Afstellen breedbandschuurmachine VG m-300

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Hallo iedereen,

Is er iemand met ervaring in het afstellen van een breedbandschuurmachine van het merk VG (Vangroeneweghe)?
Ik heb deze zelf recent tweedehands gekocht, bouwjaar is 1996, de machine leek mij nog in mooie staat te zijn.

Tijdens het testschuren al wat aanpassingen gemaakt voor de aanvoerband en de evenwijdige afregeling van de schuurband tegenover de aanvoerband maar nu loop ik tegen het volgende probleem aan.

Alle planken die ik doorvoer (teststukken van ongeveer 70cm lang) word de eerste 10 a 15 cm en de laatste 10 a 15 cm geschuurd. De resterende 40 cm in het midden van de plank word niks afgenomen.
Zowel bij het doorvoeren aan de linkerzijde als de rechterzijde komt dit probleem voor, hoewel het merkbaar erger is aan de rechterzijde, hier voel ik met de hand duidelijk een slag in het oppervlakte op de uiteinde van de planken.
Aan de linkerzijde voel ik het bijna niet, maar zie ik duidelijk aan de hand van vooraf aangebrachte markeringen met smetkrijt dat de schuurband enkel op beide uiteindes geschuurd heeft.

Tijdens het doorvoeren zie ik vooral dan op het einde dat de plank omhoog wipt van zodra deze onder de drukrol aan de invoerzijde onderuit is, hierdoor neemt hij opmerkelijk meer af aan het uiteinde. Het verschil bedraagt met het oog gezien zeker meer dan een halve mm, misschien zelfs 1mm.

Ik denk de opbouw van de machine wel te begrijpen en weet hoe ik de voorste drukrol kan losmaken, ik weet echter niet wat nu de correcte afstelling is tegenover de schuurzool. (deze heb ik al nieuw vervangen)
Met de machine uitgeschakeld een metalen lat duwend net de aanvoerrol rakend hoor ik de lat juist een beetje het schuurpapier raakt aan de linkerkant van de machine, rechts hoor ik het licht schurend geluid niet.

Het is best lastig om op deze manier op de tast de machine af te regelen aangezien de aanvoerband wel wat meegeeft in dikte als ik hierop wat lichte druk uitoefen.

Zijn er mensen met ervaring met afstellen van dit soort machines die mij op de goede weg kunnen zetten?

vg300.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.