Tahoe 20'

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ongelofelijk! Ik vermoed dat je meermaals veel te lang hebt staan staren nadat het interieur gemonteerd werd. Echt knap!
Ja dat zeker! En natuurlijk op ieder plekje gezeten ondertussen.
Man man man, wat een pracht machine is dat geworden !
Bedankt!

Mooi ding! Mooi boegbeslag. Is het bewust dat je daar geen verzonken schroeven gebruikt, of is de plaat daarvoor te dun?

Bedankt. Ik had liever bolverzonken schroeven gebruikt maar de plaat is maar 1.5mm dik. Verzonken schroeven zouden teveel uitsteken dan.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
IMG_4613.JPEG

IMG_4606.JPEG

Tijdje geleden alweer.... Laatste tijd bezig geweest met van alles en nog wat maar toch nog wat tijd in de boot kunnen steken. De ruit is zo goed als klaar en de spruitstukken liggen bij de lasser. Ondertussen ben ik bezig geweest met de installatie. Alle leidingen en bedrading zijn vast gezet waar het kon om het strak te houden. Ook heb ik een blokrooster gemaakt zodat je makkelijk onder deks kunt liggen mocht er storing zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne, EdP en avos

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
En toen was het alweer September.... De laatste tijd echter absoluut niet stilgezeten en de boot is "af".
Begin Augustus heb ik de boot te water gelaten en is de eerste proefvaart geweest. a89fe744-ce36-4415-aa22-3645c0bdf8ff.jpg
Dit was 11 Augustus, de ruit zit er nog niet op hier.
IMG_4944.JPEG
Het was mooi weer dus de boot Direct gebruikt om naar mijn favoriete zwemplek te gaan (met de boot is het toch stukken handiger als met de auto/fiets). Van zwemmen is het weinig gekomen met alle belangstelling uiteindelijk.

Hier kun je zien dat de boot helaas net iets voorover ligt. Dit zal ik nog moeten oplossen, in ieder geval moet er een grotere tank komen want 42L was toch wat optimistisch. De eerste 3 proefvaarten al met al +/- 2uur koste al 16L.

En verder waren er talloze dingetjes aan de techniek die nog opgelost moesten worden. Zo was er een trilling met achteruitvaren. Dit bleek of de uitlaat te zijn die druk opbouwde of de uitlaatgassen die onder de boot door de schroef kwamen. We hebben de uitlaat omgeleid naar opzij ipv recht naar achter en dit heeft het opgelost. Ook is teveel geluid, niet geheel onverwacht met een open uitlaatsysteem natuurlijk dus hier moeten nog dempers in.
Afijn dit zijn zomaar een paar dingen waar ik tegenaan liep na de eerste proefvaarten. Er zijn nog wat andere problemen geweest die opgelost zijn/moeten worden maar dan ben ik wel wat a4tjes verder!

IMG_5142.JPEG
IMG_5143.JPEG
En toen was de ruit terug van de stoffeerder. Ik had besloten dat een complete ruit van rvs niet haalbaar was in het tijdsbestek dat ik ervoor had. Dus heb gekozen om een houten frame te maken en die te laten bekleden. Voor de buitenkant heb ik rvs afwerklijsten gemaakt. Voor het "glas" zelf gekozen om plycarbonaat te gebruiken.

En toen moest er uitgevonden worden hoe snel zo'n boot nou eigenlijk is natuurlijk!

Met de eerste schroef kwam ik net in planee op het maximale toerental en ging ze 30km/u op de gps. Maar aangezien de motor onbelast bleef zijn we momenteel aan het testen met schroeven. ik verwacht dat er ongeveer 40km/u in zit met deze 86pk motor. momenteel draaien we een 9x9 schroef op 35km/u waarbij de motor nog steeds amper belast wordt.

Voor nu is de boot "klaar" dus! Van het winter/volgend voorjaar hoop ik het project weer op te pakken voor de laatste aanpassingen en dan kan ik echt varen. Nu eerst weer uit het water en in de winterstalling.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Oh en zoals je kan zien wordt je nogal nat als je vaart... De optionele "sprayrail" die op de bouwtekening stond blijkt minder optioneel te zijn dan je zou denken! Dit is nog een projectje voor later.
 
  • Haha
Waarderingen: rmenkveld en Rdl

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Oh en zoals je kan zien wordt je nogal nat als je vaart... De optionele "sprayrail" die op de bouwtekening stond blijkt minder optioneel te zijn dan je zou denken! Dit is nog een projectje voor later.
Sprayrails hebben meerdere functies (kunnen hebben, mits juist ontworpen), ze houden je inderdaad droog/droger, maar belangrijker is dat ze helpen met de opwaartse stuwing om te kunnen planeren.
Helpt dus ook met snelheid/schroefkeuze...
(Scheepsbouwer/Naval Architect modus weer uit :whistle:)

Verder, sprakeloos, wat een prestatie: geweldig! Wat een heerlijk project!
Als ik toch geen werk, drie koters en een vrouw had die zoveel tijd consumeren o_O
 
  • Leuk
Waarderingen: Rmkat en Efvee

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Sprayrails hebben meerdere functies (kunnen hebben, mits juist ontworpen), ze houden je inderdaad droog/droger, maar belangrijker is dat ze helpen met de opwaartse stuwing om te kunnen planeren.
Helpt dus ook met snelheid/schroefkeuze...
(Scheepsbouwer/Naval Architect modus weer uit :whistle:)

Verder, sprakeloos, wat een prestatie: geweldig! Wat een heerlijk project!
Als ik toch geen werk, drie koters en een vrouw had die zoveel tijd consumeren o_O
Ah bedankt voor de info! De sprayrails zijn hier zo ontworpen dat ze op de "chine" zitten deze steken eigenlijk altijd boven de waterlijn. Is dat in dit geval dan niet van toepassing of bedoel je met de opwaartse stuwing het water wat tegen de romp "opkruipt"? Want als het invloed heeft is het wel interessant om eerst die sprayrails te maken voor ik een nieuwe schroef koop. Bedankt alvast!
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ah bedankt voor de info! De sprayrails zijn hier zo ontworpen dat ze op de "chine" zitten deze steken eigenlijk altijd boven de waterlijn. Is dat in dit geval dan niet van toepassing of bedoel je met de opwaartse stuwing het water wat tegen de romp "opkruipt"? Want als het invloed heeft is het wel interessant om eerst die sprayrails te maken voor ik een nieuwe schroef koop. Bedankt alvast!
Zoals ze dan nu op tekening zouden staan zijn ze functioneel alleen bruikbaar om water zijwaarts af te voeren/jou droog te houden. Door er extra sprayrails bij te zetten ergens op het vlak kun je de effectiviteit van je ontwerp verbeteren, globaal ergens halverwege je natte vlak. Even google gebruiken om een beetje een beeld te krijgen. Het staat mij ook allemaal niet zo helder meer voor de geest, inmiddels al een tijdje in een andere hoek van de maritieme wereld bezig (daar waar sprayrails niet zo belangrijk zijn...)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rmkat

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Mooi! En ten aanzien van die Ford motor, die wordt ook wel gebruikt in kitcars e.d. dus mocht die 85pk niet genoeg zijn valt daar nog wel wat aan te doen :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Rmkat

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Mooi! En ten aanzien van die Ford motor, die wordt ook wel gebruikt in kitcars e.d. dus mocht die 85pk niet genoeg zijn valt daar nog wel wat aan te doen :D
Ja klopt. als ik een carburateur wil blijven gebruiken (heeft mijn voorkeur) kan ik 135pk krijgen uit de 2.8L versie. Maar voor nu is de schroef weer opgestuurd en gaat het een 9x10,5 worden (is nu 9x9) en dan maar weer proberen... Als dat nog niet naar tevredenheid werkt zal er een nieuwe schroef moeten komen. puntje is dat hier minimaal 2 maanden levertijd op zit omdat het een speciale schroef is. Omdat de schroef 5500 toeren haalt moet de schroef van een andere legering zijn dan de standaard schroeven is mij verteld.

Mijn doel is om ongeveer onder de 4000 toeren in planee te kunnen blijven. En ook nog rustig 5-6km/u te kunnen varen in sloten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Zo'n ford motor heeft zijn maximale koppel volgens mij ergens rond de 3000 toeren. Lijkt me dat je dus rond dat toerental volgeladen in planee wil blijven. Maximale vermogen zal in standaard uitvoering ergens rond de 5000 toeren liggen. Meer toeren voegt niet veel toe. In de praktijk zal je geen lange stukken vol gas varen. Het lijkt dat je huidige schroef te klein in diameter is of te weinig spoed heeft. Je drive is 1 op 1 neem ik aan.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Zal ook wel schelen in verbruik als je wat lager in toeren kunt blijven. Collega vertelde wel eens wat ie aan tanken kwijt was voor een middagje varen (nou ja, wel 3,5 liter 6 cylinder, en waterskieeen) maar daar loop je wel op leeg.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
@chevy66 Je hebt helemaal gelijk. max continu toeren is 5600 bij deze motoren. Of je dat moet willen is een tweede.... De schroef wordt nu naar de maximale verstelling bijgedraaid deze was origineel 9x8. Als die met deze verstelling in planee blijft met 4000 toeren ben ik voor nu tevreden. Een nieuwe schroef kost zo 700 euro. realistisch gezien zal er weinig hard gevaren worden en is de snelheid bij lage toeren belangrijker dan de maximale snelheid. (je wilt ook niet constant in de vrij moeten liggen omdat je sneller gaat dan het gros van de bootjes)

@LFlab Ja wat ik begreep van kennissen is dat voor een middag waterskiën 40L niet ongewoon is om te vebruiken. Ik heb zelf al gemerkt dat deze daar niet voor onder doet. En dan moet er nog "E0" in ook!
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
De stoffering heb je in Hasselt laten doen, is dat Hasselt in België of heeft Nederland ook een Hasselt?

Gr.placebo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.