Tahoe 20'

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Nou vooruit dan...

Ondertussen ben ik weer een stapje verder de chine is aan beide kanten bevestigd en grotendeels in de vorm geschaafd net zoals de steven beide hebben nog wel wat werk nodig om helemaal in lijn te komen maar het begint erop te lijken. Verder zijn alle langs spanten van de bodem nu bevestigd. In eerste instantie zou ik deze groeven frezen met het malletje wat ik gemaakt had maar ik was vergeten dat het een variabel dubbel verstek zou worden over de hele lengte van de boot dus uiteindelijk besloten om alle +/- 80 groeven maar met de hand te hakken. Viel allemaal nog wel wat tegen aangezien de latten niet alleen gebogen maar ook getordeerd moesten worden en ik ze niet kan stomen (of eigenlijk niet de moeite neem om zoiets te maken) was dit een uitdaging zelfs met de kleinere 22x16 latjes (de chine is 20x45). Maar goed plaatjes zijn leuker om naar te kijken dan een lap tekst dus...
20181229_170004.jpg
Hier is de chine rechts gemonteerd en links pas gemaakt
IMG-20190104-WA0002.jpg
Langs spanten aan het uitmeten de plannen zeggen om de langs spanten bij frame 9 (2e frame van voren) te laten stoppen maar dan zou er een platte kant in de steven komen dus ze later toch maar door laten lopen.
20190105_160935.jpg
Alle langs spanten verlijmd volgende stap is om de hele bodem in de vorm te schaven/schuren.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik ben ondertussen weer een stapje verder gekomen De bodem is in de vorm geschaafd hiervoor moest ik sommige latten nog wat opdikken omdat ze een verkeerde vorm hadden aangenomen. Achteraf had ik het mezelf makkelijker kunnen maken door bij de 9e spant de latten te laten stoppen zoals de plannen ook aangaven (echter was ik eigenwijs en heb ze toch doorgetrokken tot de 10e wat extra werk opleverde). Daarna was de "sheer" aan de beurt dit viel erg tegen aangezien ik op de kop de passing moest hakken en de spanten waren ook nog flexibel dus uitsteken/hakken met de beitel ging minder soepel als gehoopt maar ze zitten erin! Nu het echt koud begint te worden zal het even stil vallen het was vanochtend -5 in het boothuis en heeft toch 3-4uur geduurd tot ik het op 15 graden had (de winter epoxy hard uit tussen de 5-15 graden). Komende tijd ga ik wat met de motor rommelen en wat andere mechanieken bestuderen.
20190117_181559.jpg
Dan denk je genoeg lijmklemmen te hebben... valt toch altijd weer tegen.
20190117_181605.jpg
De eerste laag zit verlijmd en geschroefd aan de spanten waarnaar de rest eraan is gelijmd. De steven bestaat uit 5 latten door een foutje, de rest bestaat uit 3 latten.
20190120_163316.jpg
Andere kant ook verlijmd hier de klemmen zo veel mogelijk (op de punt na) naar binnen geplaatst bij de eerste verlijming ging het geheel wat hangen en moest ik de boel ondersteunen nu trok het mooi de passing in.

20190120_164434.jpg
Kleedje erover met een kachel eronder zodat ik het (hopelijk) boven 0 graden kan houden terwijl de epoxy nadroogt.

En dan nog een vraagje betreft de huid deze bestaat uit 3 lagen 4mm (okoumé)multiplex zou kwam ik uit bij de Arnhemse fijnhouthandel. Hun leveren meerdere soorten okoume waaronder de bruynzeel platen https://www.af.nl/voorraad/plaat/multiplex-garantie-okoume/prijslijst.htm en een "gewone" okoume plaat https://www.af.nl/voorraad/plaat/multiplex-garantie-okoume/prijslijst.htm aangezien er toch +/- 20 platen nodig zijn zit er toch best wel verschil in prijs. Nou geloof ik best dat de bruynzeel plaat van hogere kwaliteit is maar zou dit ook nodig zijn? De plaat wordt rondom in de epoxy gezet en de afwerking is massief mahonie aan de buitenkant en gekleurde epoxy aan de binnenkant dus in principe kan vocht er niet bij. Kan ik nou beter de bruynzeel plaat kopen of kom ik ook weg met het goedkopere alternatief?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Daar kom je wel mee weg, maar owee als er iets vocht bij komt
Ook epoxy kan gaan lekker, pinholes zijn veel voorkomend, zelfs als je onder vacuum werkt (al is de kans dan wel erg klein)

Voor wat betreft de warmte, probeer een party tent te scoren doe je over de boot zet, dan verklein je de ruimte en krijg je het makkelijker warm, dan kun je redelijk doorwerken
 

tuoh

Oud hout
Zonder twijfel kiezen voor de Bruynzeel garantieplaat, is samen met de mahonievariant de enige die kookwatervast verlijmd zijn, en een garantie van 10 of 20 jaar meekrijgen op delaminatie.
"Gewone" multiplex delamineerd redelijk snel bij toepassing op boten (romp), ook als ze behandeld zijn met epoxy!
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Een party tent gaat niks worden om in te werken de enige maat die erover past is 8x4 waarbij het boothuis zelf 9x6. Het is ook meer voor de epoxy dan voor mezelf aangezien de epoxy minimaal 5 graden moet hebben (ik kan iets kouder wel verdragen :D).

Wat betreft het multiplex, het belangrijkste is dus de kookwatervastheid? Is dan iedere okoume wbp plaat geschikt? of is het een combinatie van factoren?
 

tuoh

Oud hout
Je moet platen hebben die specifiek geschikt zijn voor maritieme toepassingen. Kijk dus bij de technische specificaties van de desbetreffende platen. Staat " geschikt voor maritieme toepassingen" niet vermeld dan zou ik ze niet gebruiken.
Kan zijn dat sommige platen wel gaan voldoen, maar je komt dat pas te weten als het te laat is (lees, als het bootje al een tijdje in zijn element ligt) Slaat het tegen, dan is het een heel duur leermomentje geworden.

Dat is het grote voordeel van ondermeer de Bruynzeel platen, daar zit die garantie wel op (bij correct gebruik).
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Oke bedankt, dan ga ik nog eens goed kijken naar de platen het verschil is in contrast ook niet zo heel groot maar toch... De bruynzeel platen zijn inderdaad mooie platen ik heb nog platen gehad die al 15 jaar als reclame bord dienst hadden gedaan en er nog net zo uitzagen als nieuwe op de reclame na.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Gisteren de knoop doorgehakt en 20 platen bruynzeel okoumé opgehaald het is toch de bedoeling dat de boot even mee gaat. Ik heb ook nog even getwijfeld om massief mahonie op 4mm te zagen en te lamineren maar dat zou toch veel duurder uitvallen en een hoop extra werk opleveren aangezien ik dan 90m2 had moeten zagen op mijn elu lintzaag welke wat te licht is voor dit werk. Of met de zaagtafel zagen wat snel zou gaan maar veel zaagafval zou opleveren. Door het mindere weer is het tempo iets teruggezakt maar ik verwacht toch met 2 weken de eerste laag huid te kunnen zetten.

In de tussentijd nog naar een technische botenzaak geweest en wat dingen overlegt voor de aandrijving zo zullen hun een koppelingshuis maken voor tussen de ford en de velvet en ook hebben we een plan bedacht als alternatief voor het zwevende binnenlager met bevestigingsplaat namelijk een aan beide zijden gelagerde schroefaskoker welke gelast zal worden op een bevestigingsplaat in principe hetzelfde als het originele plan alleen wat moderner uitgevoerd. De overbrenging gaat middels een pythondrive zodat de trilling van de motor niet in de boot gaat zitten (althans dit is het idee) originele (tekening) opstelling was rechtstreeks vastgezet aan de schroefas en aan de motorbalken (niet op rubbers).
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
De laatste latten zijn nu ook verlijmd aan het frame was even puzzelen met de spiegel aangezien ik hier geen enkele rechte lijn had waaruit ik kon aftekenen dus deze zijn helaas wat ruimer geworden maar ze zitten vast. De volgende stap is de boel schaven en dan de spiegel opbouwen alvorens ik kan beginnen aan de romp.
20190205_212332.jpg20190205_212357.jpg
Het begint op een boot te lijken!

Tot nu toe moest ik alle latten op de boot verlengen met een schuine las dit heb ik gedaan door alle latten naast elkaar te leggen dan een lijn erop te zetten en afzagen met de invalzaag. Dit zorgde ervoor dat iedere lat dezelfde hoek had zonder dat ik iedere keer opnieuw de juiste hoek moest uitzetten. De verfijning heb ik gedaan met een handschaaf.
20190205_175326.jpg20190205_175902.jpg
20190205_180201.jpg

Nu de romp dichterbij komt moet ik ook een keuze gaan maken of ik een mahonie of geschilderde romp wil een geschildere romp ziet er ook wel netjes uit http://www.j-craftboats.com/jcraft-42ft-torpedo/configurator/ Linkje even geleend van J craft
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Vandaag de boot in de vorm geschaafd/geschuurd. Alle bolle lijnen geschaafd met de elektrische schaaf en verfijnd met de hand, ik heb een stanley nr 3 en die was toch wat aan de grote kant voor wat stukjes dus voor €15,- een silverline blokschaafje gekocht. Deze valt alleen erg tegen (tja wat mag je verwachten voor 15,-?) het blad is amper gehard waardoor de standtijd ronduit slecht is en de verstelling loopt ook los dus je blijft het blad afstellen maar goed. De holling heb ik geschuurd aangezien ik geen schaaf bezit die een holling kan schaven. In eerste instantie een bandschuurmachine gebruikt maar ik kwam er al snel achter dat een slijptol met schuurschijf sneller en zuiverder werkte.
20190216_160833.jpg 20190216_160836.jpg
20190216_160852.jpg20190216_160924.jpg

Bij de spiegel zijn de uitsparingen voor de latten hier en daar wat groot dit wordt nog opgevuld met epoxy en daarna verstopt achter de "valse spiegel". En aan de voorkant moet ik nog een paar latjes inlijmen om de vorm er goed in te zetten deze zaten iets te diep hier en daar maar verder niet op problemen gestuit. Wat betreft de huid ik heb besloten om de keuze uit te stellen door de huid gewoon in mahonie af te bouwen dan kan ik altijd de keuze maken of ik het alsnog schilder of mahonie houd.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik heb al een tijdje geen update meer gedaan maar dit betekent echter niet dat de boel stilstaat (al gaat het wat trager met andere werkzaamheden tussendoor) Zo heb ik de spiegel opgebouwd hier kan nu het mahonie over ik zal binnenkort even de plaatjes toevoegen. Ook ben ik gisteren naar de Hiswa geweest voor ispiratie informatie en een goed excuus om een dagje uit te zijn:rolleyes:. Op de Hiswa trof ik nog wat botenbouwers in opleiding van het HMC waarvan 1 een Glen-L malahini aan het bouwen was en deze boot lag daar ook samen met nog wat traditionelere boten, erg gaaf om zo te zien. Verder nog wat ideeën opgedaan en slimmigheidjes gevonden en wat advies gevraagd voor de verfsystemen. Waar ik zelf een beetje mee zat was het bijkleuren van het mahonie aangezien dit nogal egaal erop moet. Tot mijn verbazing adviseerde alle grote merken om niet het hout te kleuren maar een van de eerste laklagen (zodra de lak niet meer in het hout trekt) dit zou een egaler resultaat geven en makkelijker te verwerken zijn.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.709
695
Enschede, Twente
Waar ik zelf een beetje mee zat was het bijkleuren van het mahonie aangezien dit nogal egaal erop moet. Tot mijn verbazing adviseerde alle grote merken om niet het hout te kleuren maar een van de eerste laklagen (zodra de lak niet meer in het hout trekt) dit zou een egaler resultaat geven en makkelijker te verwerken zijn.

Dat wordt veel gedaan bij restauratie van meubelstukken. Het hout 'sealen' met schellak en dan pas met beitsen en dergelijke op kleur brengen. De laatste afwerkings-lagen hangen dan weer af van de omstandigheden.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik was gewend aan het kleuren van hout aangezien op het forum van glen-L niet anders wordt gedaan maar inderdaad toen ik dit wat liet inzinken klonk het best logisch eigenlijk aangezien je een lak of dergelijke egaler kunt kleuren dan hout.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
20190221_174352.jpg
20190222_202840.jpg
20190224_144640.jpg
20190228_105531.jpg
20190305_120831.jpg
Spiegel opgebouwd uit meerdere lagen eik en 1 balkje mahonie alles weer in vorm geschaafd en een paar keer in de epoxy gekwast aangezien ik hier als de huid erop zit nooit meer bij kan (persoonlijk vind ik het maar niks...). Ik ben hier iets afgeweken van de plannen omdat ik een complete rand om de spiegel wil ipv alleen aan de zijkant. De rand komt in de sponning aan de zijkant en wordt massief mahonie met mischien een randje esdoorn.

20190220_174426.jpg
Nog even een leuk doorkijkje vanuit de spiegel...
20190306_143512.jpg
En de klemmen begonnen wat rond te slingeren dus maar even het rekje opgehangen...
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Vandaag de kachel maar weer eens opgestookt en de spiegel afgebouwd. de spiegel bestaat nu uit 2 lagen okoume 4mm en 5mm kwartiers mahonie allemaal vast gezet met "Raptor Nails" een soort kunstof nagels die een hoge trekweerstand hebben maar geen afschuiving kunnen hebben. Het grote voordeel is dat ze gewoon schuur/schaafbaar zijn en ook in verschillende kleuren te verkrijgen zijn ik heb hier bruin gebruikt zodat ze minimaal opvallen in de mahonie. Een alternatief was nagelen met stalen nagels en deze er na afloop weer uit halen of de planken er doormiddel van vacuüm verlijmen beide methodes kosten meer tijd en alleen vacuüm was netter geweest (geen gaatjes).
20190315_161832.jpg
Deze nagels dus. Je hebt hiervoor echter wel een tacker nodig die hiervoor geschikt is alle toleranties moeten wat kleiner zodat de nagel ondersteund wordt en niet versplinterd. Ik ben er erg tevreden over gaat snel en hebben een goede houvast.

20190314_154503.jpg
2 lagen okoume op de spiegel gezet daar gaat het mooie framewerk.... eerst vastgezet met de composiet nagels en daarna de randen en spanten geschroefd (had waarschijnlijk wel minder gekund...).
20190314_191240.jpg
De latten voor de spiegel gezaagd. Eerst geprobeerd op mijn lintzaag (elu ebs3601) maar deze bleek toch niet zuiver genoeg te kunnen zagen ik vermoed dat er niet genoeg spanning te zetten was op de tuffsaw linten die aardig dikker zijn dan de originele. Dus toen maar naar de zaagtafel gegaan dit levert helaas aardig wat verlies op (zaagblad is 3.5mm) maar toch nog minder dan de elu. Deze latten zijn 75x5mm dit kwam toevallig zo uit mijn plank die ik had liggen ze hadden wat breder kunnen zijn. Ik kan op mijn zaagtafel 12cm zagen dus voor de huid zal ik ze wat breder laten.
20190315_153426.jpg
20190315_161804.jpg
Alle latten verlijmd hierna nog en sponning in de rand frezen voor een esdoorn bies en dan de afwerk rand eromheen. Volgende stap is de huid opbouwen van de romp.
20190314_142536.jpg
En de motor is ook weer terug van zijn uitstapje. Er is een vliegwielhuis gemaakt voor de velvet en een dempingsplaat gemonteerd. Nu moet ik alleen nog op zoek naar een uitlaat bocht 1 van het spruitstuk deze is helaas lek... mocht iemand deze herkennen hoor ik het graag ik heb tot nu toe weinig kunnen vinden en zelf maken is ook nog een hele uitdaging.
20190314_142433.jpg
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Rmkat je bent volgens mij professioneel bezig, is houtbewerken je beroep ??.
gr. Placebo
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik ben opgeleid tot meubelmaker dus de basis kennis is er wel maar ik ben verder ook dol op hout en dat helpt ook zeker wel. Het is met zo'n boot bouwen toch altijd nog wel een beetje uitvinden hoe iets moet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.