(Semi) mobiele werkbank maken

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Oké benchdogs. Ik wist de benaming even niet.

Ik wil ronde gaten er in maken en zelf bench dogs van beuken maken. Vraag is alleen hoe gaan ze klemmen in het gat dan moet ik er een soort beugel op maken oid.
 
A

Athanor

Guest
In Nederland worden ze meestal bankhaken genoemd, dus stuur die dog maar weg....


Fons
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hoe heten die dingen in Friesland trouwens?

Ik wist de nederlandse benaming niet vriend, dus het woord benchdog is 1x gevallen. Hoef je niet gelijk zo raar te reageren.
 

tuoh

Oud hout
Athanor zei:
In Nederland worden ze meestal bankhaken genoemd, dus stuur die dog maar weg....


Fons

Er worden hier twee verschillende zaken door elkaar gehaald denk ik.

Een bankhaak is wat de naam zegt, een gesmede stalen haak die je met de bankhamer vast slaat om een stuk te klemmen tegen het werkblad.

Een stootblok, in mooi Engels een "benchdog " genaamd, dient om een werkstuk tegen te houden bij het schaven, het belet dat het stuk hout wegglijd tijdens het bewerken.
De Europese versie is rechthoekig van vorm, de Angelsaksische vorm is rond.
En dank zij het internet is deze ronde vorm nu het populairst aan het worden, alhoewel het voor het gebruik totaal niet uitmaakt of de vorm rechthoekig dan wel rond is. Als ie maar doet wat ie moet doen, dat is het belangrijkste.


Ps: hoe zou de letterlijke vertaling klinken van benchdog, bankhond ??? :D


Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
David80 zei:
Hoe heten die dingen in Friesland trouwens?

Ik wist de nederlandse benaming niet vriend, dus het woord benchdog is 1x gevallen. Hoef je niet gelijk zo raar te reageren.
Ik had zelf het idee met enige onderkoelde humor een reactie te willen geven :? maar merk nu dat dat niet zo over komt, excuus daarvoor, het was verstandiger geweest met een knipoog af te sluiten ;)

Groet van Fons
 
A

Athanor

Guest
tuoh zei:
Een stootblok, in mooi Engels een "benchdog " genaamd, dient om een werkstuk tegen te houden bij het schaven, het belet dat het stuk hout wegglijd tijdens het bewerken.
De Europese versie is rechthoekig van vorm, de Angelsaksische vorm is rond.
André, bedoel je de enkele "dog" in een gat van de werkbank of een klamp die je met twee pennen in de bank bevestigd om als bijv. schaafaanslag te gebruiken? Hoe dan ook, ik stel voor dat we voor de houten exemplaren ook gewoon het woord bankhaak gaan gebruiken :cool:

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.