Tahoe 20'

MinzeHoogland

Actieve deelnemer
21 mei 2017
34
1
Wordt daar niet meestal gewoon mahonie voor gebruikt? Blank gelakt vergeeld dat meestal ook dacht ik zo. De buitenste rand wordt dan behandeld met mahoniebeits dacht ik.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Dat zou kunnen maar ik ben bang dat de verkleuring nogal op zich laat wachten.. Me vaders boot (pettersson) ligt al +/- 10jaar overdekt en daar is de mahonie nog altijd mooi rood van (zie eerste pagina) dus ik pak liever een houtsoort die meteen al de juiste kleur heeft.
 

MinzeHoogland

Actieve deelnemer
21 mei 2017
34
1
Ah, ja weet zo ook niet hoelang dat zou gaan duren. Je hebt natuurlijk verschillende soorten mahonie. Zou grenen nog een optie zijn? Eigenlijk denk ik gewoon luid op, haha.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ja die verschillende soorten mahonie vroeg ik mij ook af tot zover zit er sipo/sapeli op de romp deze lijken erg op elkaar maar niet helemaal. Er is ook nog Khaya maar deze lijkt me eerder roder als geler. voor echt gele tinten. Een andere (dure) optie zou ook nog teak kunnen zijn die verkleurt naar mijn weten naar (licht)bruin en niet chocolade bruin? Het nadeel hiervan is de prijs en of ik een goede hechting kan krijgen met lak/epoxy... Gelukkig heb ik nog wel wat tijd voor ik een keuze moet maken.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Wordt daar niet meestal gewoon mahonie voor gebruikt? Blank gelakt vergeeld dat meestal ook dacht ik zo. De buitenste rand wordt dan behandeld met mahoniebeits dacht ik.


Mahonie, blootgesteld aan zonlicht, zal inderdaad bleek verkleuren. Maar dat is niet iets wat je graag wilt, want verbleekt mahonie is (uit de aard der zaak) aangetast door UV-straling en heeft een ernstig verzwakte buitenlaag. Verbleekt mahonie dient afgeschrapt te worden tot op de gezonde bruine kleur, alvorens opnieuw te lakken.

Mahoniebeits is geen beits voor mahonie, maar een beits die op blank vurenhout enigszins mahoniekleurig wordt.
Verder hoort beits natuurlijk niet op zo'n mooi glimmend jacht!

Wim.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
...... Een andere (dure) optie zou ook nog teak kunnen zijn die verkleurt naar mijn weten naar (licht)bruin en niet chocolade bruin? Het nadeel hiervan is de prijs en of ik een goede hechting kan krijgen met lak/epoxy...

Gelakt teak wordt uiteindelijk ongeveer melk-chocola, met een vleugje rood.
Het lijmen/lakken van teak is niet moeilijk, mits je goed ontvet met aceton of thinner.

Wim.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Koto zou ook kunnen voor de biesjes maar ik had de keuze al laten vallen op Am. Esdoorn. Ik ben in de tussentijd ook nog even bij mijn lokale houtzagerij geweest om te kijken wat hun konden betekenen in de zoektocht en hun kwamen met Gerutu. dit zou in dezelfde familie als meranti zitten alleen veel geler dus Gerutu gaat het waarschijnlijk worden (tenzij iemand mij overtuigt waarom dit een slecht idee zou zijn). In de tussentijd ook weer wat voortgang geboekt natuurlijk. De motor is geplaatst samen met het roer en de stuurcilinder. Ook ben ik begonnen met het dek maar dat was iets aan de vroege kant aangezien ik nu nog mooi overal bij kan om te monteren.
20191212_183447.jpg 20191211_114114.jpg20191212_183518.jpg De langs latten achter worden nog ingekort maar ik had de lijn nodig om wat dekspanten te (ver)plaatsen. De motor pas ook maar net in de boot boven de carburateur zit maar 9cm.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Dat ziet er hartstikke mooi uit, met zorg gemaakt. De boot wordt ongetwijfeld een lust voor het oog!

Ik geef je wel een ongevraagd advies: ik word wat zenuwachtig van de motorophanging/fundatie. De stuwkracht wordt overgebracht via erg brede motorsteunen op de vier trillingsdempers. Dat geeft nare krachten op die motorsteunen en trillingsdempers, en de motor zal wat voorover gaan dompen door de stuwkracht.
Daarbij komt nog, dat dit soort rubber steunen in de loop der tijd flink inzakt èn dat een houten boot neiging heeft om te vervormen.
Ik raad je aan om een stuwdruklager te plaatsen op een aparte fundatie, gecombineerd met een flexibele koppeling die uitlijnfouten kan opvangen.

Wim.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.857
2.517
Ik sluit me bij berghout aan. Het lijkt nu een vaste schroefas verbinding met een motor op rubbers. Dat is niet zo'n goede combinatie. Als je de schroefas van een stuwdruklager voorziet en de verbinding flexibel maakt, kan je je motor ook wat meer voorover zetten. Dan heb je meer ruimte boven je carburateur en de motorolie komt dan ook meer in het diepe deel van je carter, waar de pick up van je oliepomp zit.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Er zit een rubber koppeling tussen de as en de motor maar dat staat niet op de foto de foto was tijdens het uitlijnen. Er zou een stuwdruk lager in de velvet zitten heb ik begrepen en bij de informatie over de motorsteunen las ik dat deze stuwdruk op konden vangen tot 300pk dus ik ging ervan uit dat samen genoeg zou zijn. een stuwdruk lager kan ik nog plaatsen indien nodig dit hoor ik het graag, een homokineet/flexibele koppeling is een moeilijke aangezien deze niet berekent zijn op de 5000 toeren die de as gaat maken (meeste gaan op 0 graden tot 3500 toeren en nog minder onder een hoek heb ik begrepen en voor een die het wel zou kunnen is er geen budget). Laagste punt van de motor is nog steeds het diepe gedeelte van de carter al is het niet ideaal geef ik toe, waar ik me meer zorgen over maak is de carburateur die net zo schuin staat. De rubber koppeling mag 1tot 2 graden opvangen als ik me niet vergis? dit zou de motor ook nog iets voorover halen.

Deze zou er tussen komen, https://www.boottotaal.nl//allpa-ru...B3F3nQIsuQCpV8meCPmI9RBLEA8KWZfBoCFdcQAvD_BwE
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Een Velvetkoppeling kan inderdaad stuwkracht opnemen.
Motorsteunen kunnen in principe ook stuwkracht opnemen.
Maar het feit dat zij dat kùnnen, maakt het nog niet gewenst.

De stuwkracht drukt de schroefas hard naar voren (en soms trekt-ie 'm achteruit:)), en met die kracht wordt dus het motorblok schuin naar voren/boven gedrukt. Diezelfde kracht komt ook op de motorophanging (die brede stalen vleugels) en op de rubber motorsteunen. Die krijgen er allemaal flink van langs, evenals de wat lullige boutjes waarop alles staat (excusez le mot).
De krachten zorgen er ook voor dat het motorblok voorover zal dompen als je gas geeft, waardoor je uitlijning tegelijk niet meer klopt.
Verder moet je erop rekenen dat de rubber motorsteunen langzamerhand inzakken. Dat kan (na enkele jaren) oplopen tot wel een centimeter of meer!
Voeg hierbij nog het gegeven dat een houten boot altijd wat beweeglijk is, en je beseft dat goed uitlijnen onmogelijk is.

Nou kan de schroefas, omdat-ie vrij dun is, wel wat opvangen met buigen en veren, maar echt fijn is dat niet. Het kan op den duur zelfs een vermoeiïngsbreuk opleveren.

De Allpa koppeling die je beschrijft is voornamelijk bedoeld om torsietrillingen op te nemen, en zo vooral de tandwielen in je Velvetje te ontzien. Hij is ongeschikt om uitlijnfouten (of zal ik het uitlijnvariaties noemen?) te compenseren.
Homokineten zijn inderdaad niet zo geschikt voor hoge toerentallen: dan gaan ze zwabberen.
Maar er zijn wel uitstekende rubberkoppelingen die flinke uitlijnfouten kunnen opvangen zonder gerammel. Bijvoorbeeld van R&D Marine Ltd., bij voorkeur met "boordeknoop". Kijk maar eens op www.dintra.com uit Putten. Of overleg met een echte scheepsmotorenboer zoals Bakker in IJlst. (Met beide bedrijven heb ik geen zakelijke band.)

Groet!
Wim.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.857
2.517
Zo'n donut is niet gemaakt om stuwdruk op te vangen. Hij zorgt er wel voor dat je motor kan bewegen op zijn motorsteunen. De scheefstand van de carburateur is binnen bepaalde grenzen niet zo'n probleem. Je stelt de vlotterhoogte in de boot. Is je keerkoppeling niet gereduceerd? Vaak worden automotoren in speedboten voorzien van een grotere diepere carterpan en een spatplaat, om te zorgen dat de olie niet tegen de draaiende krukas klotst.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Een Velvetkoppeling kan inderdaad stuwkracht opnemen.
Motorsteunen kunnen in principe ook stuwkracht opnemen.
Maar het feit dat zij dat kùnnen, maakt het nog niet gewenst.

De stuwkracht drukt de schroefas hard naar voren (en soms trekt-ie 'm achteruit:)), en met die kracht wordt dus het motorblok schuin naar voren/boven gedrukt. Diezelfde kracht komt ook op de motorophanging (die brede stalen vleugels) en op de rubber motorsteunen. Die krijgen er allemaal flink van langs, evenals de wat lullige boutjes waarop alles staat (excusez le mot).
De krachten zorgen er ook voor dat het motorblok voorover zal dompen als je gas geeft, waardoor je uitlijning tegelijk niet meer klopt.
Verder moet je erop rekenen dat de rubber motorsteunen langzamerhand inzakken. Dat kan (na enkele jaren) oplopen tot wel een centimeter of meer!
Voeg hierbij nog het gegeven dat een houten boot altijd wat beweeglijk is, en je beseft dat goed uitlijnen onmogelijk is.

Nou kan de schroefas, omdat-ie vrij dun is, wel wat opvangen met buigen en veren, maar echt fijn is dat niet. Het kan op den duur zelfs een vermoeiïngsbreuk opleveren.

De Allpa koppeling die je beschrijft is voornamelijk bedoeld om torsietrillingen op te nemen, en zo vooral de tandwielen in je Velvetje te ontzien. Hij is ongeschikt om uitlijnfouten (of zal ik het uitlijnvariaties noemen?) te compenseren.
Homokineten zijn inderdaad niet zo geschikt voor hoge toerentallen: dan gaan ze zwabberen.
Maar er zijn wel uitstekende rubberkoppelingen die flinke uitlijnfouten kunnen opvangen zonder gerammel. Bijvoorbeeld van R&D Marine Ltd., bij voorkeur met "boordeknoop". Kijk maar eens op www.dintra.com uit Putten. Of overleg met een echte scheepsmotorenboer zoals Bakker in IJlst. (Met beide bedrijven heb ik geen zakelijke band.)

Groet!
Wim.

Ik ben bekend met Bakker Ijlst daar komt de hele aandrijflijn vandaan, ik moet er binnenkort toch nog heen dus ik zal nog eens met ze overleggen.

Zo'n donut is niet gemaakt om stuwdruk op te vangen. Hij zorgt er wel voor dat je motor kan bewegen op zijn motorsteunen. De scheefstand van de carburateur is binnen bepaalde grenzen niet zo'n probleem. Je stelt de vlotterhoogte in de boot. Is je keerkoppeling niet gereduceerd? Vaak worden automotoren in speedboten voorzien van een grotere diepere carterpan en een spatplaat, om te zorgen dat de olie niet tegen de draaiende krukas klotst.

De donut is bedoeld om de kleine variaties op te vangen van de motersteunen zodat de schroefas niet teveel op z'n donder krijgt. De keerkoppeling is niet gereduceerd volgens de bouwplannen wordt ten alle tijden een 1:1 aangeraden waarom precies weet ik niet maar alle boten die ik ken varen 1:1 zowel benzine als diesel. Die diepere carterpan is misschien nog niet zo gek evenals die spatplaat ik zal er eens induiken of ik daar wat over kan vinden.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.857
2.517
Misschien gebruiken ze 1 op 1 omdat een kleinere schroef op hoge snelheid minder weerstand heeft. Maar in de praktijk in nederland wordt er meer getoerd dan lange stukken hard gevaren, dus zou je denken dat een reductie met een grotere schroef met meer spoed een betere keuze zou zijn. Max koppel van een automotor zal zo rond de 3000 3500 toeren liggen. Bij dat toerental loopt de motor het meest efficient. Met meer spoed reageert de boot sneller op het gas. Met 80 pk zal het geen hemelbestormer worden, dus ik zou dan het brandstofverbruik wat willen drukken, door zoveel mogelijk in de powerband te draaien.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Supersnel wordt het inderdaad niet mocht het straks niet lekker varen kan ik altijd nog een andere velvet opscharrelen of als ik meer snelheid wil de motor uitwisselen een 2.8 is hetzelfde blok en levert (afhankelijk carburateur/mechanische injectie) tot 158pk dus ik kan straks alle kanten op mocht het nodig zijn. Bedankt voor het meedenken
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.857
2.517
Ik bedoel het niet negatief. In nederland zijn de mogelijkheden om een flink eind te knallen, vrij beperkt. Met de huidige brandstofprijzen is de lol daar ook wel snel van af. De meeste boten die ik zie, worden gebruikt om te cruisen. En dan is topsnelheid een stuk minder belangrijk.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik verwacht inderdaad ook niet veel snel te varen Vandaar de mogelijkheid van het uitwisselen de velvet bestaat in 1:1 1,5:1 2,1:1 enz dus uitwisselen is altijd een optie. Ik snap nu in ieder geval iets meer hoe dat zit met die reductie en dat is mooi meegenomen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.857
2.517
Hoe ben je tot deze keuze van keerkoppeling, schroefas en schroef gekomen? Zijn daar berekeningstabellen voor? Of is het meer op basis van ervaring van een aandrijfboer gekozen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.