Tahoe 20'

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik ben nu een tijdje bezig met mijn project een Tahoe 19' gerekt naar 20' van Glen-L (+/-6m) en ik ben nu zover dat er ook daadwerkelijk wat vorm in begint te komen. Mijn interesse in (houten) boten is er al van jongs af aan, ik woon dichtbij giethoorn in het Weerribben/wieden gebied dus een boot was altijd aanwezig. Mijn vader heeft toen ik een jaar of 12 was een oude petterson gerestaureerd en een paar jaar later hebben we samen een opduwer gebouwd van een stalen vlet met een houten opbouw. Nou dit alweer zo'n 10jaar geleden is begon het toch weer wat te kriebelen.
Van de zomer heb ik m'n opduwer verkocht om ruimte te maken in het boothuis en een paar weken terug is de petterson naar de winterstalling gegaan om ook ruimte te maken voor het project wat toen dus daadwerkelijk kon beginnen....

20180727_144741.jpg
De opduwer, 4.5m lang en wordt aangedreven door een Volvo penta md1 (6pk)

20181124_095712.jpg
De Petterson, 7.5m en wordt aangedreven door een Albin o-21

De spanten.

Ik ben ergens in Juni begonnen met het bouwen van de spanten deze bestaan uit eikenhout verlijmd met epoxy en geschroefd met rvs. Bij de tekeningen van Glen-L zitten ook de patronen voor de spanten op ware grootte deze moet je overtrekken en spiegelen op een plaat. Dat viel nog best tegen om een stuk papier van dat formaat op de mm te spiegelen en vlak te trekken...... Nadat ik de spanten had overgetrokken op de plaat heb ik het eikenhout geschaafd naar 2cm zodat ik ook daar het patroon op af kon tekenen oh had ik al gezegt dat alle maten in imperiaal beschreven staan? dus die 2cm hoort eigenlijk 19mm te zijn... De spanten heb ik uitgezaagd op de lintzaag en van de draaibank heb ik een schijfschuurmachine gemaakt en samen met een hbm spindelschuurmachine heb ik de spanten verder gevormd. Helaas weinig foto's gemaakt ik denk daar altijd achteraf aan.....
IMG-20180923-WA0008.jpg
IMG-20180924-WA0014.jpg
Op de achtergrond zie je de draaibank met schuurschijf en voor de schaal, de spanten liggen op een plaat okoume 244x122.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
De "stem" (vertaald: steven?)

Ik ben niet bekend met de nederlandse vaktermen voor bepaalde delen dus vandaar de engelse termen tussendoor maar vertel me gerust de nederlandse benaming.

Dit was nog even een uitdaging aangezien ik geen vlakke tafel had om deze uit 6 delen bestaande balk op te verlijmen. Hiervoor moest ik eiken ophalen dit was direct ook mijn eerste ritje naar een houthandel dit werd talens in staphorst.
Thuis direct het spul verzaagd en door de vandikte gedrukt (eerst gevlakt natuurlijk)

20181008_143719.jpg
20181009_185919.jpg
Ik had voor de stukken sjablonen gemaakt uit spaanplaat deze wou ik ook gebruiken als freesmal later echter kwam ik er snel achter dat spaanplaat slecht werkt als mal.......
Ook het klemmen kon beter als vlakke tafel had ik een oude binnendeur gebruikt ervan uitgaande dat deze de krachten wel aankon echter was dit niet het geval en bezweek de deur halverwege de verlijming uit nood een ladder gepakt uitgevlakt en een plaat op gelegd dit was vlak genoeg (zeker omdat alles al in de epoxy zat en de tijd op raakte)

20181009_203719.jpg20181010_111147.jpg
wat momentopnames van het lijmen weer geen foto gemaakt van het eindresultaat natuurlijk....

De Locatie.

Ik bouw de boot in ons botenhuis (6x9m) ook hier zat nog wel wat werk aan zo moest de beschoeiing vervangen worden en er moest natuurlijk een vloer in komen.
20181203_161028.jpg
En natuurlijk mag de houtkachel niet ontbreken..... de paal vooraan is nog verwijderd de achterste kan er uit maar ik heb besloten om eromheen te bouwen

20181123_134113.jpg20181123_134133.jpg
Tussendoor nog wat hout gehaald voor de "sheer" de "Chine" en de "battens" mooi stukje eiken 4m lang 50cm breed Ik had een partij eiken en sipo mahonie opgehaald bij wicherson te steenwijk.

De "Motor stringers" Motorbalken?

Voor ik hiermee kon beginnen een bok gemaakt waar de hele boot op kan liggen deze zit vastgeschroefd aan de vloer was nog even wat werk om deze op te zetten aangezien de vloer niet waterpas was. Hier heb ik expres geen moeite voor genomen omdat het al moeilijk genoeg was om via 2 steigertjes van 30cm te werken. uiteindelijk gekozen om de bok in lijn te zetten en de motorbalken uit te lijnen via wat balkjes.
20181207_160357.jpg20181208_172551.jpg20181208_191503.jpg

de motorbalken afgetekend en begonnen met wat groeven zagen/frezen. Uiteindelijk besloten om een malletje te maken icm een kopieerring in de bovenfrees. daarna de uiteinden gezaagd ene kant verjongd en de andere kant een strook eraf en afgekort op 30 graden (hoek waar de spiegel in komt te staan)

20181208_193259.jpg20181208_193315.jpg

Tja en toen kon ik de frames erop leggen om te kijken hoe dat zou staan en ondanks dat het extra werk oplevert doe je dat dan gewoon natuurlijk. Het is nog niet compleet zo mist de spiegel nog en 2 spanten aan de voorkant ook staat alles er gewoon los op en is niks uitgelijnd maar toch begint het ergens op te lijken....
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Mooie boot voor een chevy V8. Of 2.

De motor wordt een Ford Cologne v6 2l (schamele 85pk) ik ben geen waterskiër dus heb geen groot vermogen nodig met 85pk moet er toch al een redelijke snelheid in zitten. 2 motoren gaat niet lukken de boot wordt 1.90m breed de reden dat er een ford in komt is de compactheid van dit blok enomdat mijn vader ford monteur is geweest en deze motoren goed kent en ik vond toevallig een setje originele watergekoelde spruitstukken + warmtewisselaar. Motor is reeds gereviseerd en staat te wachten om voor het eerst te draaien (ergens volgend voorjaar) plaatjes hiervan heb ik helaas niet gemaakt (begint een trend te worden....)
 
P

Pel

Guest
Dat wordt een mooie boot Marthijn, veel succes met de bouw.

Groet Pel.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Tof project! Succes met de verdere bouw, komende periode lekker bij de houtkachel. Leuk als je het vervolg blijft posten!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.859
2.517
Ik ben bevooroordeeld. Zo'n boot hoort voor mij een V 8 in. Zo'n V 6 schut erg. De balans is niet echt optimaal. Een 6 lijn is dan eigenlijk een betere keuze. Maar mooie boot, ik wens je veel bouw plezier.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Mooi project! Na mijn huidige restauratie wil ik het ook wel een proberen om vanaf "0" te beginnen.. succes!

Boesch zijn ook mooie boten ik had je (vorige?) project al helemaal doorgelezen mooie boot geworden. Als ik mij goed herinner is die vanaf de spanten opnieuw opgebouwd toch? dat is al heel dicht bij nul zou ik zeggen.
 
Laatst bewerkt:

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Boesch zijn ook mooie boten ik had je (vorige?) project al helemaal doorgelezen mooie boot geworden. Als ik mij goed herinner is die vanaf de spanten opnieuw opgebouwd toch? dat is al heel dicht bij nul zou ik zeggen.

Dat scheelde inderdaad niet veel... maar toch, vanaf tekening maken heeft wel wat.
Ik bekeek een paar tahoe's op internet, en ik vroeg me af wat je met de romp, spiegel en dek doet? Blank gelakt of geschilderd?
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Daar ben in nog niet helemaal over uit. Ik vind zowel een romp in kleur als in mahonie mooi dus waarschijnlijk ga ik het eerst in mahonie bouwen en dan kan ik altijd nog beslissen om het te kleuren. Voor het dek wil ik proberen de motor iets naar achteren te verplaatsen (even puzzelen met de schroefas en "center of mass") om dan een kuip te maken en de achterste bank weg te laten dat maakt het iets moderner. en de neus wat ronder houden dan de meeste gedaan hebben. De spiegel wou ik eerst verbouwen zoals hier ook gedaan is: http://www.glen-l.com/phpBB2/viewtopic.php?f=15&t=30871&start=15 maar uiteindelijk besloten om hem "origineel" te houden en er een klein zwemplateau acter te maken met 1 stap in de spiegel beetje zoals dit: https://nl.pinterest.com/pin/802907439793085116/
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Vandaag weer een stap verder gekomen de 8 spanten uitgelijnd ging soepeler als verwacht. volgens de instructies hoefde je alleen de centerlijn erop te zetten en dan zou alles uitgelijnd moeten wezen. heb nog wel even alles nagemeten maar voor het grootste gedeelte klopte het daarna wat blokken gezaagd en de spanten vast gezet morgen lijm ik ze vast en dan kan ik het weekend bezig met de spiegel en de voorkant.
20181213_172009.jpg20181213_172017.jpg20181213_204708.jpg De blokjes nog even afgerond was niet persé nodig aangezien ze onder de vloer eindigen maar ik vond het toch netter om ze af te ronden.
 
P

Pel

Guest
Als ik de mogelijkheid had, en met jou goedkeuring Marthijn, dan zou ik je met alle plezier mee willen helpen met de boot bouwen. Alleen al omdat het zeer leerzaam zou zijn, om daarna zelf ook een bootje te bouwen:)

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Daar ben in nog niet helemaal over uit. Ik vind zowel een romp in kleur als in mahonie mooi dus waarschijnlijk ga ik het eerst in mahonie bouwen en dan kan ik altijd nog beslissen om het te kleuren. Voor het dek wil ik proberen de motor iets naar achteren te verplaatsen (even puzzelen met de schroefas en "center of mass") om dan een kuip te maken en de achterste bank weg te laten dat maakt het iets moderner. en de neus wat ronder houden dan de meeste gedaan hebben. De spiegel wou ik eerst verbouwen zoals hier ook gedaan is: http://www.glen-l.com/phpBB2/viewtopic.php?f=15&t=30871&start=15 maar uiteindelijk besloten om hem "origineel" te houden en er een klein zwemplateau acter te maken met 1 stap in de spiegel beetje zoals dit: https://nl.pinterest.com/pin/802907439793085116/

Dat beloofd een mooie klus te worden, succes met de bouw.
Wat de keuze voor mahonie betreft, goede keuze qua houtsoort, maar het hout heeft wel één groot nadeel. Het verbleekt enorm onder uv straling, daarom MOET mahoniie altijd eerst ingekleurd worden alvorens verder af te werken. Enkel zo blijft het hout mooi op kleur door de jaren heen.
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Dat verbleken klopt wel. Goed dekkleed helpt natuurlijk veel. Of elke keer na het varen binnenzetten net als ik :|
Kijk voor de spiegel even naar de boes 625 sun ski in de pdf. Vindt ik een mooie oplossing en ook de mogelijkheid om langs de motorkist naar achteren te lopen.
https://boesch.swiss/en/boats/boesch-sunski-625
 

Bijlagen

  • Boesch 625 Sunski English.pdf
    7,8 MB · Weergaven: 63

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Pel je bent van harte welkom om een keer langs te komen.

Wat betreft de verkleuring dat is wel een goeie ik ging ervan uit dat kleuren meer gedaan werd om het mahonie roder te maken maar het verkleurt dus snel van zichzelf.... Wat betreft de ligplaats, de boot ligt al op z'n ligplaats ;) onder de vloer zijn 2 havens een voor een boot van 6m en 1 voor een boot van 8m.

die treden in de spiegel van de boesch 625 staan wel netjes zo ja ik ben alleen niet een grote fan van dat looppad langs de motor het is wel heel praktisch dat zeker maar ik vind de "look" van een vol dek toch mooier. Ik zou graag een zonnedek erop hebben maar ik ben bang dat de boot daar te laag voor is helaas.

Vandaag de spanten verlijmd ging mooi soepel direct maar even de "stem" uitgelijnd en vastgezet een laser om de boel uit te lijnen zou alles een stuk makkelijker maken..... nou alles uitgezet met waterpas een metselkoord en een meetlint. volgende stap is de spiegel ofnouja de "valse"spiegel ik snap nog niet helemaal het nut maar er komen 2 spiegels achter elkaar 1 van plaatmateriaal en dan 1 van mahonie achja zal vanzelf wel duidelijk worden...
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Vandaag was er weer wat vooruitgang te zien. Ik heb de afgelopen dagen gewerkt aan de spiegel wat nog wel wat denkwerk nodig had, zo moest ik kijken waar de uitlaat ongeveer doorgevoerd zou worden (en dus de waterlijn opzoeken) en hoe de constructie van de "valse" spiegel ging worden. Mede omdat ik hier iets van het ontwerp wil afkijken namelijk een zwemplateau plaatsen met een stap in de spiegel moest ik zorgen dat de constructie van de "valse" spiegel dit toe gaat laten. En dan wat plaatjes:
20181217_152225.jpg
hier is de spiegel verlijmt en zijn de hoeken er grof aangeschaafd (zowel met de elektrische schaaf als bandschuurmachine geprobeerd beide gaven goed resultaat alleen de schaaf was sneller en gaf minder stof dus hiervoor gekozen)
20181218_155702.jpg
Daarna de boel dus uitgemeten en de gaten gefreesd waar uiteindelijk de uitlaten langs geleid worden en de kleinere als zijnde ventilatie zodat er geen vocht kan ophopen tussen de spiegel.
20181219_170347.jpg
De steven opgebouwd hier zit een foutje in de multiplex plaat deze zit 2cm te ver naar achteren....
20181219_170507.jpg
hier is de spiegel gemonteerd de 30 graden hoek maakte het nog tot een uitdaging maar hij zit.
20181219_170456.jpg
detail van de bevestiging uiteindelijk komt de meeste sterkte door de romp zelf maar hier zit alvast geen beweging meer in.

Volgende stap zijn de kielbalk en de rest van de langs spanten.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.