Tahoe 20'

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
De schroefas en keerkoppelingen komen uit de bouwtekeningen (1:1 en 1"/25mm) die ik heb en de schroef is berekent door Bakker Ijlst. Volgens hun berekeningen zou de boot met deze schroef/motor 50km/u gaan doen maar dat moet ik nog zien
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Gaan de bouwtekeningen niet standaard uit van een Chevy v8? Een europese 2 liter ford v6 lijkt voor een amerikaan geen logische keuze. De romp van zo'n speedboot is een beproeft ontwerp wat vaak al jaren wordt gebouwd. En al is je boot niet de snelste, hij is wel de mooiste.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
De tekeningen gaan uit van een v6/v8 tussen de 260 en de 330 CU omgerekend tussen de 4.2l en de 5.4l maar daar ga je ook niet leuk een dagje mee touren lijkt mij.... ik ben tevreden met mijn v6 ik hoef ook niet de snelste boot te hebben en de ruimte die ik bespaar met een kleine v6 ten opzichte van een grote v8 trek ik bij de kuip zodat ik een soort rondzit kan maken ipv een bankje voor de motor en een achter de motor. Maar goed ik zal nog eens kritisch kijken naar de aandrijflijn en even de situatie voorleggen aan bakker ijlst. Als het haalbaar is zou een rubber koppeling wel mooi zijn om de motor iets vlakker te krijgen. En eens kijken of ik nog een carterpan kan krijgen die wat dieper is en een spatplaat kan monteren. Ik zal wat grotere ringen achter de motorophanging plaatsen die zien er inderdaad wat lullig uit zo. De bouten zelf ben ik niet bang voor, 10 stuks m10.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Een grotere motor gebruikt bij cruisen niet perse meer brandstof. Hij heeft meer koppel en zal mits de rest daar op aangepast is, met een kleinere gasklepopening dezelfde snelheid kunnen vasthouden. Ik heb even bij de ford keulen v6 motoren zitten kijken en die lijken allemaal een rear sump carterpan te hebben. Op jouw foto's lijkt het of jouw motor een mid sump heeft. Als dat inderdaad zo is, zou je kunnen kijken of je een rear sump carterpan kan vinden met de bijbehorende olie aanzuigbuis. Heb je al een rear sump carterpan, dan zou ik hem laten zitten. Met jouw gebruik voorzie ik geen probleem. Als je alleen een stuwdruklager op je schroefas monteert, ben je toch klaar met je aandrijflijn?
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
.................... Ik zal wat grotere ringen achter de motorophanging plaatsen die zien er inderdaad wat lullig uit zo. De bouten zelf ben ik niet bang voor, 10 stuks m10.

Die opmerking van mij over de lulligheid der bouten sloeg op de vier lange bouten die omhoog steken uit de rubber trillingsdempers. Die vier boutjes dragen het gewicht van de motor, en dat is natuurlijk geen enkel probleem. Maar ze krijgen ook de voor- en achterwaartse krachten van de stuwdruk te verwerken, en daar zijn ze niet zo goed in.
Die voorwaartse kracht is (statisch) maximaal ongeveer 10 kgf per pk. Dus bij 80 pk is dat zowat een ton. Daar komt nog de dynamische belasting overheen.
Al die extra krachten komen ook nog eens op de rubber elementen, die daardoor snel kapot kunnen gaan (en dat in de praktijk ook vaak doen).

Dit is waarom ik adviseer om een stuwdruklager aan te brengen.

Wim.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik denk dat je eerst die donut aan gort helpt. Zo'n hardy schijf is niet bedoeld om axiale krachten op te nemen. Vandaar dat je een stuwdruk lager nodig hebt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ga je de motor met buitenwater koelen? Of met een warmtewisselaar? Ga je met buitenwater koelen, dan zou je kunnen kijken of er een bronzen vriesdoppen set verkrijgbaar is voor je motor. En aftapkraantjes voor de koelmantel.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Oke weer even een update, Ik heb uiteindelijk gekozen voor een homokineet met ingebouwd stuwdruk lager dit scheelde uiteindelijk niet super veel tegenover een flenskoppeling en een stuwdruklager dus de knoop maar doorgehakt. Gelijk even een koperen leiding opgehaald zodat ik het roer in de motorruimte kan smeren ipv helemaal onder het dek.
20200113_182924.jpg
20200113_182931.jpg

We zijn nu bezig met nieuwe watergekoelde spruitstukken maken aangezien de originele niet pasten icm een oliefilter en we daar toch ook al voor moest lassen.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Ziet er goed uit Rmkat, ook mooi hoe je de motor weet aan toepassen.
Gelukkig zit er veel kennis onder de forum leden.

gr. Placebo.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ziet er netjes uit. Komt er ook nog een Explosie vrij ventilatiesysteem in je motorruimte?
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Bedankt, en er zit zeker wat kennis op het forum. Er komt inderdaad een ventilatiesysteem in alsook een brand blus systeem (tenminste dat is de bedoeling)
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Vandaag even de boot in het water gehad om te kijken of de waterlijn tot zover een beetje klopte (en hoe diep de boot ging liggen).
20200128_141603.jpg
20200128_141617.jpg
20200128_141644.jpg
Tot zover gaat alles nog volgens tekening en kan ik nu beginnen met een zwemplateau.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Het zwemplateau is ook klaar, of nou ja op het rvs en de laatste afwerking na. Ik ben begonnen met een soort stellage om alles waterpas op de juiste hoogte te kunnen leggen.
20200129_140003.jpg
20200201_170234.jpg
Een mal gemaakt om een idee te krijgen voor wat ik wou. ik wou een zwemplateau dat niet te massief is maar waar je wel op kunt staan/zitten ik kwam uiteindelijk op een zwemplateau van zo'n 30cm die in dezelfde ronding loopt als de boot.
20200205_182625.jpg
20200206_181033.jpg
Alle onderdelen gemaakt en om de lompigheid een beetje uit het zwemplateau te krijgen en tegelijk een soort handvat te creëren heb ik een uitsparing gemaakt in het midden hier zal een rvs buis in komen te liggen in de vorm van de ronding. Ook heb ik het plateau zo'n 4mm verjongt aan de onderkant.

20200207_140249.jpg20200207_142609.jpg
De zijkanten (guardrail in het engels) zijn aan de onderkant ook 4mm verjongt en aan de bovenkant zo'n 10mm afgerond laatste stukje word afgerond als ik een rvs stootlijst heb.
20200207_183021.jpg20200207_183037.jpg20200207_183052.jpg Dit is het voorlopige eindresultaat. Van de laatste foto wil ik de balk nog iets meer verjongen maar ook daarmee wacht ik op de stootlijst.
 

Bijlagen

  • 20200207_142550.jpg
    20200207_142550.jpg
    76,6 KB · Weergaven: 283

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Een kleine update.
Het zwemplateau is nu verlijmd en de stootlijsten worden gemaakt, nou ja gebogen zelf moet ik dan nog de gaten boren en polijsten maar dat scheelt toch aardig wat in vergelijking met de standaard stootlijsten die je koopt. Er is aardig wat tijd gaan zitten in het bedenken van het dek met name waar het motorluik nu moest komen maar ook daar gaat het nu weer door.
20200312_152433.jpg
De motor ligt er iets onder geschoven dus het ziet er helaas niet zo mooi uit als je het luik opent.. maar ik heb zo wel 20cm extra voor het interieur wat ook wel fijn is.
Ook was ik er wel weer aan toe om wat zichtwerk te doen dus heb ik de achterkant vast rond gemaakt met de schaaf en beitel.
20200312_152425.jpg

En dan had ik nog een probleempje op te lossen... ik had namelijk de spiegel in 2d uitgetekend voor ik het maakte. Alleen werkt die 2d niet als je het vlak 30 graden kantelt en 5cm doorschuift... dus de afwerklijst die om de spiegel heen was niet meer 5cm rond de hele spiegel maar verloop van 5cm naar 1cm rand bovenaan. (hoop dat het enigszins duidelijk is al snap ik zelf ook nog niet echt hoe ik het nou goed zou moeten tekenen in vervolg) Dus de frees moest erin maar ja ik kon geen mal op de spiegel schroeven want dit was allemaal zichtwerk dus uiteindelijk een grote plaat gepakt voor de mal en deze met wat klossen en 2 schroeven vastgezet uit het zicht.
20200217_153038.jpg meer dan dit kon ik er niet afhalen zonder een rare overgang te creëren helaas. Oh en tijdens het frezen natuurlijk ook nog een rvs schroef meegepakt met een nieuwe spiraalfrees :rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.