Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 9 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 81

Onderwerp: Tahoe 20'

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017

Tahoe 20'

Ik ben nu een tijdje bezig met mijn project een Tahoe 19' gerekt naar 20' van Glen-L (+/-6m) en ik ben nu zover dat er ook daadwerkelijk wat vorm in begint te komen. Mijn interesse in (houten) boten is er al van jongs af aan, ik woon dichtbij giethoorn in het Weerribben/wieden gebied dus een boot was altijd aanwezig. Mijn vader heeft toen ik een jaar of 12 was een oude petterson gerestaureerd en een paar jaar later hebben we samen een opduwer gebouwd van een stalen vlet met een houten opbouw. Nou dit alweer zo'n 10jaar geleden is begon het toch weer wat te kriebelen.
    Van de zomer heb ik m'n opduwer verkocht om ruimte te maken in het boothuis en een paar weken terug is de petterson naar de winterstalling gegaan om ook ruimte te maken voor het project wat toen dus daadwerkelijk kon beginnen....

20180727_144741.jpg
    De opduwer, 4.5m lang en wordt aangedreven door een Volvo penta md1 (6pk)

20181124_095712.jpg
    De Petterson, 7.5m en wordt aangedreven door een Albin o-21

De spanten.

Ik ben ergens in Juni begonnen met het bouwen van de spanten deze bestaan uit eikenhout verlijmd met epoxy en geschroefd met rvs. Bij de tekeningen van Glen-L zitten ook de patronen voor de spanten op ware grootte deze moet je overtrekken en spiegelen op een plaat. Dat viel nog best tegen om een stuk papier van dat formaat op de mm te spiegelen en vlak te trekken...... Nadat ik de spanten had overgetrokken op de plaat heb ik het eikenhout geschaafd naar 2cm zodat ik ook daar het patroon op af kon tekenen oh had ik al gezegt dat alle maten in imperiaal beschreven staan? dus die 2cm hoort eigenlijk 19mm te zijn... De spanten heb ik uitgezaagd op de lintzaag en van de draaibank heb ik een schijfschuurmachine gemaakt en samen met een hbm spindelschuurmachine heb ik de spanten verder gevormd. Helaas weinig foto's gemaakt ik denk daar altijd achteraf aan.....
    IMG-20180923-WA0008.jpg
    IMG-20180924-WA0014.jpg
    Op de achtergrond zie je de draaibank met schuurschijf en voor de schaal, de spanten liggen op een plaat okoume 244x122.
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Mooie boot voor een chevy V8. Of 2.

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    De "stem" (vertaald: steven?)

Ik ben niet bekend met de nederlandse vaktermen voor bepaalde delen dus vandaar de engelse termen tussendoor maar vertel me gerust de nederlandse benaming.

Dit was nog even een uitdaging aangezien ik geen vlakke tafel had om deze uit 6 delen bestaande balk op te verlijmen. Hiervoor moest ik eiken ophalen dit was direct ook mijn eerste ritje naar een houthandel dit werd talens in staphorst.
    Thuis direct het spul verzaagd en door de vandikte gedrukt (eerst gevlakt natuurlijk)

20181008_143719.jpg
    20181009_185919.jpg
    Ik had voor de stukken sjablonen gemaakt uit spaanplaat deze wou ik ook gebruiken als freesmal later echter kwam ik er snel achter dat spaanplaat slecht werkt als mal.......
    Ook het klemmen kon beter als vlakke tafel had ik een oude binnendeur gebruikt ervan uitgaande dat deze de krachten wel aankon echter was dit niet het geval en bezweek de deur halverwege de verlijming uit nood een ladder gepakt uitgevlakt en een plaat op gelegd dit was vlak genoeg (zeker omdat alles al in de epoxy zat en de tijd op raakte)

20181009_203719.jpg20181010_111147.jpg
    wat momentopnames van het lijmen weer geen foto gemaakt van het eindresultaat natuurlijk....

De Locatie.

Ik bouw de boot in ons botenhuis (6x9m) ook hier zat nog wel wat werk aan zo moest de beschoeiing vervangen worden en er moest natuurlijk een vloer in komen.
    20181203_161028.jpg
    En natuurlijk mag de houtkachel niet ontbreken..... de paal vooraan is nog verwijderd de achterste kan er uit maar ik heb besloten om eromheen te bouwen

20181123_134113.jpg20181123_134133.jpg
    Tussendoor nog wat hout gehaald voor de "sheer" de "Chine" en de "battens" mooi stukje eiken 4m lang 50cm breed Ik had een partij eiken en sipo mahonie opgehaald bij wicherson te steenwijk.

De "Motor stringers" Motorbalken?

Voor ik hiermee kon beginnen een bok gemaakt waar de hele boot op kan liggen deze zit vastgeschroefd aan de vloer was nog even wat werk om deze op te zetten aangezien de vloer niet waterpas was. Hier heb ik expres geen moeite voor genomen omdat het al moeilijk genoeg was om via 2 steigertjes van 30cm te werken. uiteindelijk gekozen om de bok in lijn te zetten en de motorbalken uit te lijnen via wat balkjes.
    20181207_160357.jpg20181208_172551.jpg20181208_191503.jpg

de motorbalken afgetekend en begonnen met wat groeven zagen/frezen. Uiteindelijk besloten om een malletje te maken icm een kopieerring in de bovenfrees. daarna de uiteinden gezaagd ene kant verjongd en de andere kant een strook eraf en afgekort op 30 graden (hoek waar de spiegel in komt te staan)

20181208_193259.jpg20181208_193315.jpg

Tja en toen kon ik de frames erop leggen om te kijken hoe dat zou staan en ondanks dat het extra werk oplevert doe je dat dan gewoon natuurlijk. Het is nog niet compleet zo mist de spiegel nog en 2 spanten aan de voorkant ook staat alles er gewoon los op en is niks uitgelijnd maar toch begint het ergens op te lijken....
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Mooie boot voor een chevy V8. Of 2.
    De motor wordt een Ford Cologne v6 2l (schamele 85pk) ik ben geen waterskiër dus heb geen groot vermogen nodig met 85pk moet er toch al een redelijke snelheid in zitten. 2 motoren gaat niet lukken de boot wordt 1.90m breed de reden dat er een ford in komt is de compactheid van dit blok enomdat mijn vader ford monteur is geweest en deze motoren goed kent en ik vond toevallig een setje originele watergekoelde spruitstukken + warmtewisselaar. Motor is reeds gereviseerd en staat te wachten om voor het eerst te draaien (ergens volgend voorjaar) plaatjes hiervan heb ik helaas niet gemaakt (begint een trend te worden....)
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Oh vergeten de tekening erbij te plakken...
    IMG-20180923-WA0009.jpg

Vandaag ben ik bezig geweest met het verder inhakken van de frames en de kachel aan te sluiten, het begon wat koud te worden......
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Dat wordt een mooie boot Marthijn, veel succes met de bouw.

Groet Pel.

Tof project! Succes met de verdere bouw, komende periode lekker bij de houtkachel. Leuk als je het vervolg blijft posten!

Ik ben bevooroordeeld. Zo'n boot hoort voor mij een V 8 in. Zo'n V 6 schut erg. De balans is niet echt optimaal. Een 6 lijn is dan eigenlijk een betere keuze. Maar mooie boot, ik wens je veel bouw plezier.

Mooi project! Ga ik volgen

Succes! Fons

Mooi project! Na mijn huidige restauratie wil ik het ook wel een proberen om vanaf "0" te beginnen.. succes!

Forum Rechten