kolomboor van Bosch

Steven73

Actieve deelnemer
3 nov 2018
53
0
Ik ben op zoek naar een kolomboor. Nu heeft bosch de bpd 40 te koop. Heeft een totaal ander mechanisme van aandrijven.
Het wiel aan de zijkant lijkt mij onhandig, omdat je geen grote diepte kan boren zonder je hand je moeten verplaatsten naar een ander deel van het wiel.
Heeft een van jullie ervaring met deze bosch of toch maar ene klassiek model met aandrijfriemen.
alvast dank voor het meedenken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou er de helft van de prijs nog niet aan besteden
Ziet er uit als een gammel ding, geen riemen, dus motorregelaar er op om langzamer te draaien geeft ook (veel) verlies in kracht, met riemen zet je die snelheid juist om in kracht

Kijk op marktplaats naar een goeie/gebruikte

Zoiets word je veel blijer van

https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Of zoiets
https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Made in china, ziet er toch uit als een degelijk ding
even kijken of het mooi rond loopt (gaatje 10mm boren en nameten, is het gat 11 dan is het niet zuiver :) wel een goeie boor meenemen)

Nu ja, je snapt wat ik bedoel
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Laat je niets wijsmaken, die Bosch PBD (!) 40 is zowat de referentie voor hobbyisten. Ik schat dat half het forum hem heeft staan, zo ook ik.

Op het Festoolforum - toch niet bepaald de meeste gierige hoek van het internet - heeft ook zowat iedereen 'm staan.

En ja, het wiel is net iets minder handig wanneer je dieper dan ~3cm wilt boren. Ik los dat op door te doen wat mijn rij-instructeur - onze pa - er vrij hardhandig heeft uitgeklopt: ik stop mijn duim in het wiel.
 
P

Pel

Guest
Ik ben op zoek naar een kolomboor. Nu heeft bosch de bpd 40 te koop. Heeft een totaal ander mechanisme van aandrijven.
Het wiel aan de zijkant lijkt mij onhandig, omdat je geen grote diepte kan boren zonder je hand je moeten verplaatsten naar een ander deel van het wiel.
Heeft een van jullie ervaring met deze bosch of toch maar ene klassiek model met aandrijfriemen.
alvast dank voor het meedenken.

Ik zou dat onhandig ding zeker niet kopen Steven, het ding is misschien goed voor iemand die minuscule kleine knutsel dingen maakt, en af en toe een klein gaatje moet boren.

Enkele minpunten van reviews
Minpunt Kleine afwijking (<1mm) door slag op grote boren
Minpunt klemsysteem niet altijd even handig
Minpunt laser niet 100% nauwkeurig
Minpunt: boren kleiner dan 1,5mm niet mogelijk

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Lijkt me een bizarre hoop geld voor zo'n stuk plastic met een zamak voet. Geen uitlading, want dan verbuigt de kolom. Geen vermogen, geen boorcapaciteit. Zal best voldoen voor wat klein knutselwerk, maar dat doet een ferm van 4 tientjes ook.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Ikzelf heb ook deze kolomboor.

Voor wat ik hem gebruik voldoet die voldoende. Ik dien af en toe maar een gat te boren namelijk.

Het niet moeten verleggen van riemen etc. is voor mij een grote plus. Aan een knopje draaien is voldoende om de snelheid te regelen.

Indien ik moest vervangen, zou ik zeker een nieuwe kopen.

Alles hangt er natuurlijk van af hoeveel je iets nodig hebt en waarvoor je deze dan nodig hebt.
 

Steven73

Actieve deelnemer
3 nov 2018
53
0
Dit is nu de derde keer dat ik een vraag stel via het forum en ik vind het erg prettig. Hierdoor goede keuzes kunnen maken.
Uiteindelijk heb je binnen het segment van de klassieke kolomboren ook kwaliteit verschil.
Zou iemand een tip willen met betrekking tot aankoop.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Jongens jongens,,,
Niet zo negatief zijn over deze Bosch als je hem nog nooit in handen hebt gehad of gebruikt hebt!!!
Ik had een zware professionele kolom boor, nadat ik deze Bosch kocht heb ik hem snel de deur uit gedaan werd gek van die v-snaar die continu omgelegd moest worden om de toertjes (snijsnelheid) te veranderen.
De Bosch is direct aangedreven met 2 mechanische snelheden en een elektronische snelheid regeling (traploos) en bovendien zorgt het motor management voor een continue snij snelheid en kracht. Deze is met de hand of ander wijs niet tot stilstand te brengen wat bij een kolomboor met snaar overbrenging niet zo moeilijk is (slippende snaar).
Het ronde wiel is even wennen maar dan je op elke diepte boren zonder noemenswaardige problemen als je drie spaken hebt zul je ook moeten overpakken om een diepe boring te doen. En bij mij gingen die spaken steeds los zitten.
De precisie is ruim voldoende voor houtbewerkers voor metaal zul je toch naar een high end machine moeten (+ hoger €600,-)
Een volgend voordeel is het exact op diepte kunnen boren zonder moeilijke instellingen zeer makkelijke diepte stop en een groot boor bereik (boorslag)
Ik gebruik hem professioneel in de meubelmakerij en ben super tevreden over deze compacte boor kolom..
De grootse diameter die ik met deze boor geboord heb is 120mm(gatenzaag) en zonder problemen op de laagste toerental. En 40mm met een forstnerboor.

En als je hem bij Formido koopt en wacht op de 20% keuze korting heb je voor weinig een heel goede kolomboor en wellicht vind je geen betere voor onder de 400 euro

groetnis, Roeland
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik was ook wat sceptisch
Maar moet je maar het filmpje van manor wood kijken op YouTube
Deze man geeft een goeie review
Succes met je keuze
Mvg Leroy
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag,

Ik heb al jaren die Contimac waar in het 1e antwoord aan gerefereerd wordt. Prima ding! Ik moet toegeven dat ik vaak niet de moeite neem om het toerental te veranderen want dat is wat rommelen. Maar . . . ook weer niet moeilijk. Over die groene Bosch met dat vliegwiel, kan ik niks zeggen.

André
 

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
Voor hetgeen ik ermee moet doen, ben ik ook content van de Bosch hoor. Verrassend stevig en precies voor zo'n klein ding. Uiteraard niet geschikt om in staal te boren, maar aluminium werkt prima.
Het boort gaten loodrecht - wat wil je nog meer? ;-)

Minpunten:
- het wiel: echt niet handig
- de afstand van boor tot de aanslag is nogal smal, al is dat eerlijk gezegd nog maar één keer een issue geweest
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als je nog twijfelt over de Bosch kolomboor, bekijk dan de filmpjes van deze man. Gebruikt hem regelmatig is zijn projectjes

 
Laatst bewerkt:

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Geinig, zo'n Bosch frees heb ik ook. misschien leuk winterproject.

Maar om terug te komen op de Bosch kolomboor; het wiel lijkt mij niet handig maar het zal vast wennen. Wat mij wel een gemis lijkt is de verstelbare tafel (en het gebrek om onder een hoek te kunnen werken). Of hebben jullie daar al iets voor gemaakt :)
Zelf denk ik meer aan iets als een Optimum Optidrill D17PRO.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Geinig, zo'n Bosch frees heb ik ook. misschien leuk winterproject.

Maar om terug te komen op de Bosch kolomboor; het wiel lijkt mij niet handig maar het zal vast wennen. Wat mij wel een gemis lijkt is de verstelbare tafel (en het gebrek om onder een hoek te kunnen werken). Of hebben jullie daar al iets voor gemaakt :)
Zelf denk ik meer aan iets als een Optimum Optidrill D17PRO.
Bij de Bosch verstel je de tafel niet, je verstelt de boormachine. Onder een hoek kan ie inderdaad niet boren (zonder hulpmiddelen).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.