(Semi) mobiele werkbank maken

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Na jaren geknoeid te hebben met B&D workmates ben ik van plan in het voorjaar een (semi) mobiele werkbank te maken. Eentje die in de winter in de schuur kan en in de zomer lekker buiten kan zetten, als mede meenemen naar een klus op locatie. Ik ga hem voornamelijk gebruiken om hout te schaven met de hand en algemene zaag-, boor- en kluswerkzaamheden.

Dus komt iig een massief bovenblad met gaten voor benchdogs op. Ik wil het simpel houden met demonteerbaar onderstel/poten.

Zijn er hier mensen die zelf al zoiets hebben gemaakt of goede ideeën hiervoor hebben?

Alvast bedankt!
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Handmatig schaven geeft veel kracht op je werkbank.
Daarom heb je gewicht nodig om het geheel stabiel te laten blijven.

Misschien kun je stoeptegels oid gebruiken. Blijft het toch verplaatsbaar als je die er eenvoudig uit kunt halen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dat je gewicht nodig hebt is niet helemaal waar. Bij Westerse werkbanken is de richting van de kracht zó dat je de bank over zijn poten probeert te kantelen. Dat kan je inderdaad tegengaan door zoveel gewicht in je bank (tussen de poten) te leggen dat het gewicht daar zwaarder is dan de kracht die je tijdens het schaven uitoefent. Als je een schoor maakt van je blad naar de grond en op de grond een stop maakt (een paaltje of zo) dan heb je het probleem ook niet. Dan hoef je de werkbank niet zo zwaar te maken.

Japanse schaafbalken zijn niks anders dan een balk die aan de ene kant op een schraag rust en schuin naar beneden afloopt. De zwaartekracht en de kracht van je schaafbeweging zorgen dat de balk op z'n plek blijft.

Arthur
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Het eerste ontwerp is vanmiddag van de tekentafel komen rollen.

Voor zover bestaat het uit 5 losse onderdelen:

-Bovenblad
-Onderstel voor/achter
-Balken links/rechts

Dmv. 4 draadbouten kan het bovenblad gemonteerd worden. En de zijbalken ook.

Mobiliteit is dus ondergeschikt aan stevigheid. Als het maar in de auto past. Dan ben ik iets langer bezig met in elkaar zetten als bijv. een walko of B&D maar dan heb je ook een goede stevige werktafel bij ieder project tot je beschikking.

Nogmaals het is een eerst ontwerp en verbeteringen/suggesties zijn welkom.

Attached files
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik zou het dan iets anders doen: maak juist de zijpanelen vast, zet de lange balken vast met een lange bout en moer (moer in een sleuf in de regel zodat je er met een steeksleutel bij kan). Als je dan een schoor meeneemt die je met een pen en gat verbindt (heb ik niet helemaal netjes getekend) dan heb je een ontzettend stevige werktafel.

Arthur

Attached files
 

tuoh

Oud hout
David80 zei:
Het eerste ontwerp is vanmiddag van de tekentafel komen rollen.

Voor zover bestaat het uit 5 losse onderdelen:

-Bovenblad
-Onderstel voor/achter
-Balken links/rechts

Dmv. 4 draadbouten kan het bovenblad gemonteerd worden. En de zijbalken ook.

Mobiliteit is dus ondergeschikt aan stevigheid. Als het maar in de auto past. Dan ben ik iets langer bezig met in elkaar zetten als bijv. een walko of B&D maar dan heb je ook een goede stevige werktafel bij ieder project tot je beschikking.

Nogmaals het is een eerst ontwerp en verbeteringen/suggesties zijn welkom.

Zoals je het geschetst hebt krijg je een constructie met weinig weerstand tegen schranken. Zolang alle verbindingen mooi strak zitten gaat het nog meevallen, maar hout leeft.

Een betere manier is de volgende: maak je onderstel zowel in vooraanzicht als in zijaanzicht licht trapeziumvormig, dus de poten onderaan staan breder uit elkaar dan bovenaan.
Maak alle verbindingen met doorgaande gaten, en laat de pennen er 30mm doorsteken, boor de gaten breder dan de pen hoog is, draag er zorg voor dat de onderkant van het gat schuin loopt ten opzichte van de tussenregels( 5° à 8°) is ruim voldoende, en dit is voor alle verbindingen.


Wanneer je nu de werkbank samenstelt kan je de pennen vastslaan met een wig ( met dezelfde dikte als het gat breed is) Je enige gereedschap om de bank te monteren en demonteren is een hamer :D
En dat werkt razend snel. Een ander bijkomend voordeel is dat wanneer de verbindingen wat speling krijgen tijdens het werk, een tikje van de hamer op de wig voldoende is om de boel terug strak te zetten.

Voorzie niet alleen voor - en achteraan bovenregels, maar voorzie ook aan de zijkanten bovenregels, plaats de bovenregels aan de zijkanten zodanig dat de bovenkant ervan ruim onder het gat van de bovenregels aan voor- en achterkant komt. Bij de bovenregels aan voor- en achterzijde dien je aan de bovenzijde van de pen wel een vermindering aan te brengen ( 1/3 van de penhoogte) en het corresponderend gat evenveel te verminderen, anders kan je de pen niet vastslaan met een wig.
Eventueel kan je de twee zijkanten permanent verlijmen, dan moet je maar vier regels monteren om de bank te assembleren.
Wanneer je het blad nu langs onder voorziet van 4 deuvels die in de bovenregels aan voor -en achterzijde passen ligt je blad vast en heb je geen schroeven of bouten nodig.
Opbouwtijd word dan ongeveer 5 minuten :D en idem voor de afbraak. Je onderdelen binnendragen gaat langer duren.
Bovenstaande is een verbinding die al eeuwen toegepast word bij de bouw van werkbanken, de deugdelijkheid van de verbindingen is dan ook meer dan bewezen.


Mvg,

André
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als ik het goed begrijp krijg je op de manier die tuoh beschrijft een wig in hetzelfde gat als de pen? Hoe krijg je deze wig er dan weer uit bij het demonteren? Je kunt de wig zo toch niet terug slaan?
Mvg, bjorn
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
het klinkt allemaal leuk maar ook zwaar.

Ik zou toch maar kijken naar een lichtere en simpelere versie.

Mischien zo'n principe als de behangtafel???
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
bjorn zei:
Als ik het goed begrijp krijg je op de manier die tuoh beschrijft een wig in hetzelfde gat als de pen? Hoe krijg je deze wig er dan weer uit bij het demonteren? Je kunt de wig zo toch niet terug slaan?
Jawel. De wig steekt door de hele poot heen, dus je kan er nog steeds bij. Een variant is nog om de pen en het gat aan de onderkant schuin uit te voeren, als een halve zwaluwstaart. Aan de bovenkant is het gat schuin en de pen recht. Met die constructie trek je de regel nog iets meer tegen de poot vast.

NB: in Tuoh's versie staat de poot schuin, in tegenstelling tot hier.

Arthur

Attached files
 

tuoh

Oud hout
bjorn zei:
Als ik het goed begrijp krijg je op de manier die tuoh beschrijft een wig in hetzelfde gat als de pen? Hoe krijg je deze wig er dan weer uit bij het demonteren? Je kunt de wig zo toch niet terug slaan?
Mvg, bjorn

Jawel hoor, daarom de doorgaande gaten en pennen, en dus ook een doorgaande wig :D
Je klopt de wig langs de binnenkant in de verbinding, en eens op zijn plaats komt de wig aan de buitenzijde ook een stukje naar buiten (ong. 30mm) ruim voldoende om er met de hamer op te slaan en de wig terug naar binnen te drijven, eens de spanning eraf kan je de wig er zo uitnemen.

Deze constructie bouw je natuurlijk niet in Beuk of zo, maar neem gewoon Vuren dat is een stuk lichter. Neem ook geen vierkante sectie's maar rechthoekige. 42x 120 à 140mm vormt een steviger constructie. Je kan ook aan CLS hout denken, is geschaafd en alle scherpe hoeken zijn al van een radius voorzien.
Enkel de wiggen maak je uit Beuk, Eik, Robinia, etc...

Als het de bedoeling is om er met handgereedschap ( Blokschaaf, etc..) op te werken heb je wel een zekere body nodig, anders schuif je met de bank naar her en der. Is het maar een werktafel voor licht frees en schaafwerk met de machine dan heb je inderdaad niet veel nodig.


Ps: de tekening van Artharg geeft goed weer wat de bedoeling is, maar in de tekening is enkel de helling van de wig veel te stijl, zo kan je de wig nooit vastslaan.
Mvg,

André
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Lijkt me een gebruiksvriendelijk systeem en sneller te monteren dan bouten. Maar weet je zeker dat dit in de praktijk werkt en vast blijft zitten zonder lijm?

Het lijkt mij verder logischer de voor- en achterkant uit 1 geheel te maken met pen en gat verbindingen en te verlijmen met evt. een diagonaal balk voor extra stevigheid. En dan de zijbalken links en rechts er tussen te monteren met het wigsysteem. Dit omdat voornamelijk in de lengterichting geschaafd gaat worden.

@ Anothor: Wat is jouw motivatie om juist de zijkanten links/rechts uit 1 geheel te maken?

Verder trapeziumvorm uitstaande poten hoeveel voegt het toe qua stevigheid? Het word wel veel complexer om te maken natuurlijk. En het ding gaat meer ruimte innemen.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
waarom geen schragen en een plaat erop.
Zo deed ik dat ook op mijn werk.

Als je kijkt naar de ikea schragen voor tafels is dit een ideaal systeem.
Omdat deze in hoogte verstelbaar is.

Anders kijken naar 2ehandse wurth schragen.
Kunnen ook in hoogte verstellen en in breedte aan te passen van 65 cm en 130 cm.
Zijn wel zware schragen maar ook stabiel.

Stabiel maken van de tafel is een kwestie van de schragen bevestegen aan het blad en onderling aan elkaar van de schragen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
David80 zei:
@ Anothor: Wat is jouw motivatie om juist de zijkanten links/rechts uit 1 geheel te maken?
Wie? ;-)

Daar heb ik een aantal redenen voor: ten eerste is het "beeld" wat ik bij traditionele demontabele constructies krijg er eentje waarbij de lange richting de richting is waarin de boel uit elkaar gaat. Dat betekent dat het de constructie is die ik het vaakst langs heb zien komen in (oude en nieuwe) boeken en op het Internet. En dat betekent op zijn beurt weer dat het de opbouw is die door de tijd heen als beste uit de bus is gekomen.

Ten tweede wil je de werkbank kunnen vervoeren en dat gaat handiger met twee redelijk lompe delen plus een paar balken dan met twee ontzettend lompe delen en een paar balkjes.

Ten derde kan je makkelijker bij bouten aan de zijkant dan aan de achterkant.

Ten vierde heb je tijdens het opbouwen meer controle over een klein en licht vast stuk aan het einde van een lange balk dan over een breed en zwaar stuk aan het einde van een korte balk. Dat speelt op het moment dat je het tweede vaste stuk gaat monteren.

En als laatste: áls je speling krijgt in je constructie zal die komen in de richting waarin je het meest wisselende kracht zet, in de lengte dus. Dan is het prettig als ook in die richting je stelmogelijkheid zit.

Maar hee, het is hoe ik het zou doen he! Het kan zomaar dat als je een grote bus hebt en voor- en achterkant met ultrasterke lijm in elkaar zet, dat het net zo goed werkt! En ook het idee van schragen met een blad kan goed werken. Of twee schragen met twee balken. Er zijn heel veel mogelijkheden.

Arthur
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Goed het is even puzzelen met al die technische verhalen en tekeningen. Maar als ik het goed heb begrepen moet het zoiets als op mijn volgende schets worden *zie bijlage.

Dan blijf ik toch met een paar problemen zitten:

- De min. hoogte van F in relatie tot de dikte van de poot. (Als dit te klein wordt zou de poot misschien kunnen scheuren ivm. het slaan op de wig met de hamer?)
- De relatie tussen D en E
- De relatie tussen C en B
- De lange tussenstijlen aan de voor- en achterkant kunnen dus niet helemaal bovenaan komen zoals op mijn eerste schets (ivm. met F). Hoe ga ik dan mijn bovenblad vastzetten?

Ik kan zelf wel wat bedenken aan maten en verhoudingen. Maar misschien zijn er fail-safe adviezen uit het vak? :D

@ Primera: Het voornaamste waar ik deze werkbank voor maak is om te schaven met de handschaaf. Dus ik heb er weinig vertrouwen in om met schragen te gaan werken ivm. de stabiliteit van het geheel. Ook zal het bovenblad aan het onderstel bevestigd moeten worden.

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Je hebt het bijna goed, dus hier enige verduidelijking.

Maar eerst enige terminologie, dan kan er geen verwarring ontstaan. De verticale elementen noemt men steeds de "stijlen" alle horizontale delen zijn "regels" naargelang de plaats noemt men die een boven- onder- of middenregel.

- De maat F : noemt men een vermindering, en die bedraagt meestal 1/4 van de totale breedte van de regel. VB: regel is 120mm breed, dan word de vermindering 40mm.

- Het "probleem" van de lange regels: deze kunnen wel met de bovenkant van de poten gelijk komen, hiervoor dient ook de vermindering, bij de bovenregels komen de wiggen ONDER de pen, en zijn dus altijd bereikbaar. Maar ongeacht de houtbreedte die je wil gebruiken, neem de bovenste lange regels steeds 30 à 40mm breder dan de rest.

- Er is GEEN relatie tussen D en E, de hoogte van de wig word bepaald door enerzijds de helling, de breedte van de stijl, en het smalste eind van de wig. Omdat je ook op de smalste punt moet kunnen tikken met een hamer start je hier met minimum 15mm.

- De relatie tussen C en B: met andere woorden, de penverdeling. neem als vuistregel de penverdeling steeds op 1/3 van de houtdikte, of iets meer, liever de pen wat dikker dan te dun.
Als voorbeeld: de houtdikte is 42mm, de pen word hier 14mm dik, of als maximum,16mm dikte.
Het hangt ook een beetje af van het gebruiksdoel, zwaar belast of niet, lange pen of een kort exemplaar. Voor de werkbank zou ik opteren voor 16mm.

Zet bij je werkbank de poten ook niet mooi verticaal, maar laat ze enkele graden uit het lood staan, naar binnen toe, dat is stabieler.

Als bijlage een schets met de belangrijkste verbindingen. Een pen en gat verbinding die opgesloten word met een wig is nog altijd één van de sterkste houtverbindingen.

Mvg,

André

Attached files
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Tuoh: is het niet logischer om de wiggen er langs de andere kant in te slaan? Of zie ik dat nu verkeerd?

En eigenlijk denk ik een beetje dat als je de wiggen 90° zou draaien het nog beter zou zijn.. Dan trek je de kopse delen echt naar elkaar toe, niet?

Wel boeiend onderwerp verder :)
 

tuoh

Oud hout
Surfie zei:
Tuoh: is het niet logischer om de wiggen er langs de andere kant in te slaan? Of zie ik dat nu verkeerd?

En eigenlijk denk ik een beetje dat als je de wiggen 90° zou draaien het nog beter zou zijn.. Dan trek je de kopse delen echt naar elkaar toe, niet?

Wel boeiend onderwerp verder :)

Hallo Surfie,


Of de wig van buiten naar binnen geslagen word of van binnen naar buiten maakt niks uit voor de stevigheid. Je komt beide oplossingen tegen. Als de hellinghoek van de wig laag genoeg is komt die verbinding nooit los. Dit is namelijk het enige kritieke punt, hier staat of valt de verbinding mee, de HELLINGSHOEK van de wig. Niet voor niks werd deze verbinding ook toegepast bij de wagenmakers, bij de molenbouwers, etc... Had je een zwaar belaste verbinding dan zat er meestal een gewigde pen in.

Wat jij bedoelt met je tweede optie is een wig dwars door het uiteinde van de pen, om zo de verbinding dicht te trekken.
Dat word ( werd) inderdaad toegepast bij meubels, maar nooit bij werkbanken. De reden hiervoor is de hoeveelheid kracht die kan overgebracht worden, bij je voorstel komt alle kracht van de wig op een smal stukje hout van de pen. Je kan de wig dan ook niet hard aankloppen of het hout scheurt uit :shock:

Je staat er van versteld welke kracht een goede wig kan uitoefenen, goed aangeslagen komt je verbinding snaarstrak te staan, terwijl je aan enige lichte tikken genoeg hebt om de boel te lossen, en dit kan steeds weer herhaald worden :D Er is hoegenaamd geen gevaar dat bij het werken op de bank de verbinding loswerkt. Drogend, en dus krimpend hout is de enige reden waarbij de verbinding in het begin kan lossen, maar bij een werkbank die steeds gemonteerd en gedemonteerd word is dit hoegenaamd geen probleem. Bij een werkbank die in elkaar blijft staan moet je de eerste tijd om de zoveel dagen de wiggen eens aanslaan, maar eens het hout droog, is dit niet meer nodig.
De gewigde pen is één van de oudste houtverbindingen, dat ze al die eeuwen al ongewijzigd gebruikt word zegt alles over de deugdelijkheid ervan.



Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.