooral beitels en dat soort kleine stalen voorwerpen wil gaan smeden , maak dan een ondiepe vuurpot.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.be
 
Laatst bewerkt:

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Dat is waar Wilco, maar als je dan toch op een dag smeedkolen gaat gebruiken heeft Ornament een punt, slakken kunnen de gaten verstoppen.
Met zo'n kogel het je dat probleem niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.