Krom trekken massief eiken tafelblad

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hallo houtbewerkers,
Ik heb nog weinig ervaring met het werken met massief hout. Toch wil ik mij wagen aan het maken van een mooi bureau met uitschuifbaar blad waarop mijn naaimachine komt te staan.

Ik heb zojuist een massief eiken blad gekocht van 150x80x6 wat er fantastisch uitziet. Volgens de verkoper is het 2.5 jaar gedroogd maar ik vond eerlijk gezegd dat hij niet heel vakkundig overkwam. Ik heb daarom jullie hulp nodig om te beoordelen welke stappen ik moet nemen om te zorgen dat het niet verder krom gaat trekken als ik het blad naar m'n woonkamer verplaats.

Dit is wat mij opvalt:
1. het blad bestaat uit twee delen in het midden verbonden met lammello's en schroeven. Aan de onderkant kun je duidelijk zien dat het al krom getrokken is. De bovenkant is vlakker maar ook niet perfect vlak. Het lijkt erop dat hij dus maar aan een kant door de vandiktebank is gegaan.
2. de deelnaad tussen de twee delen heeft een forse kier en er is wat met houtvuller gewerkt om dit optisch te verbergen
3. het blad heeft wat scheuren aan de zijkant.

Dit zijn mijn vragen aan jullie:
1. Ik heb geen vandiktebank, maar wel een forse JET2244 osc breedbandschuurmachine. Loont het zich om beide kanten echt vlak te schuren of creëer ik hiermee een nieuwe geometrie die nog meer gaat kromtrekken?
2. De verbinding in het midden voelt opzich stevig, maar het ziet er niet uit dat het echt goed verlijmd is. Is het zinnig en te doen het geheel opnieuw door te zagen over de deellijn, de kanten echt 90 graden maken en opnieuw te verlijmen?
3. Loont het zich om metalen profielen van 2x2 cm in te freezen om verder kromtrekken te voorkomen?
4. Moet ik me zorgen maken over de scheuren aan het uiteinde?
5. Ik wil de tafel voor een verwarming zetten; is dat een heel dom plan ivm kromtrekken.

Ik hoor graag van jullie! alvast hartelijk dank voor het meedenken!

het bureau links, het uitschuifbare deel voor de naaimachine rechts
IMG_3339.jpg

zijaanzicht waar de kromme onderkant goed is te zien
IMG_3340.jpg

de verbinding in het midden
IMG_3341.jpg

de scheuren aan het uiteinde
IMG_3342.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Er zijn in dit forum vele berichten geschreven over het kromtrekken van tafelbladen. Juist als je, zoals je schrijft, weinig ervaring hebt met het werken met massief hout, kan ik je aanraden eens de zoekfunctie te gebruiken. Zoeken op 'krom' of 'kromtrekken' zou wel eens heel informatief kunnen zijn.
 
P

Pel

Guest
Dit gaat m.i. gegarandeerd scheuren, ze hebben een schaaldeel door de midden gezaagd, daarna een spintkant een beetje recht gezaagd, en dat tegen elkaar gelijmd en glad geschuurd. Als je dit blad bij de verwarming gaat zetten moet ik toch het ergste vrezen. Ik denk dat je het beste het blad in balkjes van± 10 cm kunt zagen, en dit laten drogen, daarna vlak en haaks schaven en om en om tegen elkaar lijmen.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ga er van uit dat de delen eerst gedroogd zijn, daarna gevlakt en aan elkaar verbonden
Als de delen zo krim getrokken zijn dan waren ze niet droog (genoeg) toen ze verbonden werden en is de verkoper niet zo heel betrouwbaar OF weet niet waar hij/zij mee bezig is

Voor een kachel kun je nog meer krom trekken wel verwachten
Metalen profielen kan wel, mits deze met slobgaten worden bevestigd
Je kan ze er ook gewoon onder schroeven, ze hoeven niet tot het einde te lopen, de uiteinden op 45graden zagen, dan zie je er niks van (ik heb er zelf koker 40x60x4 onder geschroefd, tafel staat nu 3 jaar, blijft mooi vlak)
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
En dan is 10 cm echt het max. Ik zou eerder voor max 8 kiezen. Hangt er vanaf hoe je uitkomt. Als je de spintkanten aan de buitenkant wilt houden zul je even moeten rekenen hoe je met om en om leggen toch de buitenkanten goed krijgt.
Als het nog een keer door de vandiktebank moet dan dat bij mij.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Tenzij het een echt vriendenprijsje was terug brengen naar de verkoper, geld terug vragen en een behoorlijk gedroogd stuk hout kopen bij een goede houthandel. Behoorlijk gedroogd wil zeggen liefst ovengedroogd en vochtgehalte gemeten.
Eens dat je dat in huis hebt laat je dat enkele weken of nog wat langer acclimatiseren en dan ga je aan de slag. Hoe het dan verder moet is al meermaals beschreven, of je stelt de vraag nogmaals.
Dit stuk hout zit al vol moeilijkheden die niet zo eenvoudig weg te werken zijn. Twee dosse stukken met de jaarringen naar dezelfde kant zijn sowieso niet erg stabiel.
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Dank voor het meedenken allemaal. Mijn conclusie is: eigen schuld, dikke bult. Om met mijn beperkte kennis zo'n stuk van een particulier te kopen en hem te vertrouwen is risicovol.

De verkoper zei me dat het hout 2.5 jaar gedroogd was, en dat inscheuren minimaal zou blijven. Ik heb hem vervolgens gevraagd om het stuk in twee gewenste stukken te zagen. Dus het is een wat grijs gebied: allicht wist hij wel of niet wat hij deed; hij heeft het voor mij gehalveerd. De verkoper zit op 1 uur rijden van mijn huis en ik zit er niet op te wachten om weer op en neer te rijden om het terug te brengen. Ik ga hem wel opbellen en een deel van m'n geld terugvragen, maar kan me voorstellen dat hij daar niet aan gaat meewerken. Ik denk vooral dat het een dure les voor mij is.

In balken verzagen en weer verlijmen kan, maar misschien ga ik toch eerst kijken of ik het blad kan verkopen, maar dan met een eerlijk verhaal.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat je er voor betaald hebt en wat je denkt terug te vangen
Verlies heb je zowieso, waarom dan niet proberen om er wat van te maken, dan heb je er in ieder geval een leerzame ervaring voor terug, er is heus wel een goed eind aan te breien.

Genoeg mensen hier op het forum om je van advies te voorzien en waarschijnlijk ook wel die je kunnen/willen helpen (mits je niet te benauwd bent om een stukje te rijden)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dank voor het meedenken allemaal. Mijn conclusie is: eigen schuld, dikke bult. Om met mijn beperkte kennis zo'n stuk van een particulier te kopen en hem te vertrouwen is risicovol.

Zo sterk zou ik het niet verwoorden. De meesten onder ons hobbyisten hebben wel zo een (dure) ervaring. Spijtig leergeld maar eigenlijk ligt de verantwoordelijkheid bij de verkoper. Die had je dit stuk niet mogen verkopen. Inscheuren mocht het sowieso niet doen, maar een volledig schaaldeel is niet erg stabiel.
De beste oplossing gaat waarschijnlijk zijn wat je zelf aangeeft. Verzagen (door het hart zagen) en dan om en om terug verlijmen (jaarringen afwisselend onder en boven).
Maar na het verzagen een tijdje binnen laten liggen voordat je de stukken terug gaat vlakken. Anders bestaat het risico dat je terug dezelfde problemen krijgt.
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat je er voor betaald hebt en wat je denkt terug te vangen
Verlies heb je zowieso, waarom dan niet proberen om er wat van te maken, dan heb je er in ieder geval een leerzame ervaring voor terug, er is heus wel een goed eind aan te breien.

Genoeg mensen hier op het forum om je van advies te voorzien en waarschijnlijk ook wel die je kunnen/willen helpen (mits je niet te benauwd bent om een stukje te rijden)

Hoi Toxiq en anderen.
Dat mag je zeker vragen. Ik heb er 150 euro voor betaald en was van plan het blad voor exact dezelfde prijs door te verkopen. Om eerlijk te zijn heb ik geen idee of dat een faire deal is of niet, maar ik heb in ieder geval een duidelijke omschrijving toegevoegd.
Het is dan misschien toch een optie om het blad met behulp van een goedgezind forumlid samen te maken. Ik zou het hartstikke leuk vinden als er iemand in de buurt van Haarlem woont met een grote zaagtafel en een jointer (ik weet de Nederlandse naam van de machine niet) voor de haakse hoek.
groeten,
michel
 
P

Pel

Guest
Dank voor het meedenken allemaal. Mijn conclusie is: eigen schuld, dikke bult. Om met mijn beperkte kennis zo'n stuk van een particulier te kopen en hem te vertrouwen is risicovol.

De verkoper zei me dat het hout 2.5 jaar gedroogd was, en dat inscheuren minimaal zou blijven. Ik heb hem vervolgens gevraagd om het stuk in twee gewenste stukken te zagen. Dus het is een wat grijs gebied: allicht wist hij wel of niet wat hij deed; hij heeft het voor mij gehalveerd. De verkoper zit op 1 uur rijden van mijn huis en ik zit er niet op te wachten om weer op en neer te rijden om het terug te brengen. Ik ga hem wel opbellen en een deel van m'n geld terugvragen, maar kan me voorstellen dat hij daar niet aan gaat meewerken. Ik denk vooral dat het een dure les voor mij is.

In balken verzagen en weer verlijmen kan, maar misschien ga ik toch eerst kijken of ik het blad kan verkopen, maar dan met een eerlijk verhaal.

De verkoper heeft gezegd dat het blad 2,5 jaar heeft gedroogd, dat houd in dat het hout winddroog is, maar dan heeft het hout altijd nog een rest vocht waarde van ± 18%. Meubelhout heeft een vocht waarde van ± 12%, binnen neemt het hout dan een vocht waarde van ± 8 à 10 % aan. Zie het als een leer moment we hebben immers allemaal wel eens leergeld betaald.

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hoi Toxiq en anderen.
Dat mag je zeker vragen. Ik heb er 150 euro voor betaald en was van plan het blad voor exact dezelfde prijs door te verkopen. Om eerlijk te zijn heb ik geen idee of dat een faire deal is of niet, maar ik heb in ieder geval een duidelijke omschrijving toegevoegd.
Het is dan misschien toch een optie om het blad met behulp van een goedgezind forumlid samen te maken. Ik zou het hartstikke leuk vinden als er iemand in de buurt van Haarlem woont met een grote zaagtafel en een jointer (ik weet de Nederlandse naam van de machine niet) voor de haakse hoek.
groeten,
michel

Dat is iets meer dan 2000 euro/m3. Is niet de hoofdprijs maar ook niet echt een koopje geweest.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zou beginnen met - als dat kan - het blad in de ruimte te zetten waar je het gaat gebruiken. In pakweg een jaar tijd weet je precies wat je vervolgens moet doen. Misschien blijkt dat je kunt volstaan met het in vrij brede stroken zagen, vlakken etc. en weer verlijmen. Om en om verlijmen is misschien helemaal niet nodig zodat je tenslotte een blad over houdt dat met een natuurlijke tekening zoals nu.

Wachten vervelend? Wachten tot het is geacclimatiseerd is moet je toch. En tenslotte als troost: er zijn er meer op dit forum met soortgelijke ervaringen hoor:eek:


mvg
Klaas
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
@Mathieu, ik kom uit op €2500 per M³ dat is voor winddroog toch prijzig.

Groet Pel

Het is in totaal 0,072 m3. Dat gaat 13,9 keer in een kubieke meter. Maal 150 is 2083 euro. Maak ik een rekenfout??? (gewoon om te weten waar de fout in mijn berekening zit hoor :))
 
P

Pel

Guest
de plaat is 1 M² groot en is 6 cm dik dat gaat 16.6666666 x in een M³ is €2500

Groet Pel.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het gesteggel over kuub prijs is niet reëel. Die 150 euro is inclusief bewerking, neem ik aan.
Als ik naar het hout kijk ziet het er uit als takkenhout. Dus geen stamhout. En das eigenlijk brandhout.
Wat weer niet wil zeggen dat je daar niks van kan maken. Tegenwoordig mode om maar al het hout uit de natuur te gebruiken.
Zoals al eerder gezegd, laat het een tijdje liggen en ga er dan mee aan de slag. Of de optie zoals je zelf aanhaalt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.