Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 66

(Semi) mobiele werkbank maken

Na jaren geknoeid te hebben met B&D workmates ben ik van plan in het voorjaar een (semi) mobiele werkbank te maken. Eentje die in de winter in de schuur kan en in de zomer lekker buiten kan zetten, als mede meenemen naar een klus op locatie. Ik ga hem voornamelijk gebruiken om hout te schaven met de hand en algemene zaag-, boor- en kluswerkzaamheden.

Dus komt iig een massief bovenblad met gaten voor benchdogs op. Ik wil het simpel houden met demonteerbaar onderstel/poten.

Zijn er hier mensen die zelf al zoiets hebben gemaakt of goede ideeën hiervoor hebben?

Alvast bedankt!

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011

Re: (Semi) mobiele werkbank maken

Ik heb ook zoiets op de verlanglijst staan.
    Ik ben van plan om een variatie hierop te gaan maken:
    http://festoolownersgroup.com/member...-bench-system/
    Ik denk dat ik het idee van de Ikea schragen ook overneem.

Groet, Karel

Handmatig schaven geeft veel kracht op je werkbank.
    Daarom heb je gewicht nodig om het geheel stabiel te laten blijven.

Misschien kun je stoeptegels oid gebruiken. Blijft het toch verplaatsbaar als je die er eenvoudig uit kunt halen.

Dat je gewicht nodig hebt is niet helemaal waar. Bij Westerse werkbanken is de richting van de kracht zó dat je de bank over zijn poten probeert te kantelen. Dat kan je inderdaad tegengaan door zoveel gewicht in je bank (tussen de poten) te leggen dat het gewicht daar zwaarder is dan de kracht die je tijdens het schaven uitoefent. Als je een schoor maakt van je blad naar de grond en op de grond een stop maakt (een paaltje of zo) dan heb je het probleem ook niet. Dan hoef je de werkbank niet zo zwaar te maken.

Japanse schaafbalken zijn niks anders dan een balk die aan de ene kant op een schraag rust en schuin naar beneden afloopt. De zwaartekracht en de kracht van je schaafbeweging zorgen dat de balk op z'n plek blijft.

Arthur

Het eerste ontwerp is vanmiddag van de tekentafel komen rollen.

Voor zover bestaat het uit 5 losse onderdelen:

-Bovenblad
    -Onderstel voor/achter
    -Balken links/rechts

Dmv. 4 draadbouten kan het bovenblad gemonteerd worden. En de zijbalken ook.

Mobiliteit is dus ondergeschikt aan stevigheid. Als het maar in de auto past. Dan ben ik iets langer bezig met in elkaar zetten als bijv. een walko of B&D maar dan heb je ook een goede stevige werktafel bij ieder project tot je beschikking.

Nogmaals het is een eerst ontwerp en verbeteringen/suggesties zijn welkom.

Attached files

Ik zou het dan iets anders doen: maak juist de zijpanelen vast, zet de lange balken vast met een lange bout en moer (moer in een sleuf in de regel zodat je er met een steeksleutel bij kan). Als je dan een schoor meeneemt die je met een pen en gat verbindt (heb ik niet helemaal netjes getekend) dan heb je een ontzettend stevige werktafel.

Arthur

Attached files

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David80
    Het eerste ontwerp is vanmiddag van de tekentafel komen rollen.

Voor zover bestaat het uit 5 losse onderdelen:

-Bovenblad
    -Onderstel voor/achter
    -Balken links/rechts

Dmv. 4 draadbouten kan het bovenblad gemonteerd worden. En de zijbalken ook.

Mobiliteit is dus ondergeschikt aan stevigheid. Als het maar in de auto past. Dan ben ik iets langer bezig met in elkaar zetten als bijv. een walko of B&D maar dan heb je ook een goede stevige werktafel bij ieder project tot je beschikking.

Nogmaals het is een eerst ontwerp en verbeteringen/suggesties zijn welkom.
    Zoals je het geschetst hebt krijg je een constructie met weinig weerstand tegen schranken. Zolang alle verbindingen mooi strak zitten gaat het nog meevallen, maar hout leeft.

Een betere manier is de volgende: maak je onderstel zowel in vooraanzicht als in zijaanzicht licht trapeziumvormig, dus de poten onderaan staan breder uit elkaar dan bovenaan.
    Maak alle verbindingen met doorgaande gaten, en laat de pennen er 30mm doorsteken, boor de gaten breder dan de pen hoog is, draag er zorg voor dat de onderkant van het gat schuin loopt ten opzichte van de tussenregels( 5° à 8°) is ruim voldoende, en dit is voor alle verbindingen.

Wanneer je nu de werkbank samenstelt kan je de pennen vastslaan met een wig ( met dezelfde dikte als het gat breed is) Je enige gereedschap om de bank te monteren en demonteren is een hamer
    En dat werkt razend snel. Een ander bijkomend voordeel is dat wanneer de verbindingen wat speling krijgen tijdens het werk, een tikje van de hamer op de wig voldoende is om de boel terug strak te zetten.

Voorzie niet alleen voor - en achteraan bovenregels, maar voorzie ook aan de zijkanten bovenregels, plaats de bovenregels aan de zijkanten zodanig dat de bovenkant ervan ruim onder het gat van de bovenregels aan voor- en achterkant komt. Bij de bovenregels aan voor- en achterzijde dien je aan de bovenzijde van de pen wel een vermindering aan te brengen ( 1/3 van de penhoogte) en het corresponderend gat evenveel te verminderen, anders kan je de pen niet vastslaan met een wig.
    Eventueel kan je de twee zijkanten permanent verlijmen, dan moet je maar vier regels monteren om de bank te assembleren.
    Wanneer je het blad nu langs onder voorziet van 4 deuvels die in de bovenregels aan voor -en achterzijde passen ligt je blad vast en heb je geen schroeven of bouten nodig.
    Opbouwtijd word dan ongeveer 5 minuten en idem voor de afbraak. Je onderdelen binnendragen gaat langer duren.
    Bovenstaande is een verbinding die al eeuwen toegepast word bij de bouw van werkbanken, de deugdelijkheid van de verbindingen is dan ook meer dan bewezen.

Mvg,

André

Als ik het goed begrijp krijg je op de manier die tuoh beschrijft een wig in hetzelfde gat als de pen? Hoe krijg je deze wig er dan weer uit bij het demonteren? Je kunt de wig zo toch niet terug slaan?
    Mvg, bjorn

het klinkt allemaal leuk maar ook zwaar.

Ik zou toch maar kijken naar een lichtere en simpelere versie.

Mischien zo'n principe als de behangtafel???

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bjorn
    Als ik het goed begrijp krijg je op de manier die tuoh beschrijft een wig in hetzelfde gat als de pen? Hoe krijg je deze wig er dan weer uit bij het demonteren? Je kunt de wig zo toch niet terug slaan?
    Jawel. De wig steekt door de hele poot heen, dus je kan er nog steeds bij. Een variant is nog om de pen en het gat aan de onderkant schuin uit te voeren, als een halve zwaluwstaart. Aan de bovenkant is het gat schuin en de pen recht. Met die constructie trek je de regel nog iets meer tegen de poot vast.

NB: in Tuoh's versie staat de poot schuin, in tegenstelling tot hier.

Arthur

Attached files

Forum Rechten