Idee is leuk

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Ik ben het met Piet en Wilco eens. Voor een lang gat is het ondoenlijk. Bij telkens opschuiven ontstaat er wrijvingshitte in het boorgat, waardoor het hout zelf kans op verkolen gaat geven. Met een onzuiver boorgat tot gevolg. Mijn Hagertje heeft een pinoleslag van 10 cm, en soms is dat niet genoeg. Dan moet je inderdaad met de losse kop gaan schuiven, maar je moet dan ook tussendoor de boor laten afkoelen. Ooit had ik een 60mm Forstner klem zitten in een diep boorgat, omdat die door wrijvingswarmte uitgezet was.

Met hartelijke groeten
Bert Rosbach.
 
P

Pel

Guest
Een boor moet je regelmatig losse en max. ± 450 tpm voor een forstenerboor, wat Bert al zegt als de boor vast komt te zitten heb je een probleem.

Groet Pel.
 

rtm7qw3y

Actieve deelnemer
29 jan 2018
62
0
Bovendien weet ik uit ervaring dat alle scharnierpunten flink wat speling hebben.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het voordeel is langgatboren. Maar dit hulpstuk is een prul. Als het op de draaimachine zelf zit heeft het ook de lange slag die het lossen juist makkelijker en sneller maken. Het is voor metaal en hout hetzelfde.

Hier de eenvoudige uitvoering die je tegen kan komen, ook op een houtdraaibank:
IMG_0615.jpg

Hier de ultradeluxe versie, hendels uitgetrokken is snel verplaatsen, hendels ingedrukt is met planetairvertraging voor zwaar boren of een meedraaiend center op druk zetten. Het is een Schaublin, en die hebben wij op werk ook staan (toevallig hè) alleen die van ons is een maat groter als onderstaande foto. Het boren van lange gaten is met de slag van 180 mm kinderspel. Bij mijn vorige werkgever stond een Caseneuve met soortgelijke kop, ik vind het heerlijk werken:
IMG_0614.JPG

Dit ga je op houtdraaibanken nooit tegenkomen, daar is het veels te duur voor. De eerste foto meen ik op met name oude draaibanken wel eens gezien te hebben. Of je het op nieuwe machines als optie kunt krijgen weet ik niet.
 
Als je echt goed, zuiver en diep wil boren moet je deze van Vicmarc kopen.:rolleyes:
Er hangt een prijskaartje aan waar je een goede kleine draaibank van kan kopen.

vicmarc boor.jpg

The Vicmarc Deep Hole Drilling Tailstock can be used in place of a traditional tailstock and is suitable for fast and conventional drilling. The Deep Hole Drilling Tailstock can drill up to depths of 215mm without having to repositioning it. As this product has both horizontal and vertical adjustments it allows the Drilling Tailstock to be mounted on any Vicmarc VL200, VL240 or VL300 lathes (or similar sized lathes).
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Lange gaten in metaal boor je makkelijker met de boor in de beitelhouder. Dan kan je de boor op de automatische voeding je werkstuk in laten lopen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het voordeel is langgatboren. Maar dit hulpstuk is een prul. Als het op de draaimachine zelf zit heeft het ook de lange slag die het lossen juist makkelijker en sneller maken. Het is voor metaal en hout hetzelfde.

Hier de eenvoudige uitvoering die je tegen kan komen, ook op een houtdraaibank:
Bekijk bijlage 82573

Hier de ultradeluxe versie, hendels uitgetrokken is snel verplaatsen, hendels ingedrukt is met planetairvertraging voor zwaar boren of een meedraaiend center op druk zetten. Het is een Schaublin, en die hebben wij op werk ook staan (toevallig hè) alleen die van ons is een maat groter als onderstaande foto. Het boren van lange gaten is met de slag van 180 mm kinderspel. Bij mijn vorige werkgever stond een Caseneuve met soortgelijke kop, ik vind het heerlijk werken:
Bekijk bijlage 82574

Dit ga je op houtdraaibanken nooit tegenkomen, daar is het veels te duur voor. De eerste foto meen ik op met name oude draaibanken wel eens gezien te hebben. Of je het op nieuwe machines als optie kunt krijgen weet ik niet.

MWah, dit komt een eind in de buurt:

https://www.drechsler-forum.de/phpbb/viewtopic.php?t=10637&print=topic&start=0&sid=633f88b48691f6d5e9039b13ab0f5c2a

Heyligenstaedt, een beroemde Duitse draaibankfabrikant die net na de 2e wereldoorlog een tijdje geen metaaldraaibanken mocht maken, omdat daar wapens mee gemaakt konden worden. Ze hebben toen een aantal jaren houtdraaibanken gemaakt, die een fanatieke aanhang in Duitsland hebben (en Ronald heeft er ook een, maar ja, die woont bijna in Duitsland). Wat mist zijn de 2 versnellingen, maar zo veel druk hoef je bij hout ook niet op een meedraaiend center te zetten.

Het idee van Vicmarc is aardig, maar zeker niet nieuw. Losse koppen met hendel zijn zowat zo oud als draaibanken zelf. Het idee om dat te combineren met een handwiel om zowel met wiel als met hendel te kunnen verstellen is een patent van Geiger van jaren terug:

https://patents.google.com/patent/DE822039C/de

Even hier het printen annuleren en dan naar beneden, zoeken op 'Reitstock' voor een afbeelding: https://www.drechsler-forum.de/phpbb/viewtopic.php?t=20533&print=topic&start=0&sid=0d3e4ae64476acbebaf08f7db3603725
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Lange gaten in metaal boor je makkelijker met de boor in de beitelhouder. Dan kan je de boor op de automatische voeding je werkstuk in laten lopen.

Dat vind ik juist niet handig, omdat je veel moet lossen. Als het er echt op aan komt gaan we dat tegenwoordig met de computer doen, met andere woorden de CNC machine. Op die Schaublin van ons druk ik met de losse kop in vertraging boren van 30 mm in één keer in RVS zonder voorboren, daar heb ik geen voeding voor nodig, maar op een grote draaibank kan het wel handig zijn, alleen die hebben wij niet.

De Cazeneuve waar ik op gewerkt heb heeft in de losse kop een slimme meeneempen zitten die je op de langsgeleiding kon aanhaken. Die draaibanken zijn niet voor niets peperduur, daar zit gigantisch veel doordacht ontwerpwerk in, en de nauwkeurigheid is super hoog, voor de Schaublin draaibanken geldt hetzelfde, die machine van ons koste in 1982 al meer als een ton in guldens, hij is nog nooit gereviseerd en nog steeds zuiver. Zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt helaas. Samen met een gereviseerde AI overigens nog de enige conventionele draaibank in onze werkplaats. De rest is vervangen voor twee CNC exemplaren.

Hier de Cazeneuve kop met onder de meeneempen:
IMG_0616.jpg

@jurriaan, ik denk dat ik het op het Drechlerforum gezien heb idd. Lijkt mij nog steeds ideaal voor bijvoorbeeld peper en zoutmolens. Ik meen dat Ronald Kanne laatst een filmpje heeft geplaatst van een extra slinger op zijn losse kop, om al dat gedraai wat makkelijker te maken.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je echt goed, zuiver en diep wil boren moet je deze van Vicmarc kopen.:rolleyes:
Er hangt een prijskaartje aan waar je een goede kleine draaibank van kan kopen.

Bekijk bijlage 82575

The Vicmarc Deep Hole Drilling Tailstock can be used in place of a traditional tailstock and is suitable for fast and conventional drilling. The Deep Hole Drilling Tailstock can drill up to depths of 215mm without having to repositioning it. As this product has both horizontal and vertical adjustments it allows the Drilling Tailstock to be mounted on any Vicmarc VL200, VL240 or VL300 lathes (or similar sized lathes).

Zelfs dit ding lijkt me nou niet echt een toevoeging
Ik kan met mijn losse kop 20cm diep boren, met het handwiel kan ik snel genoeg voeden dat er mooie krullen uit de schacht komen (slangenboor) wat zou dit dan een toegevoegde waarde zijn ?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Van Jockel, van www.drechsel-wissen.de

IMG_8478.jpg
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Leuke discussie!
Er is nog een andere manier om een gat te maken op een draaibank... het werkstuk op de slede monteren en een boor in de kop plaatsen. vervolgens de slede naar de boor bewegen natuurlijk.
hier een voorbeeld. Ook hapfo heeft in het verleden een dergelijke apparaat gehad, maar daar kan ik nergens foto's van vinden op internet. Het enige voordeel wat ik hierbij zie is dat de opstelling wat steviger en je dus minder kans hebt op speling. Wat denken jullie?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dat noemen we in de volksmond frezen:) Dan staat het werkstuk stil en draait het snijdend gereedschap. Hier is het specifiek toegepast op een draaibank, maar dat is overduidelijk een productieoplossing, aangezien het klemmen pneumatisch gebeurd, dat doe je niet voor één, maar ook niet voor tien producten. Deze machine wordt waarschijnlijk alleen maar zo ingezet, of in ieder geval grotendeels.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zolang het snijdend gereedschap draait is het in de basis frezen (hier valt boren dus ook onder). Wanneer het werkstuk draait is er in de basis alleen nog maar een rond werkstuk te maken en dan noemen we het draaien.

Combinaties hiervan worden inderdaad draaifrezen genoemd. De ultieme machine hier is de multitaskmachine. Hier wordt de freesspindel ook gebruikt om de draaibeitels vast te houden, en er is een tweede tegenspindel in de machine om het werkstuk over te pakken voor nabewerking. Dit is de ultieme manier van complete werkstukken maken. Serieuze bedrijven die dit volgeautomatiseerd hebben draaien produceren hier goedkoper, sneller en nauwkeuriger mee dan China. Het is ook de enige manier om in Europa concurrerend te produceren. Voor houtbewerking loopt de automatisering wat achter, maar de CNC automaten voor frezen in hout liegen er ook niet meer om.

https://www.youtube.com/watch?v=pprvPtJ5Hlw&feature=share

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.