Tahoe 20'

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Oke het is wel weer eens tijd voor een update lijkt mij zo....

zoals in de laatste post te zien ben ik begonnen met het dek en het afronden van alle hoeken. Hierbij wat foto's daarvan.
20200703_171017.jpg
de "kingplank" erin en direct doorverlijmd met het motorluik.

20200706_133143.jpg
Hoekjes afgerond met een stukje inleg.
20200709_132938.jpg
Biesje geplaatst, deze zijn gestoomd en in de ronding op de boot gedrukt.... voor het voordek had ik een slimmere methode. Daarover straks meer.
20200710_163907.jpg
Eerste 3 planken aan beide zijde gelegd over het motorluik om afwijkingen te voorkomen.
20200714_114313.jpg
Motorluik af en ontvet waardoor de kleur beter uitkomt.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
En het vervolg. voor het voordek moest ik eerst beslissen hoe ik het dashboard wou gaan maken.. traditioneel steekt het dek iets over het dashboard heen. Het dashboard zelf is meestal een plank onder 30 graden. Dit viel als snel af, het leek mij wat te simpel en niet echt van deze tijd. Dus... wat moet het dan worden? Ik heb besloten om meer richting een auto dashboard te bouwen deels met leer bekleed en deels mahonie (of andere houtsoort ik ben er nog niet helemaal uit). Het voorbeeld hieronder is een 2d uitdenksel van het uiteindelijke 3d dashboard. links + "pet" wordt bekleed rechts wordt hout.
20200730_163211.jpg

Oke toen dat duidelijk was kon ik het dek dus gewoon doorleggen tot aan de laatste dekspant.
20200804_112314.jpg
gangboorden geplaatst achteraf zijn ze aan de voorkant wat breed uitgevallen dit zou ik een volgende keer wat slanker maken. Oh en wat is het waardeloos om hout 2 richtingen op te buigen zeg!

Zoals al gezegd heb ik voor het vormen van de voorste biesjes het iets anders aangepakt met een mal.
20200807_103149.jpg
Dus een malletje van de ronding -biesdikte gemaakt voor het gemak even vastgeschroefd. Het stukje aluminium is om de druk gelijkmatig te verdelen en het te buigen hout te ondersteunen. Ter vergelijking in deze mal kan ik 5mm esdoorn DROOG in een 10cm radius buigen zonder enig probleem. Behalve dat het de vorm niet behoud natuurlijk..
20200807_103143.jpg

Bij gebrek aan een goeie manier om stoom te generen maar de stoomdweil uit de kast "geleend" beetje tape en een vuilniszak en het werkt prima voor kleine klusjes.

20200807_104624.jpg
2 extra latjes gestoomd voor het geval er toch 1 scheurt.. (bleken er 3 te zijn omdat de nerf verkeerd liep:cautious:)


20200808_114836.jpg
Biesjes en "kingplank" erin gelijmd.


20200813_113139.jpg
Alle biesjes gelijk schaven nadat alles verlijmd is.
20200814_144700.jpg
Het eindresultaat na geschuurd te hebben met de machine en daarna alles met de plank strak geschuurd.

Het dek Zit erop en dat betekend dat de romp nu bijna compleet is! Alleen nog stukken op de neus (niet zeker) en alles schuren. De komende weken zal ik dan ook bezig zijn met schuren en lakken (alsjeblieft geen 30+ graden meer!)

-Edit, Foto vergeten.....
20200809_135651.jpg
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
In mijn laatste bericht had ik het over de 2 laatste latjes die er nog op gelijmd moesten worden. Ik heb deze moeten stomen voor de pasvorm want ze waren te stug om er zo op te schroeven helaas. Die opstelling met de stoom dweil hè? die werkt dus minder voor grotere balken...

20200815_150112.jpg
De binnenkant is onder 15 graden gefreesd op m'n toupie incl kopieerring dit werkte verrassend goed veel beter als met een bovenfrees. Ik kon zelfs zonder problemen tegen de draad in/kops hout frezen ondanks ik toch een beste afname had!

20200820_171210.jpg

Linkerkant geschaafd/geschuurd rechter kant is voor morgen.

20200820_171226.jpg
20200820_171241.jpg
Links en rechts vanaf de zijkant.... die wittige vlek is een plek waar ik door de mahonie toplaag van het plaatmateriaal geschuurd heb om alles "fair" te krijgen
20200820_171115.jpg
Binnenkantje, technisch is het niet ideaal aangezien de punt het laagste punt is maar het leek mij linker om een waterafvoer door de balk te maken aangezien die lastig te lakken is/vrij te houden.

20200820_171253.jpg
En de overgang van het dek naar de dek rand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en avos

Wanderberg

Nieuw lid
14 mei 2020
4
0
Rmkat, mooi vorderingen echt gaaf om te volgen!

Ik had een vraagje, jij heb de schroefas doorvoer voorzien van glasweefsel buis toch? Hoe zit het dan met zo’n montageplaat? Deze moet neem ik aan waterdichte aansluiting vormen met de ondergrond. Verder zit er neem ik aan geen afdichting op de schroefas? Dus als je de boot in het water heb komt het water langs de schroefas tegen de montageplaat. Of zie ik iets over het hoofd?

Groet Wander
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Rmkat, mooi vorderingen echt gaaf om te volgen!

Ik had een vraagje, jij heb de schroefas doorvoer voorzien van glasweefsel buis toch? Hoe zit het dan met zo’n montageplaat? Deze moet neem ik aan waterdichte aansluiting vormen met de ondergrond. Verder zit er neem ik aan geen afdichting op de schroefas? Dus als je de boot in het water heb komt het water langs de schroefas tegen de montageplaat. Of zie ik iets over het hoofd?

Groet Wander

Klopt helemaal. Ik heb een glasweefsel buis erin gelamineerd en naar de buitenkant met epoxy aangesloten zodat dit 1 geheel is. Voor de binnenkant heb ik alleen de kielbalk een paar keer in de epoxy gezet en de boel afgekit. Dat zwarte rubber is het lager/afdichting en daar zit nog weer een aansluiting bovenop om water langs de as te pompen.
 

Wanderberg

Nieuw lid
14 mei 2020
4
0
Klopt helemaal. Ik heb een glasweefsel buis erin gelamineerd en naar de buitenkant met epoxy aangesloten zodat dit 1 geheel is. Voor de binnenkant heb ik alleen de kielbalk een paar keer in de epoxy gezet en de boel afgekit. Dat zwarte rubber is het lager/afdichting en daar zit nog weer een aansluiting bovenop om water langs de as te pompen.

dank voor heldere uitleg, waar heb je die glasweefsel buis vandaan of zelf gelamineerd? Grt
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Die glasweefsel buis was een oude windsurf mast. Deze had toevallig de juiste maat. Maar nu ben ik wel benieuwd... Ben je zelf bezig met een boot?
 

Wanderberg

Nieuw lid
14 mei 2020
4
0
Die glasweefsel buis was een oude windsurf mast. Deze had toevallig de juiste maat. Maar nu ben ik wel benieuwd... Ben je zelf bezig met een boot?
Haha, nou ja zoals iedereen dromen hou je toch:) ik ben veel info aan het verzamelen om het een keer te doen misschien:) maar denk zelf dat ik dan voor stern drive ga. Vind het interieur dan wat makkelijker in te delen. Maar heb geen idee of dat wel mogelijk is bij bv een tahoe, misschien weet jij dat? Laat het eens bezinken..en volg jou verhaal op de voet..
Grt
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik zou zeggen gewoon beginnen... 😀. Ik denk dat een sterndrive niet mogelijk is. Als ik me goed herinner heb je nog geen 60cm ruimte achterin tussen het dek en de kielbalk. Elektrisch zou nog wel een mooie oplossing kunnen zijn, op de kosten na dan. Je hebt ook v drive keerkoppelingen (klikbaar) waarmee je wat ruimte kunt winnen. Maar ik denk dat de tahoe 19 altijd wat onvoordelig is qua interieur z'n grotere broer de tahoe 23 is dan iets ruimer zowel in hoogte als lengte, al zit je dan op 7.5m.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Poh, dat is nog eens een project, hulde!
Is er een reden waarom het stuur rechts zit? Gaat hij veel in Engeland varen ;)
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Poh, dat is nog eens een project, hulde!
Is er een reden waarom het stuur rechts zit? Gaat hij veel in Engeland varen ;)

Dankje, dat is een goeie vraag... in een ver verleden had ik daar een reden voor... ik ben echter de reden vergeten en aangezien de gewichtsverdeling zo geplaatst is voor rechtssturend kan ik het ook niet meer omdraaien 😅.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ondertussen een tent gebouwd voor het spuiten. Vandaag wat geoefend met het aanbrengen van de lak en de werkwijze waarop (mijn vader dan). Een paar kleine aanpassingen hier en daar en dan moet het aardig lukken. Hier een paar foto's, structuur is een beetje ruw ivm vullak en nat in nat.

20200914_172317.jpg
20200914_172341.jpg

Deze vullak wordt nu teruggeschuurd en dan komt er de kleurlak op om het mahonie wat roder te maken. En het witte vlak aan de voorkant komt er binnenkort ook in als het rvs er is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en vandikte

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.