Waarvoor dient deze knop?

verwa

Nieuw lid
24 aug 2016
20
0
De kempen (Antwerpen)
Hoi allemaal,

Ik heb juist een Holzmann D 510F houtdraaibank gekocht, maar daar zit een knop aan waarvoor ik niet weet waar hij juist voor dient. Ik ben maar een hobbyist op gebied van hout draaien en mijn vorige draaibank had die knop niet. Is er iemand die mij een beetje uitleg kan geven over deze knop en bijhorende schaal. In de gebruiksaanwijzing staat enkel dit (zie foto) met zeer weinig uitleg.

draaibank 02a.jpg
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Je kan hiermee relatief nauwkeurig je hoofdas vastzetten, hiermee kun je dan je werkstuk steeds een X aantal graden laten draaien.

Bij een metaal draaibank is het bijvoorbeeld handig om je tandwielen te kunnen maken...
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik heb dat ook nooit goed begrepen waar die cijfertjes op de as voor dienen, ik meen dat het bij mij tot nummer 24 gaat, ik heb al eens gedacht dat het wat te maken zou kunnen hebben met segment draaien?

Groet Pel.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Mmmz, ter verduidelijking een voorbeeld;

Stel je hebt het rond zitgedeelte van een kruk af en je wilt 3 gaten (= number of pitches = 360°/3 = 120°) voor de poten maken met je pinole.
Dan zet je je headstock vast in gat 1, 9 of 17 (hole numbers) en boor je het benodigde gat in elk van de drie standen (gat 1,9 en 17).
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je kan het voor van alles gebruiken, bij sommige draaibanken is dit tevens de blokeerschijf, tevens is het je verdeelschijf
De ene fabrikant maakt er 12 gaatjes de andere 20, 24 of iets die geest

Als je een statief hebt met boor kun je zo op vaste posities gaatjes boren, denk aan het maken van een klok om maar iets te noemen

Of als je een standaard maakt voor iets, je hebt een voet gedraaid en je wilt doormiddel van dun rondhout een glazen bol daarop plaatsen....
Nu ja, de mogelijkheden kan je zelf zo wel invullen denk ik
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Je kan het voor van alles gebruiken, bij sommige draaibanken is dit tevens de blokeerschijf, tevens is het je verdeelschijf
De ene fabrikant maakt er 12 gaatjes de andere 20, 24 of iets die geest

Als je een statief hebt met boor kun je zo op vaste posities gaatjes boren, denk aan het maken van een klok om maar iets te noemen

Of als je een standaard maakt voor iets, je hebt een voet gedraaid en je wilt doormiddel van dun rondhout een glazen bol daarop plaatsen....
Nu ja, de mogelijkheden kan je zelf zo wel invullen denk ik

Dit dus...
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
kijk op you tube eens op index houtdraaien
heb ik ook pas ontdekt voor mijn stratos

gr Leendert
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Moet je me toch uitleggen, als ik zoek (op youtube) op "index houtdraaien" kom ik weinig anders tegen (wel de instructievideos van Radius :))


Kom.... jij bent toch wel creatiever dan dat ;)

A little bit of english does do the job ;-)
woodturning indexing system
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Kom.... jij bent toch wel creatiever dan dat ;)

A little bit of english does do the job ;-)
woodturning indexing system

Ik gok dat deze voor mij was Jeroen :)
Bedankt voor het compliment ;), je hebt gelijk.
Heb er niet heel veel energie in gestopt...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.