Tahoe 20'

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
De vorm begint steeds duidelijker te worden net zoals het gemis van een stoel om de boel is rustig te bekijken. Zoals al eerder geschreven waren de langs spanten aan de beurt hiervoor was een malletje nodig waarmee ik onder een hoek kon frezen, uithakken kan natuurlijk ook maar met ruim 20 langs spanten die ieder 8-10 uitsparingen nodig hebben is een frees toch makkelijker. Na wat gepruts heb ik voor de volgende oplossing gekozen
20181220_191712.jpg20181220_191706.jpg
Op de spiegel is het niet heel duidelijk maar ik had de rest al gedaan voor ik bedacht een foto te maken. Het werkt als volgt de mal zelf heeft de maat voor de juiste breedte van de in te frezen langs spant en door de klemdelen omhoog of omlaag te klemmen kan ik tot 30 graden schuin frezen zodat alle spanten in de juiste lijn komen te liggen.
20181221_161612.jpg
Het schijnt dat je nogal wat klemmen nodig hebt om 5meter kiel te verlijmen... voor het verlijmen nog een kanaaltje gefreesd door iedere spant zodat eventueel binnengekomen water naar het laagste punt (pomp) kan lopen hierover wordt niet gesproken in de plannen? ik snap dat ze ervan uitgaan dat het binnenwerk droog blijft maar toch.....
20181221_171100.jpg
Hier alvast een plaatje van de "chine" die vast wat mag wennen aan de kromming alvorens te monteren. Op het Glen-L forum wordt veel gesproken over het breken van de "chine" bij het vastzetten zoals het nu lijkt gaat dit eiken er geen enkel probleem mee hebben buigt eiken beter als mahonie? En tot slot nog een vraagje, voor de kiel is jatoba gebruikt omdat ik dit had liggen. Nou vind ik persoonlijk de tekening en kleur van jatoba mooier als die van mahonie, buiten het extra gewicht dat jatoba weegt zijn er nog andere bezwaren om dit niet te gebruiken als uiteindelijke huid in plaats van mahonie?
 
P

Pel

Guest
Volgens de Hout Vademecum, buigt eikenhout goed, en mahonie, matig, Marthijn.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Jatoba kan gebruikt worden voor de gangen, het hout buigt zeer goed, maar, heeft net als merbau het nadeel van te "bloeden" bij contact met water.
Hier is dus extra zorg nodig bij het afwerken van het hout. Uitspoelen of wassen alvorens verder af te werken, geen watergedragen afwerk producten gebruiken, etc.
Het hout is ook bijna dubbel zo zwaar als mahonie, maar is mechanisch sterker. Keuzes maken hé, niet altijd makkelijk.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Bedankt Pel dan had ik toevallig een betere keuze voor de chine gemaakt dus wat betreft buigen.

Ik was vergeten te vertellen dat de huid opgebouwd gaat worden volgens de "cold molded" methode dus dat houd in verschillende lagen multiplex als constructie en een afwerk laag van echt hout circa 4-6mm dik.
Bedankt Tuoh keuzes maken is inderdaad niet altijd even makkelijk maar het helpt als je meer informatie over de keuzes hebt waarvoor dank. Ik ga er nog is rustig over denken heeft Jatoba ook het probleem dat het veel verkleurt door uv?
 

tuoh

Oud hout
Elke houtsoort veranderd van kleur door uv straling, dus ook jatoba, deze soort word wat egaler bruin:p

Als de romp gaat "ingepakt" worden met epoxy + glasmat zou ik eerder opteren voor een wat zachtere (lees lichtere) houtsoort. Dat is een betere combinatie.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Oke bedankt dan hou ik het bij mahonie en ga ik het te kleuren naar mijn smaak en zorgen dat ik geen kwartiers mahonie gebruik vind die banen persoonlijk te aanwezig.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Laatste update van 2018, Ik heb de kiel in de vorm geschaafd dat was nog even een uitdaging om 5meter lengte vlak te schaven met een steeds veranderende hoek.... maar volgens mij ziet het er aardig strak uit.
20181223_132324.jpg
Volgende stap was de "chine" deze heb ik er ongeveer in zitten aan 1 kant alleen de steven (ook direct het meest ingewikkelde stukje) moet ik nog wat bewerken en dan kan het vast om daarna ook in de vorm te schaven.
20181224_164814.jpg
En ik had vandaag nog een gelukstreffer via marktplaats een gloednieuw roer gevonden voor iets meer dan €100,- precies de maat die aangegeven stond bij mijn tekeningen. Ik ben er blij mee....
20181224_164849.jpg
Alleen nog even uitzoeken hoe het precies geïnstalleerd moet worden voor zover mijn kennis gaat heb ik nog een hennegatskoker nodig en indien de verbinding onder de waterlijn blijf een extra afdichting (gland?) voor nu heb ik iniedergeval nog een binnenlager met bodemplaat nodig en een uithouder en dan heb ik alle onderdelen tot de boot over de kop gaat.
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
ik heb nog een uithouder liggen afkomstig van een boesch met een 15 graden ashoek en voor een 1" (25,4 mm) schroefas.
Misschien heb je interesse.
Foto 28-12-18 10 47 48.jpgFoto 28-12-18 10 48 06.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.