Een open (kapstok) kast maken

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ha allen,

Ik ga beginnen met het maken van een kapstokkast (hierna genoemd "kast") en heb daar graag jullie hulp bij / gedachten over.
De kast moet worden zoals bijgevoegde schets (ik ben niet zo handig met SketchUp :p ).
- Net iets meer dan 2 meter breed en 2,25 meter hoog.
- In de onderste vakken komen laden gemaakt van oude fruitkistjes (ladegeleiders zijn besteld bij so-handel.de)
- In het midden/open gedeelte komt aan de rechterkant wat vakken voor schoenen
- Jassen komen te hangen aan een buis welke dwars over gaat
- Bovenste vakken zullen afgesloten gaan worden met een kle welke naar boven open scharniert.

Ik wil de kast van mdf gaan maken en heb daarvoor de volgende diktes in gedachten
- Zijwanden en schoenenvakken zijwand, 24mm
- Platte gedeelte waar op gezeten kan worden, 24mm
- Alle overige 18mm
Alle kopse kanten zullen voorzien worden van een 12x32mm meranti koplat (of iets smaller gezaagd, beetje afhankelijk van "de look").

De vragen:
- Het geheel moet nog voorzien gaan worden van een achterwand, voor zowel de stevigheid als het zicht er op. Omdat dit best een oppervlakte betreft denk ik dat het een wat dikkere maat mag gaan worden om het geheel recht te houden (het komt wel tegen een vrijwel vlakke gestucte wand te staan). 12mm Voldoende?
- Het grootse open vlak van de achterwand wordt zo'n 1750x1525mm. Mijn houtleverancier levert enkel 1220x2440mm of 1220x3050mm, oftewel ik ga een naad krijgen. Hoe krijg ik die twee delen zo onzichtbaar en sterk mogelijk aan elkaar verbonden?
- Ik wil de wanden aan de achterkant rondom voorzien van een 10mm sponning en de achterwand daarin verlijmen + nieten en en alle overige verbindingen maken met een groef + verlijmen. Dat in gedachten houdend, is dan de rest van de bedachte constructie sterk genoeg? Met name de linker wand, gaat de het gewicht goed dragen en de twee bovenste horizontale delen, zullen die niet gaan doorhangen?
- De kleppen welke de vakken aan de bovenkant gaan afsluiten zijn globaal zo'n 650x350mm, wat voor een scharnieren zouden jullie daarvoor aanraden?
- Overige op-/aanmerkingen / suggesties?

Alvast dank ;)

Edit:
En ook met draaien en opslaan in Paint blijft de afbeelding draaien. Wat doe ik fout?
Anyway, de 5 vakken met het dikke bovenblad horen onder. De breedte maat is dus 2072mm en de hoogte maat is dus 2250mm.
IMG_1071[2].jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
De naad van de achterwand kun je niet onzichtbaar wegwerken Joris, in plaats daarvan zou je de naad precies in het midden kunnen laten, en met een lat afdekken. De achterwand hoeft echt niet zo dik, als je een groef freest dan zou hardboard van 5 mm al voldoende zijn, het wordt toch een stijf geheel. Misschien kun je hardboard plaat wel in een grotere maat krijgen, zodat je geen naad krijgt?

Hoe ga je alles in elkaar zetten met lamellen of met domino's? Waarom gebruik je voor de zijkanten platen van 24 mm is dat voor meer body te krijgen? Heb de tekening even gedraaid zo dat we het beter zien.

Groet Pel.

IMG_1071[2].jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Interessant. Op het eerste gezicht zou ik denken, dat dit geheel - uitgevoerd in mdf en alles aan elkaar gelijmd - onwerkbaar zwaar wordt. Eén volle plaat mdf (122 x 244 x 1,8) kun je in je eentje al nauwelijks tillen. Ruw uitgerekend - correct me if I'm wrong - zitten hier zo'n 3 platen in... Ik zou overwegen om het ontwerp aan te passen naar 3 losse modules, die tenslotte aan elkaar geschroefd worden en dmv de achterwand tot een stevig geheel worden gemaakt (achterwand zou ik niet lijmen, maar schroeven). In ieder geval: veel plezier met dit project! Ben benieuwd.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
@Pel, denk je niet dat zo’n dunne plaat sneller geneigd is om hol/bol te gaan staan? Wel een goede tip om te kijken of die in grotere maten beschikbaar zijn.

@Nerflander, ik ben heel sterk 😉😛
Maar je hebt wel gelijk hoor, alleen zie ik drie modules niet zitten, alleen al om de extra naden wat dat gaat geven.
Misschien dat ik het wel pas maak en de kast dan ter plekke in elkaar zet, dat is nog wel een optie.


Zouden jullie trouwens nog aanraden om hier een sokkel onder te plaatsen? Zo ja, dan zou ik dat wel verdiept willen doen, is dan een cm of 5 hoog en een cm of 5 verdiept een mooie maatvoering?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Voordeel van een plint/sokkel onder je kast is dat je wat makkelijker de kast te lood kan zetten als de vloer niet vlak is, plint wel van hout maken en niet van mdf.
En bij een tegelvloer heeft het mdf geen last van optrekkend vocht.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
als je een vloerplint hebt tegen de muur, moet je sokkel net iets hoger zijn. Als je hier dan je kast op plaatst kan je die tot tegen de muur duwen anders blijft je kast de dikte van de plint van de muur staan.
dikwijls wordt de sokkel in betonplex gemaakt, zit je veilig met vocht. tegen de voor- en zijkant kan je dan nog een plank bevestigen in het zelfde materiaal als de kast. Evt hou je die 1mm van de grond, zie je toch niet en verminderd de kans op beschadiging door vocht

Wim
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoi Wim,

Dank voor de reactie. De plint is echter 10-12cm hoog. Dat vind ik te hoog voor de sokkel en ik had al bedacht om de plint weg te halen daar waar de kast gaat komen. Ik denk er ook over om het zijpaneel wel door te laten lopen tot aan de grond en de sokkel alleen verdiept te maken aan de voorkant daar waar je er tegenaan staat.


Zijn er verder nog suggesties voor goed klep beslag (de scharnieren)?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
De naad van de achterwand kun je niet onzichtbaar wegwerken Joris

Als je de platen vermijmd desnoods met veer/groef , lamellos, domino's of deuvels... en dan volledig verlijmen, plamuren en goed schuren. Waarom zou de naad dan zichtbaar moeten blijven?

Er komen ook nog jassen voor te hangen dus echt er desondanks een minimale naad zichtbaar blijven is dat altijd minder dan een lat toch?
 

tuoh

Oud hout
Frees in het rugpaneel om de zoveel cm een ondiepe V-groef, dan lijkt dit opgebouwd te zijn uit losse planken.
De lijmnaad valt dan mooi weg als je daar ook twee facetkanten aan freest alvorens samen te lijmen.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Mijn houthandel (Stiho) heeft platen van 153 breed bij 310 lang. Vanaf 9mm. Dat zou moeten gaan.

En anders een lat met twee groeven precies in het midden zoals je een klassiek paneel zou maken? Dan wordt het een design-keuze.

Groet,
CC
 

StephanS

Actieve deelnemer
14 jun 2012
73
41
59
Geldrop
Waarom het grote vlak in het midden niet open laten aan de achterkant? Er zit immers en mooi gestucte wand achter, toch? Of zie ik iets over het hoofd? Je bespaart geld en gewicht. Ik zou alleen de kleine vakken aan de achterant dichtmaken. Dan wordt het toch ook stevig genoeg, lijkt me?
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik zou ook repetitieve V-groeven frezen in de achterwand omdat ik dat het mooiste vind, en om zo de groef te verbergen.

Er is evenwel nog een andere optie die niet genoemd is, weliswaar afhankelijk van je huidige inrichting: behangen. Ipv het gat gewoon open te laten om de achterliggende muur te tonen (wat een dingetje wordt als de muur niet perfect gestuc'd is, of de kast niet perfect op maat is), kan je de achterwand ook gewoon behangen, al dan niet in contrasterend papier.

(Ik geef nog even mee dat ik dit idee ook maar van Dobbit heb hoor, bij hun versie van een kapstokkast)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Mijn houthandel blijkt 6mm mdf in de maat 2610x2070 te hebben. Problem solved :)

Voor de achterwand wilde ik gewoon een sponning zagen rondom en daar de plaat in verlijmen/nieten. Lijkt me sterk zat + dat ik dan de achterwand glad tegen de muur heb, of is een groef echt veel beter?


Verder, de klepscharnieren, daar nog slimme/mooie opties voor?
Mocht dat uitmaken, die kleppen wil ik het liefst laten invallen (dus ipv opliggend), mocht dat voor het type scharnier nog uitmaken.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
En ondertussen zijn we alweer wat verder.
Dit keer gekozen voor een wat meer gestructureerde aanpak ipv maar beginnen en zien waar het schip strand. Alles uitgetekend / de maten op papier gezet, een freesmalletje gemaakt etc. en het heeft zich verdiend, de kast is op alle maten op de mm nauwkeurig geworden en 100% haaks. Beetje jammer alleen dat bij het plaatsen bleek dat muren/vloer iets minder waterpas waren dan gedacht, hetgeen betekent dat er aan de linker zijde een klein pas-strookje moet gaan komen om het geheel rechts mooi tegen de muur aan te laten sluiten.

Onder gaan er vijf laden komen gemaakt van fruitkistjes, rechts komen 5 plankjes (ook fruitkistjes hout) en boven kleppen waar de zijkant van een fruitkistje tegenaan gaat komen (voor hen die het niet helemaal voor ogen zien, wees gerust ook daar gaat tzt een update van komen, kistjes worden eerst even behandeld met anti-houtworm)

Wat plaatjes van het geheel (waar ik stiekem al best trots op ben :) )

IMG_1094.jpg
IMG_1143.jpg
IMG_1145.jpg
IMG_1149.jpg
IMG_1175.jpg
IMG_1199.jpg
IMG_1220.jpg

Het selecteren van de plankjes welke rechts gaan komen:
IMG_1218.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.