Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 31
    Advies is om het te verzagen. Bij iemand die het gereedschap heeft ben je zo klaar. Lijmklemmen heb je zelf volgens mij. Wel handig om het direct na het verzagen te lijmen. Er zitten spanningen in het hout en die komen vrij waardoor je met een uur al afwijkingen ziet die er niet waren. Dus lijmen binnen een uur.

Ik heb begrepen dat je in Haarlem of omgeving woont.
    Ga dan eens kijken in de Haarlemmerkweektuin bij Nederlands hout.
    http://www.nederlands-hout.nl/
    Zij hebben regelmatig mooie tafelbladen met wankanten en allemaal van bomen uit de omgeving.
    Eiken zal je er niet zo veel zien, maar plataan en Iepen hebben ook een mooie tekening.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vurenhout Bekijk Berichten
    Advies is om het te verzagen. Bij iemand die het gereedschap heeft ben je zo klaar. Lijmklemmen heb je zelf volgens mij. Wel handig om het direct na het verzagen te lijmen. Er zitten spanningen in het hout en die komen vrij waardoor je met een uur al afwijkingen ziet die er niet waren. Dus lijmen binnen een uur.
    Vind ik wel een vreemd advies. Als het hout krom trekt door spanningen in het hout ga je die niet bedwingen door het verzagen en te verlijmen. Schaaldelen verzaag ik de gewenste lengte en breedte en laat ze dan binnen rusten en acclimatiseren. Dan gebeurd het inderdaad dat er vervormingen optreden, maar die worden er met het schaven uitgehaald.
    Een stuk dat na het verzagen zwaar vervormd door interne spanningen in naar mijn mening niet geschikt voor meubelhout. Dat zal een wispelturig stuk hout blijven met alle gevolgen van dien.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Vind ik wel een vreemd advies. Als het hout krom trekt door spanningen in het hout ga je die niet bedwingen door het verzagen en te verlijmen. Schaaldelen verzaag ik de gewenste lengte en breedte en laat ze dan binnen rusten en acclimatiseren. Dan gebeurd het inderdaad dat er vervormingen optreden, maar die worden er met het schaven uitgehaald.
    Een stuk dat na het verzagen zwaar vervormd door interne spanningen in naar mijn mening niet geschikt voor meubelhout. Dat zal een wispelturig stuk hout blijven met alle gevolgen van dien.
    nu ben ik even de weg kwijt. Acclimatiseren moet sowieso. Maar kan ik het gehele blad zoals het nu is laten acclimatiseren, of moet ik het eerst in balken zagen en dan laten acclimatiseren?

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Inderdaad zoals Mathieu het zegt moet het gedaan worden, het hout eerst verzagen, goed laten drogen en daarna verlijmen.

Groet Pel.
    Pel; Hout wirktj.

Als je heb blad in de huidige vorm verder laat drogen valt het mogelijk mee. (zagen kan altijd nog)
    wel even de koppen behandelen zodat deze gelijkmatig met de rest gaan.

En dergelijke tafel hoeft m.i. niet zuiver vlak te zijn.
    en enkel scheurtje kan je dichtmaken met een stukje hout of wat epoxy

Dat zou wel mooi zijn, dan heeft de misere je niets gekost, maar of je dat lukt...ik betwijfel het
    Fair is het wel als je er precies bij schrijft wat en/of waarom, dan is het de koper zijn keus het wel of niet te betalen
    Je hoeft er natuurlijk niet bij te zetten wat je er voor betaald hebt
    Jointer is een vandiktebank, planer een schaafbank
    Kan ook anders, https://www.youtube.com/watch?v=wWGdVV1toug
    Zaagtafel heb je ook niet perse nodig, kan ook met een flinke invalzaag en liniaal

Dat maken de opties wat ruimer
    Met een hamer past alles...

Dank allemaal. Wat het hout gaat doen blijft een loterij. Ik kan me zo voorstellen dat in 1 stuk laten drogen meer kans geeft op scheuren als losse planken laten drogen. Kan iemand dat beamen?

Zaagtafel heb ik (Startrite tilt arbor; moet nog even uitzoeken hoe ik veilig massief hout kan verzagen; ik las dat dit op het zaagblad kan pakken als de spanningen door het zagen vrijkomen. Dus in ieder geval het spouwmes erop en de geleiding tot net voor / achter het blad, maar verdere tips zijn welkom!), vandiktebank niet, maar mijn Jet 2244 OSC breedbandschuurmachine kan ook een hoop als je maar genoeg geduld hebt. Schaafbank heb ik niet. Maar goed, ik doe het stapje voor stapje: eerst ga ik de kopse kanten inderdaad maar sealen met Repair Care Dry shield SK. Ik las op het forum dat mensen daar goede ervaringen mee hebben. Daarna ga ik kijken of ik planken ga zagen en de mooie tekening in het hout laat varen.
    Als het vervormen heel erg meevalt wordt het een tafel, is er een minder groot stuk bruikbaar dan wordt het een salontafel, en is er bijna niets bruikbaar... dan allicht de bovenkant van een nachtkastje als herinnering aan deze leerervaring :-)
    Laatst gewijzigd door mholper; 16-12-18 om 21:03.

Mholper Om dit in de toekomst te voorkomen is het misschien aan te raden om een vochtmeter aan te schaffen. Daar heb ik persoonlijk al veel geld mee verdient of in uw geval uitgespaard. Een kleine investering als u met massief hout werkt, maar dan wel een met pinnen die in het hout gaan. Succes gewenst.
    Met vriendelijke groeten
    Jan

Goeie tip MAAR daar moet je wel mee kunnen werken want anders zijn die dingen erg onbetrouwbaar
    Meet bijv hout dat in mei gezaagd is maar eens in augustus dan geeft jij aan droog
    Zaag je het hout door en meet je op het vers vrijgekomen stuk, dan meet hij zeiknat
    Dus wil je goed meten zal je een stuk door moeten zagen
    Laatst gewijzigd door Toxiq; 17-12-18 om 13:23.
    Met een hamer past alles...

Forum Rechten