Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 11 van de 11 EersteEerste ... 91011
Resultaten 101 tot 107 van de 107

Onderwerp: Tahoe 20'

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Oke bedankt dan gaat dat hem worden denk ik. dat het iets oranje wordt vind ik geen probleem de rest is mahonie rood dus dat past prima.
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Wordt daar niet meestal gewoon mahonie voor gebruikt? Blank gelakt vergeeld dat meestal ook dacht ik zo. De buitenste rand wordt dan behandeld met mahoniebeits dacht ik.

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Dat zou kunnen maar ik ben bang dat de verkleuring nogal op zich laat wachten.. Me vaders boot (pettersson) ligt al +/- 10jaar overdekt en daar is de mahonie nog altijd mooi rood van (zie eerste pagina) dus ik pak liever een houtsoort die meteen al de juiste kleur heeft.
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Ah, ja weet zo ook niet hoelang dat zou gaan duren. Je hebt natuurlijk verschillende soorten mahonie. Zou grenen nog een optie zijn? Eigenlijk denk ik gewoon luid op, haha.

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Ja die verschillende soorten mahonie vroeg ik mij ook af tot zover zit er sipo/sapeli op de romp deze lijken erg op elkaar maar niet helemaal. Er is ook nog Khaya maar deze lijkt me eerder roder als geler. voor echt gele tinten. Een andere (dure) optie zou ook nog teak kunnen zijn die verkleurt naar mijn weten naar (licht)bruin en niet chocolade bruin? Het nadeel hiervan is de prijs en of ik een goede hechting kan krijgen met lak/epoxy... Gelukkig heb ik nog wel wat tijd voor ik een keuze moet maken.
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MinzeHoogland Bekijk Berichten
    Wordt daar niet meestal gewoon mahonie voor gebruikt? Blank gelakt vergeeld dat meestal ook dacht ik zo. De buitenste rand wordt dan behandeld met mahoniebeits dacht ik.

Mahonie, blootgesteld aan zonlicht, zal inderdaad bleek verkleuren. Maar dat is niet iets wat je graag wilt, want verbleekt mahonie is (uit de aard der zaak) aangetast door UV-straling en heeft een ernstig verzwakte buitenlaag. Verbleekt mahonie dient afgeschrapt te worden tot op de gezonde bruine kleur, alvorens opnieuw te lakken.

Mahoniebeits is geen beits voor mahonie, maar een beits die op blank vurenhout enigszins mahoniekleurig wordt.
    Verder hoort beits natuurlijk niet op zo'n mooi glimmend jacht!

Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rmkat Bekijk Berichten
    ...... Een andere (dure) optie zou ook nog teak kunnen zijn die verkleurt naar mijn weten naar (licht)bruin en niet chocolade bruin? Het nadeel hiervan is de prijs en of ik een goede hechting kan krijgen met lak/epoxy...
    Gelakt teak wordt uiteindelijk ongeveer melk-chocola, met een vleugje rood.
    Het lijmen/lakken van teak is niet moeilijk, mits je goed ontvet met aceton of thinner.

Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

Forum Rechten