Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 6 van de 7 EersteEerste ... 4567 LaatsteLaatste
Resultaten 51 tot 60 van de 63

Onderwerp: Tahoe 20'

Goe bezig zo.

Ziet er goed uit
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Bedankt, het begint ergens op te lijken.
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Ik heb al een tijdje geen update meer gedaan maar dit betekent echter niet dat de boel stilstaat (al gaat het wat trager met andere werkzaamheden tussendoor) Zo heb ik de spiegel opgebouwd hier kan nu het mahonie over ik zal binnenkort even de plaatjes toevoegen. Ook ben ik gisteren naar de Hiswa geweest voor ispiratie informatie en een goed excuus om een dagje uit te zijn. Op de Hiswa trof ik nog wat botenbouwers in opleiding van het HMC waarvan 1 een Glen-L malahini aan het bouwen was en deze boot lag daar ook samen met nog wat traditionelere boten, erg gaaf om zo te zien. Verder nog wat ideeën opgedaan en slimmigheidjes gevonden en wat advies gevraagd voor de verfsystemen. Waar ik zelf een beetje mee zat was het bijkleuren van het mahonie aangezien dit nogal egaal erop moet. Tot mijn verbazing adviseerde alle grote merken om niet het hout te kleuren maar een van de eerste laklagen (zodra de lak niet meer in het hout trekt) dit zou een egaler resultaat geven en makkelijker te verwerken zijn.
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rmkat Bekijk Berichten
    Waar ik zelf een beetje mee zat was het bijkleuren van het mahonie aangezien dit nogal egaal erop moet. Tot mijn verbazing adviseerde alle grote merken om niet het hout te kleuren maar een van de eerste laklagen (zodra de lak niet meer in het hout trekt) dit zou een egaler resultaat geven en makkelijker te verwerken zijn.
    Dat wordt veel gedaan bij restauratie van meubelstukken. Het hout 'sealen' met schellak en dan pas met beitsen en dergelijke op kleur brengen. De laatste afwerkings-lagen hangen dan weer af van de omstandigheden.

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Ik was gewend aan het kleuren van hout aangezien op het forum van glen-L niet anders wordt gedaan maar inderdaad toen ik dit wat liet inzinken klonk het best logisch eigenlijk aangezien je een lak of dergelijke egaler kunt kleuren dan hout.
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    20190221_174352.jpg
    20190222_202840.jpg
    20190224_144640.jpg
    20190228_105531.jpg
    20190305_120831.jpg
    Spiegel opgebouwd uit meerdere lagen eik en 1 balkje mahonie alles weer in vorm geschaafd en een paar keer in de epoxy gekwast aangezien ik hier als de huid erop zit nooit meer bij kan (persoonlijk vind ik het maar niks...). Ik ben hier iets afgeweken van de plannen omdat ik een complete rand om de spiegel wil ipv alleen aan de zijkant. De rand komt in de sponning aan de zijkant en wordt massief mahonie met mischien een randje esdoorn.

20190220_174426.jpg
    Nog even een leuk doorkijkje vanuit de spiegel...
    20190306_143512.jpg
    En de klemmen begonnen wat rond te slingeren dus maar even het rekje opgehangen...
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Vandaag de kachel maar weer eens opgestookt en de spiegel afgebouwd. de spiegel bestaat nu uit 2 lagen okoume 4mm en 5mm kwartiers mahonie allemaal vast gezet met "Raptor Nails" een soort kunstof nagels die een hoge trekweerstand hebben maar geen afschuiving kunnen hebben. Het grote voordeel is dat ze gewoon schuur/schaafbaar zijn en ook in verschillende kleuren te verkrijgen zijn ik heb hier bruin gebruikt zodat ze minimaal opvallen in de mahonie. Een alternatief was nagelen met stalen nagels en deze er na afloop weer uit halen of de planken er doormiddel van vacuüm verlijmen beide methodes kosten meer tijd en alleen vacuüm was netter geweest (geen gaatjes).
    20190315_161832.jpg
    Deze nagels dus. Je hebt hiervoor echter wel een tacker nodig die hiervoor geschikt is alle toleranties moeten wat kleiner zodat de nagel ondersteund wordt en niet versplinterd. Ik ben er erg tevreden over gaat snel en hebben een goede houvast.

20190314_154503.jpg
    2 lagen okoume op de spiegel gezet daar gaat het mooie framewerk.... eerst vastgezet met de composiet nagels en daarna de randen en spanten geschroefd (had waarschijnlijk wel minder gekund...).
    20190314_191240.jpg
    De latten voor de spiegel gezaagd. Eerst geprobeerd op mijn lintzaag (elu ebs3601) maar deze bleek toch niet zuiver genoeg te kunnen zagen ik vermoed dat er niet genoeg spanning te zetten was op de tuffsaw linten die aardig dikker zijn dan de originele. Dus toen maar naar de zaagtafel gegaan dit levert helaas aardig wat verlies op (zaagblad is 3.5mm) maar toch nog minder dan de elu. Deze latten zijn 75x5mm dit kwam toevallig zo uit mijn plank die ik had liggen ze hadden wat breder kunnen zijn. Ik kan op mijn zaagtafel 12cm zagen dus voor de huid zal ik ze wat breder laten.
    20190315_153426.jpg
    20190315_161804.jpg
    Alle latten verlijmd hierna nog en sponning in de rand frezen voor een esdoorn bies en dan de afwerk rand eromheen. Volgende stap is de huid opbouwen van de romp.
    20190314_142536.jpg
    En de motor is ook weer terug van zijn uitstapje. Er is een vliegwielhuis gemaakt voor de velvet en een dempingsplaat gemonteerd. Nu moet ik alleen nog op zoek naar een uitlaat bocht 1 van het spruitstuk deze is helaas lek... mocht iemand deze herkennen hoor ik het graag ik heb tot nu toe weinig kunnen vinden en zelf maken is ook nog een hele uitdaging.
    20190314_142433.jpg
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Rmkat je bent volgens mij professioneel bezig, is houtbewerken je beroep ??.
    gr. Placebo

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Ik ben opgeleid tot meubelmaker dus de basis kennis is er wel maar ik ben verder ook dol op hout en dat helpt ook zeker wel. Het is met zo'n boot bouwen toch altijd nog wel een beetje uitvinden hoe iets moet.
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Forum Rechten