Zitschaal gebogen vliegtuig multiplex verlijmen

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Beste forumleden,

Voor wie het leuk vind deel ik graag wat foto's van een complex project waar ik alweer een aantal weken mee bezig ben en eindig ik met een eenvoudige vraag.

Ik ben gek op (hobbymatig) het maken van elegante producten van gebogen gelamineerd hout. Beperkingen als alleen de mogelijkheid enkelvoudig te buigen vind ik inspirerend omdat ze tot krachtige vormen kunnen leiden. Met dit gegeven in mijn achterhoofd heb ik mezelf als doel gesteld een stoel te ontwerpen die het comfort heeft van een plastic stoel met een dubbelgekromde schaal, maar opgebouwd is uit twee houten schaaldelen.

Dit is de mal. De getrapte zijkant is de bevestiging van een freesmal de exact de deellijn tussen de twee delen volgt. Zou nog leuker zijn als ik thuis een 5 assige CNC freesrobot had staan, maar ik moest maar even wat improviseren om het gewenste resultaat te krijgen.
IMG_3077.jpgIMG_3087.jpg

Hier zit het hout in de mal in mijn vacuumtafel. Beide delen worden in een keer gebogen.

IMG_3101.jpg

Bovendien verlijm ik 4 lagen van 1.5 mm, met een stuk plastic ertussen en 2 lagen van 1.5 mm op elkaar. Zo maak ik in een keer een binnen en een buitenschaal voor de stoel. Ik weet nog niet of de stoel een buiten en binnenschaal nodig heeft maar met deze delen kan ik eventueel lasergesneden metalen strips voor de bevestiging van de poten verbergen mocht ik besluiten dat deze nodig zijn.

Hier zie je de frees in actie. Is wat wankel allemaal... had ik maar een grotere werkplaats met een grotere freestafel!
IMG_3176.jpgIMG_3177.jpg

De freestruuc werkt perfect want het sluit allemaal heel netjes aan, enige jammere is dat het multiplex aan de binnenkant (links van de frees op de foto) is gaan splinteren. Gelukkig niet aan de buitenkant. Als iemand een een idee heeft hoe ik dat in deze opstelling kan verbeteren hoor ik dat graag! Ik zit aan het volgende te denken (en dat pas helemaal in het rijtje van veel te complexe oplossingen): allicht lukt het me om een geul met tochtstrip rubber in de mal te freezen. Theoretisch gezien zou ik dan de onbewerkte gebogen houtstrip met behulp van mijn vavuumpomp moeten kunnen fixeren...

Links de binnenschaal, rechts de buitenschaal.
IMG_3187.jpg

Hier zie je de twee schaaldelen provisorisch met een mooi kerststrikje bij elkaar gehouden
IMG_3229.jpgIMG_3231.jpg

Deze stoel is een prototype, want ik zou er graag 6 voor in mijn woonkamer maken en ik zie nu al dat ik helaas de mal opnieuw moet maken, maar goed: deel van de lol is om uit te zoeken hoe ik zo'n stoel als dit maak.

Mijn eenvoudige vraag aan jullie is de volgende: hoe verbind ik de dikke binnenschaaldelen het beste met elkaar? Ik lees af en toe dat een lijmverbinding sterker kan zijn dan het hout zelf. Zou het mogelijk zijn, waarschijnlijk met een speciale klemmal, om dit te lijmen? Welke lijm raden jullie aan? Moet in ieder geval een vullende lijm zijn om onvolkomenheden in de gefreesde deellijm op te vangen.

Een andere optie is... en deze is veel minder sexy: glasvezelmat over deellijn heen met epoxy. Dat gaat ongetwijfeld goed maar betekent dat ik een kussentje moet naaien om deze valsspelerij te verbergen.

Wat denken jullie? Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

groeten,

michel
 
  • Leuk
Waarderingen: Todo

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
De imperfecties kan je misschien voorkomen door voor verlijmen de binnenkant van ieder van de schaaldelen recht te frezen. Verlijmen kan mogelijk ook door aan de zitzijde van het ene schaaldeel eerst een driehoekige lat te verlijmen. Die kan je goed lijmen omdat dan nog goed kan klemmen. Ook zal die het "zitten" mogelijk wat plezieriger maken en met afwijkende houtsoort een effect geven. Bij het totaal verlijmen ontkom je niet aan enige mal maken; hoeft echter geen volledige mal te zijn.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Mooi project! Hoe een verbinding te maken is, hangt wel af van de uiteindelijke dikte van de schaaldelen. Voor domino's lijken ze me al te dun namelijk en lamello's gaan niet in gebogen stukken :p
Je zult mijns inziens de delen gerust samenlijmen als de naad maar vlak is. Het breekpunt ligt hierbij in het midden dus op de deelnaad, ze kunt (en moet) die kracht zien op te heffen in je frame voor de poten. Zo kun je de zitting op een richel tussen de poten laten rusten maar je kunt ze ook schoren zodat de neerwaartse en buitenwaarts kracht direct naar de poten worden overgedragen.
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Dank voor het meedenken allemaal. Een driehoekige lat in het midden is allicht inderdaad een optie. Helaas zie ik in mijn CAD programma dat de hoek van de V varieert over de rug heen. Het is niet veel: 4 mm op het meest afwijkende punt, dus allicht dat ik het eruit kan drukken met de lijmklem. Aan de andere kant kan het juist de opening tussen de buitenste twee schaaldelen open drukken. Het is de vraag wie het meeste gaat meegeven en dan helpt het stomen van de lat in ieder geval.

Zie plaatje hieronder.
Screenshot 2018-12-13 at 19.42.56.jpg

allicht ga ik proberen het roer radicaal om te gooien. De buitenste twee schaaldelen zijn slechts 3 mm dik, geïnspireerd door de Julius stoel van Garsnas ga ik eens proberen of ik niet 'gewoon' door het hout heen een stuk stof vast kan naaien en de twee delen zo kan verbinden. Ik heb een Pfaff 335 industriële naaimachine thuis staan die ik al door 2.5 mm dik nylon heb laten rammen... misschien lukt dit ook nog wel. Kan best tof worden.

GRSNb0537-1618x1080.jpgjulius-detalj-fargblanche-810x1080.jpg

@ Willem: dank voor het meedenken! De poten ga ik bevestigen dmv een 5 mm dik laser gesneden plaat, echter twijfel ik dus nog steeds of alleen een lijmverbinding voldoet. (de naad-oppervlakten zijn zeker zeer vlak: dat heb ik gedaan met de gekantelde mal-kopieerfreesopstelling die je op mijn eerdere foto's zag) Vandaar dat ik alvast wat backupopties aan het bekijken ben. En allicht met ik het gewoon eens in elkaar lijmen en kijken wat er gebeurd. Ik ontwerp kinderwagens voor mijn werk en de les daar is: bepaalde onderdelen moeten heel stevig zijn, maar hoe steviger je een verbinding maakt, hoe eerder hij kan breken. Dus als je iets kan bedenken dat niet kan breken (zoals een genaaide verbinding), dan zit je vaak goed!
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Interessant, en hele mooie stoel Garsnas. Dat metalen verbindings stripje intrigeert maar stoort ook. Als je dat anders op probeert te lossen, kom je ook bij jouw probleem. Het verschil is dat het bij jou een sluitend geheel moet worden, terwijl dit duidelijk aparte panelen zijn. Een ingelamineerde strook stof of high-tech vezel zou een oplossing kunnen zijn.

jaap
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
@ gpf: dat is interessant! Ik ga eens op zoek naar een website met meer informatie voor kano-bouwers! Tips?

@ jaap: metalen stripje zat mij ook dwars. Vrees dat het een assemblage dingetje is: de losse panelen kunnen genaaid worden, maar uiteraard niet een hele bank.Allicht hadden ze het kunnen oplossen door losneembare verbinding als een ritssluiting bijvoorbeeld. Gewoon dichtritsen en je bank zit in elkaar. IKEA zou er trots op zijn!

Ik heb vorige week even een proefje gedaan: de dikke delen heb ik dmv van een stofhoes met elkaar verbonden. Ze kunnen los van elkaar bewegen maar de stof houdt het pakketje wel bij elkaar.

(foto nog zonder schuim dat ik later uiteraard wel in deze hoes ga verwerken
IMG_3235.jpgIMG_3234.jpg

De dunne delen komen als zichtdeel aan de buitenkant (en voorkomen in theorie overstrekking van de binnenste delen); en deze ga ik dus allicht aan elkaar vast naaien.
IMG_3237.jpg

Enige probleem is: ik heb net m'n hele naaimachinetafel uit elkaar gehaald omdat ik een naaimachine tafel / bureau voor de woonkamer wil maken. Kortom: mijn stoelproject moet even op pauze totdat dit klaar is... en dat gaat nog even duren gezien mijn gebrek aan kennis mbt werken met massief hout...

IMG_3360.jpgScreenshot 2018-12-19 at 22.15.14.jpgScreenshot 2018-12-19 at 22.15.36.jpg

Tegenslag is dat ik dus (zie mijn andere post) zonder het te weten een stuk spinthout heb gekocht waar ik niet mee verder kan.
IMG_3333.jpg
 

duvelzaag

Nieuw lid
8 jan 2012
16
0
Genaaid hout

Mooi project, moeilijkheden overwinnen is leuk. Heb in Nieuw Zeeland in een museum een oude kano gezien, waarvan de beide zijkanten aan elkaar zijn genaaid. Een 'spant', gemaakt van takken, was ook vastgenaaid. Imho is dit naaien een prima manier om elastisch grote krachten op te vangen. Eventueel dunne strips fineer (van smal tot breder) over het stiksel lijmen om op die manier een soort van driehoek (die je zelf al liet zien) te maken. Mogelijk niet de snelste manier, maar zo kun je lamineren. Alleen doe je het dan m.i. aan de 'verkeerde kant', de binnenkant, terwijl de trekkrachten aan de buitenkant zitten. Ik heb twee foto's voor je, maar weet niet hoe ik die kan plaatsten. Hier nog nooit gedaan. In elk geval, succes met de uitwerking.
 

Bijlagen

  • houten-kano-nw-zeeland-DSC_7585-2-bew-02-bew-02.jpg
    houten-kano-nw-zeeland-DSC_7585-2-bew-02-bew-02.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 84
  • houten-kano-nw-zeeland-DSC_7583-2-bew-01-bew-01.jpg
    houten-kano-nw-zeeland-DSC_7583-2-bew-01-bew-01.jpg
    99,2 KB · Weergaven: 84

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.