Krom trekken massief eiken tafelblad

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Advies is om het te verzagen. Bij iemand die het gereedschap heeft ben je zo klaar. Lijmklemmen heb je zelf volgens mij. Wel handig om het direct na het verzagen te lijmen. Er zitten spanningen in het hout en die komen vrij waardoor je met een uur al afwijkingen ziet die er niet waren. Dus lijmen binnen een uur.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ik heb begrepen dat je in Haarlem of omgeving woont.
Ga dan eens kijken in de Haarlemmerkweektuin bij Nederlands hout.
http://www.nederlands-hout.nl/
Zij hebben regelmatig mooie tafelbladen met wankanten en allemaal van bomen uit de omgeving.
Eiken zal je er niet zo veel zien, maar plataan en Iepen hebben ook een mooie tekening.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Advies is om het te verzagen. Bij iemand die het gereedschap heeft ben je zo klaar. Lijmklemmen heb je zelf volgens mij. Wel handig om het direct na het verzagen te lijmen. Er zitten spanningen in het hout en die komen vrij waardoor je met een uur al afwijkingen ziet die er niet waren. Dus lijmen binnen een uur.

Vind ik wel een vreemd advies. Als het hout krom trekt door spanningen in het hout ga je die niet bedwingen door het verzagen en te verlijmen. Schaaldelen verzaag ik de gewenste lengte en breedte en laat ze dan binnen rusten en acclimatiseren. Dan gebeurd het inderdaad dat er vervormingen optreden, maar die worden er met het schaven uitgehaald.
Een stuk dat na het verzagen zwaar vervormd door interne spanningen in naar mijn mening niet geschikt voor meubelhout. Dat zal een wispelturig stuk hout blijven met alle gevolgen van dien.
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Vind ik wel een vreemd advies. Als het hout krom trekt door spanningen in het hout ga je die niet bedwingen door het verzagen en te verlijmen. Schaaldelen verzaag ik de gewenste lengte en breedte en laat ze dan binnen rusten en acclimatiseren. Dan gebeurd het inderdaad dat er vervormingen optreden, maar die worden er met het schaven uitgehaald.
Een stuk dat na het verzagen zwaar vervormd door interne spanningen in naar mijn mening niet geschikt voor meubelhout. Dat zal een wispelturig stuk hout blijven met alle gevolgen van dien.

nu ben ik even de weg kwijt. Acclimatiseren moet sowieso. Maar kan ik het gehele blad zoals het nu is laten acclimatiseren, of moet ik het eerst in balken zagen en dan laten acclimatiseren?
 
P

Pel

Guest
Inderdaad zoals Mathieu het zegt moet het gedaan worden, het hout eerst verzagen, goed laten drogen en daarna verlijmen.

Groet Pel.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Als je heb blad in de huidige vorm verder laat drogen valt het mogelijk mee. (zagen kan altijd nog)
wel even de koppen behandelen zodat deze gelijkmatig met de rest gaan.

En dergelijke tafel hoeft m.i. niet zuiver vlak te zijn.
en enkel scheurtje kan je dichtmaken met een stukje hout of wat epoxy
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat zou wel mooi zijn, dan heeft de misere je niets gekost, maar of je dat lukt...ik betwijfel het
Fair is het wel als je er precies bij schrijft wat en/of waarom, dan is het de koper zijn keus het wel of niet te betalen
Je hoeft er natuurlijk niet bij te zetten wat je er voor betaald hebt
Jointer is een vandiktebank, planer een schaafbank
Kan ook anders, https://www.youtube.com/watch?v=wWGdVV1toug
Zaagtafel heb je ook niet perse nodig, kan ook met een flinke invalzaag en liniaal

Dat maken de opties wat ruimer
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Dank allemaal. Wat het hout gaat doen blijft een loterij. Ik kan me zo voorstellen dat in 1 stuk laten drogen meer kans geeft op scheuren als losse planken laten drogen. Kan iemand dat beamen?

Zaagtafel heb ik (Startrite tilt arbor; moet nog even uitzoeken hoe ik veilig massief hout kan verzagen; ik las dat dit op het zaagblad kan pakken als de spanningen door het zagen vrijkomen. Dus in ieder geval het spouwmes erop en de geleiding tot net voor / achter het blad, maar verdere tips zijn welkom!), vandiktebank niet, maar mijn Jet 2244 OSC breedbandschuurmachine kan ook een hoop als je maar genoeg geduld hebt. Schaafbank heb ik niet. Maar goed, ik doe het stapje voor stapje: eerst ga ik de kopse kanten inderdaad maar sealen met Repair Care Dry shield SK. Ik las op het forum dat mensen daar goede ervaringen mee hebben. Daarna ga ik kijken of ik planken ga zagen en de mooie tekening in het hout laat varen.
Als het vervormen heel erg meevalt wordt het een tafel, is er een minder groot stuk bruikbaar dan wordt het een salontafel, en is er bijna niets bruikbaar... dan allicht de bovenkant van een nachtkastje als herinnering aan deze leerervaring :)
 
Laatst bewerkt:

jans

Nieuw lid
28 jan 2009
23
0
essen be.
Mholper Om dit in de toekomst te voorkomen is het misschien aan te raden om een vochtmeter aan te schaffen. Daar heb ik persoonlijk al veel geld mee verdient of in uw geval uitgespaard. Een kleine investering als u met massief hout werkt, maar dan wel een met pinnen die in het hout gaan. Succes gewenst.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Goeie tip MAAR daar moet je wel mee kunnen werken want anders zijn die dingen erg onbetrouwbaar
Meet bijv hout dat in mei gezaagd is maar eens in augustus dan geeft jij aan droog
Zaag je het hout door en meet je op het vers vrijgekomen stuk, dan meet hij zeiknat
Dus wil je goed meten zal je een stuk door moeten zagen
 
Laatst bewerkt:

jans

Nieuw lid
28 jan 2009
23
0
essen be.
Toxiq Volg uw gedachtegang. Maar ik gebruik dan ook inslag pinnen die gaan ongeveer 10 m/m in het hout of nog dieper bij zacht hout, en zijn zo wel enigszins betrouwbaar. Hout droger dan 7% krijg je bijna nooit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.