Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 7 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 70

Onderwerp: Tahoe 20'

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paulv Bekijk Berichten
    Mooi project! Na mijn huidige restauratie wil ik het ook wel een proberen om vanaf "0" te beginnen.. succes!
    Boesch zijn ook mooie boten ik had je (vorige?) project al helemaal doorgelezen mooie boot geworden. Als ik mij goed herinner is die vanaf de spanten opnieuw opgebouwd toch? dat is al heel dicht bij nul zou ik zeggen.
    Laatst gewijzigd door Rmkat; 12-12-18 om 20:31.
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rmkat Bekijk Berichten
    Boesch zijn ook mooie boten ik had je (vorige?) project al helemaal doorgelezen mooie boot geworden. Als ik mij goed herinner is die vanaf de spanten opnieuw opgebouwd toch? dat is al heel dicht bij nul zou ik zeggen.
    Dat scheelde inderdaad niet veel... maar toch, vanaf tekening maken heeft wel wat.
    Ik bekeek een paar tahoe's op internet, en ik vroeg me af wat je met de romp, spiegel en dek doet? Blank gelakt of geschilderd?

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Daar ben in nog niet helemaal over uit. Ik vind zowel een romp in kleur als in mahonie mooi dus waarschijnlijk ga ik het eerst in mahonie bouwen en dan kan ik altijd nog beslissen om het te kleuren. Voor het dek wil ik proberen de motor iets naar achteren te verplaatsen (even puzzelen met de schroefas en "center of mass") om dan een kuip te maken en de achterste bank weg te laten dat maakt het iets moderner. en de neus wat ronder houden dan de meeste gedaan hebben. De spiegel wou ik eerst verbouwen zoals hier ook gedaan is: http://www.glen-l.com/phpBB2/viewtop...30871&start=15 maar uiteindelijk besloten om hem "origineel" te houden en er een klein zwemplateau acter te maken met 1 stap in de spiegel beetje zoals dit: https://nl.pinterest.com/pin/802907439793085116/
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Vandaag weer een stap verder gekomen de 8 spanten uitgelijnd ging soepeler als verwacht. volgens de instructies hoefde je alleen de centerlijn erop te zetten en dan zou alles uitgelijnd moeten wezen. heb nog wel even alles nagemeten maar voor het grootste gedeelte klopte het daarna wat blokken gezaagd en de spanten vast gezet morgen lijm ik ze vast en dan kan ik het weekend bezig met de spiegel en de voorkant.
    20181213_172009.jpg20181213_172017.jpg20181213_204708.jpg De blokjes nog even afgerond was niet persé nodig aangezien ze onder de vloer eindigen maar ik vond het toch netter om ze af te ronden.
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Als ik de mogelijkheid had, en met jou goedkeuring Marthijn, dan zou ik je met alle plezier mee willen helpen met de boot bouwen. Alleen al omdat het zeer leerzaam zou zijn, om daarna zelf ook een bootje te bouwen

Groet Pel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rmkat Bekijk Berichten
    Daar ben in nog niet helemaal over uit. Ik vind zowel een romp in kleur als in mahonie mooi dus waarschijnlijk ga ik het eerst in mahonie bouwen en dan kan ik altijd nog beslissen om het te kleuren. Voor het dek wil ik proberen de motor iets naar achteren te verplaatsen (even puzzelen met de schroefas en "center of mass") om dan een kuip te maken en de achterste bank weg te laten dat maakt het iets moderner. en de neus wat ronder houden dan de meeste gedaan hebben. De spiegel wou ik eerst verbouwen zoals hier ook gedaan is: http://www.glen-l.com/phpBB2/viewtop...30871&start=15 maar uiteindelijk besloten om hem "origineel" te houden en er een klein zwemplateau acter te maken met 1 stap in de spiegel beetje zoals dit: https://nl.pinterest.com/pin/802907439793085116/
    Dat beloofd een mooie klus te worden, succes met de bouw.
    Wat de keuze voor mahonie betreft, goede keuze qua houtsoort, maar het hout heeft wel één groot nadeel. Het verbleekt enorm onder uv straling, daarom MOET mahoniie altijd eerst ingekleurd worden alvorens verder af te werken. Enkel zo blijft het hout mooi op kleur door de jaren heen.

Heerlijk project, 't is dat ik de ruimte er niet voor heb, anders was ik al lang begonnen
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Dat verbleken klopt wel. Goed dekkleed helpt natuurlijk veel. Of elke keer na het varen binnenzetten net als ik :|
    Kijk voor de spiegel even naar de boes 625 sun ski in de pdf. Vindt ik een mooie oplossing en ook de mogelijkheid om langs de motorkist naar achteren te lopen.
    https://boesch.swiss/en/boats/boesch-sunski-625
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Pel je bent van harte welkom om een keer langs te komen.

Wat betreft de verkleuring dat is wel een goeie ik ging ervan uit dat kleuren meer gedaan werd om het mahonie roder te maken maar het verkleurt dus snel van zichzelf.... Wat betreft de ligplaats, de boot ligt al op z'n ligplaats onder de vloer zijn 2 havens een voor een boot van 6m en 1 voor een boot van 8m.

die treden in de spiegel van de boesch 625 staan wel netjes zo ja ik ben alleen niet een grote fan van dat looppad langs de motor het is wel heel praktisch dat zeker maar ik vind de "look" van een vol dek toch mooier. Ik zou graag een zonnedek erop hebben maar ik ben bang dat de boot daar te laag voor is helaas.

Vandaag de spanten verlijmd ging mooi soepel direct maar even de "stem" uitgelijnd en vastgezet een laser om de boel uit te lijnen zou alles een stuk makkelijker maken..... nou alles uitgezet met waterpas een metselkoord en een meetlint. volgende stap is de spiegel ofnouja de "valse"spiegel ik snap nog niet helemaal het nut maar er komen 2 spiegels achter elkaar 1 van plaatmateriaal en dan 1 van mahonie achja zal vanzelf wel duidelijk worden...
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Vandaag was er weer wat vooruitgang te zien. Ik heb de afgelopen dagen gewerkt aan de spiegel wat nog wel wat denkwerk nodig had, zo moest ik kijken waar de uitlaat ongeveer doorgevoerd zou worden (en dus de waterlijn opzoeken) en hoe de constructie van de "valse" spiegel ging worden. Mede omdat ik hier iets van het ontwerp wil afkijken namelijk een zwemplateau plaatsen met een stap in de spiegel moest ik zorgen dat de constructie van de "valse" spiegel dit toe gaat laten. En dan wat plaatjes:
    20181217_152225.jpg
    hier is de spiegel verlijmt en zijn de hoeken er grof aangeschaafd (zowel met de elektrische schaaf als bandschuurmachine geprobeerd beide gaven goed resultaat alleen de schaaf was sneller en gaf minder stof dus hiervoor gekozen)
    20181218_155702.jpg
    Daarna de boel dus uitgemeten en de gaten gefreesd waar uiteindelijk de uitlaten langs geleid worden en de kleinere als zijnde ventilatie zodat er geen vocht kan ophopen tussen de spiegel.
    20181219_170347.jpg
    De steven opgebouwd hier zit een foutje in de multiplex plaat deze zit 2cm te ver naar achteren....
    20181219_170507.jpg
    hier is de spiegel gemonteerd de 30 graden hoek maakte het nog tot een uitdaging maar hij zit.
    20181219_170456.jpg
    detail van de bevestiging uiteindelijk komt de meeste sterkte door de romp zelf maar hier zit alvast geen beweging meer in.

Volgende stap zijn de kielbalk en de rest van de langs spanten.
    Laatst gewijzigd door Rmkat; 19-12-18 om 20:34. Reden: plaatjes geordend
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Forum Rechten