Kasten met hoeken van meer of minder dan 90 graden

dirktru

Nieuw lid
10 feb 2017
1
0
Hallo

Ik vraag me al lange tijd af wat de beste manier is om kasten te maken die niet de klassiek 'vierkantige' vorm hebben.
kasten bijv in parallelogram vorm; kasten onder een helling (driehoekig); enz...

Kan iemand mij in de goede richting duwen aub?

thx

Dirk
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Van welk materiaal wil je de kasten maken? Het eerste waar ik aan denk is lamellen / lamellenfrees.
 
P

Pel

Guest
Driehoekige kasten, of kasten in de vorm van een parallellogram of anderszins zijn meestal niet erg functioneel, alleen als er al een andere vorm plaatselijk noodzakelijk is wordt dat wel eens toegepast. Uiteraard buiten beschouwing gelaten van soms extreme ontwerpen, of probeersels van studenten, maar de doorsnee burger gaat meestal voor een kast die op de eerste plaats functioneel is. Maar laat je inspiratie maar eens gaan zou ik zeggen, en laat maar eens wat zien Dirk.

Groet Pel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Sander heeft net een serie interessante verbinders in het assortiment opgenomen:
https://www.gereedschappro.nl/overig/connectors-pack-4-x-150-wit-set-van-4-verbinders/27785

Ik kan me voorstellen dat je met de diverse varianten hiervan (verschillende hoeken dus — al die kleuren vind ik niet zo…) het soort kast kunt maken waar OT het over heeft. Werkt ook heel simpel: plaatmateriaal op maat laten zagen (meubelpanelen zijn nog handiger) en gaan met de banaan!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik kan nou niet echt chocola van je vraag maken...

Wat wil je precies weten, hoe je de boel aan elkaar verbind ?
Hoe je de vormen moet zagen
Welk materiaal je gebruikt
Hoe je problemen met laden/deuren gaat oplossen (als het niet recht is)

Vertel eerst eens wat meer: wat kan je, wat voor gereedschap beschik je over, wat wil je precies weten
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hallo

Ik vraag me al lange tijd af wat de beste manier is om kasten te maken die niet de klassiek 'vierkantige' vorm hebben.
kasten bijv in parallelogram vorm; kasten onder een helling (driehoekig); enz...

Kan iemand mij in de goede richting duwen aub?

thx

Dirk

Hoi Dirk,

graag een plaatje of foto van wat je bedoelt, dan kunnen we echt veel beter helpen, iets dat we hier graag willen doen maar we zitten om iets meer informatie verlegen of zelfs een concreet voorbeeld.

Ikzelf heb een domino XL700 en kan daarmee balken, en dikker plaatmateriaal, onder een andere hoek dan 90 graden verbinden.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Ik heb voorbeelden gezien van kasten en kastjes die niet rechthoekig waren en heel aantrekkelijk van vorm. Laat de beoordeling van wat wel of niet nuttig, mooi of functioneel is toch maar over aan de maker of afnemer van de bouwsels.
De beste manier om ze te maken hangt helemaal af van de constructiewijze. Binnenvallende deuren (inset doors) of niet enz.

Basis voorwaarden lijken mij dat je goed ben in goniometrie (sinus, cosinus, enz.) en er rekening mee houdt dat je ook tegen dubbele hoeken aanloopt. (Denk aan een 5 kantige bloembak die ik taps naar boven wijder wordt.) Daarnaast moet je je materiaal precies op de maat kunnen zagen, die je moet hebben. Vraagt allemaal net wat meer aandacht als precies haaks zagen.

Mooie uitdaging. Succes!

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.