Advies bouwstofzuiger

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Ik ben op zoek naar en goede bouwstofzuiger voor een betaalbaar bedrag. Nu heb ik wat voorgaande topics doorgenomen op woodworking.nl en kwam tot deze selectie:

1. Kärcher WD 6 Premium, deze kost zo'n €200.
2. Starmix NSG uClean 1420 HK

Ik heb een varieteit aan merken wat betreft gereedschap: frees van festool, decoupeerzaag van Bosch, schuurmachine van Dewalt...

Budget is <250 €.

Wat vinden jullie van deze opties? Grootste verschil tussen 1 en 2 is dat de Starmix een M-filter heeft en de Kärcher niet. Ik wil ze met een cycloon gaan gebruiken en draag meestal een stofmasker, dus weet niet of dit veel uitmaakt.

Andere opties hoor ik ook graag.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik heb laatst zo'n starmix van de stort mee genomen. Het bleek dat de slang verstopt was. Ik vind het een prima bouwzuiger. Ik heb ook nog een starmix met een grote rvs tank, maar die is niet echt handig in bovenhuizen. Ik gebruik ze zonder cycloon, maar wel met een fijnfilter dat over de filterpatroon valt. Die had ik extra, omdat hij te klein gestikt was, voor over een grote filterpatroon van mijn andere starmix. Daar heb ik toen een nieuwe voor gekregen. Maar bij de 1420 zit maar een half zo hoog filter, dus daar paste het fijnfilter prima in.
 

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Ik heb twee jaar geleden met hetzelfde budget ook gezocht en toen uiteindelijk voor de Kärcher gekozen. Belangrijkste redenen voor mij waren dat de Kärcher ook een ingebouwd stopcontact heeft en die kan je laten starten met inschakelen van je bijv. Je zaag of schuurmachine. Verder ook de semi automatische filterreiniging. Twee jaar verder ben ik nog steeds erg tevreden over deze zuiger. Twee dingen waar je even rekening mee moet houden, verloopstuk is nodig om het aan te sluiten op een aantal machines, maar die koop je voor 2 euro bij een goede gereedschapszaak en de standaard slang is wat kort, er is een 3 meter uitbreidingsslang te koop voor 3 tientjes en dat is echt aan te raden.
alternatieven: bosch gas 20 of een festool ct 17 E (met beetje hoed zoeken kan je die binnen budget krijgen)
 

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Bedankt voor de antwoorden. Nadeel vind ik toch wel dat de Karcher geen M-klasse filter heeft. Op dit forum wordt veelal een Starmix op Hornbach aangeraden voor 209 euro, die heeft wel M-klasse maar geen regelbare zuigkracht. Gebruiken jullie die regelbare zuigkracht veel?
 

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Heb de zuigkracht altijd op vol staan, wil het stof altijd zsm weg hebben;)
tsja M is wel fijn, maar ik ben zelf astmatisch en met de Kärcher nog nooit last gehad van benauwdheid.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Hebben jullie ook met schuren de machine op vol vermogen? Dan heb ik de machine (starmix 1425) altijd op minder staan omdat ik anders de schuurmachine teveel vind 'plakken'. Vooral met kleineren werkstukken vind ik dat irritant.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Ik ben op zoek naar en goede bouwstofzuiger voor een betaalbaar bedrag. Nu heb ik wat voorgaande topics doorgenomen op woodworking.nl en kwam tot deze selectie:

1. Kärcher WD 6 Premium, deze kost zo'n €200.
2. Starmix NSG uClean 1420 HK

Ik heb een varieteit aan merken wat betreft gereedschap: frees van festool, decoupeerzaag van Bosch, schuurmachine van Dewalt...

Budget is <250 €.

Wat vinden jullie van deze opties? Grootste verschil tussen 1 en 2 is dat de Starmix een M-filter heeft en de Kärcher niet. Ik wil ze met een cycloon gaan gebruiken en draag meestal een stofmasker, dus weet niet of dit veel uitmaakt.

Andere opties hoor ik ook graag.

Ik heb een klein jaartje geleden een starmix gekocht ter vervanging van mijn terziele gegane Metabo.
Deze starmix 1420 hier gekocht, was toen daar het goedkoopst: https://www.reinigungsberater.de/werkstattsauger_starmix_nsg_uclean_adl-1420_ehp,p-8416306.html
Gebruik deze altijd op vol vermogen. Plakken van de schuurmachine (Rotex) is mij nooit opgevallen.
Een cycloon is wat mij betreft een N0-brainer, zeker als je er een vlak-vandikte op aan gaat sluiten.
De starmix staat buiten mijn schuur en met HWA pijp ga ik naar de Cirkelzaag, afkortzaag, vandikte en lintzaag.
Zelfs van de vlak-vandikte zuigt deze voor 95% alle houtsnippers weg.
Ik ben dus een zeer tevreden gebruiker.

Roelof
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik vind het een nadeel dat hij vrij traag opstart. Als ik hem aan de afkortmachine heb hangen, ben ik al klaar met zagen, begint de afzuiger pas.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
@Chevy, dat heb ik met mijn stofzuiger ook. Om die reden heb ik nu mij zuiger en afkortzaag op een geschakeld stopcontact gezet. Op het moment dat ik daar spanning op zet gaat de stofzuiger direct aan (schakelaar vlak tegen de afkortzaag aan, dus niet echt lastig) en omdat de afkortzaag op het zelfde stopcontact zit ben ik verplicht altijd de stofzuiger er bij aan te hebben.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Ik vind het een nadeel dat hij vrij traag opstart. Als ik hem aan de afkortmachine heb hangen, ben ik al klaar met zagen, begint de afzuiger pas.

Heb je het over de Starmix 1420? Ik heb daar namelijk helemaal geen merkbare vertraging.
 

Harold999

Actieve deelnemer
11 apr 2015
60
2
Bedankt voor de antwoorden. Nadeel vind ik toch wel dat de Karcher geen M-klasse filter heeft. Op dit forum wordt veelal een Starmix op Hornbach aangeraden voor 209 euro, die heeft wel M-klasse maar geen regelbare zuigkracht. Gebruiken jullie die regelbare zuigkracht veel?

Staar je niet blind op M-klasse. De filters zijn vaak gewoon hetzelfde als van een L-klasse zuiger. Het verschil zit 'm in een alarmsignaal wat een M-klasse zuiger af dient te geven als de stofzak vol zit c.q. de zuigkracht onder een bepaalde ondergrens komt.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Er is een verschil tussen een M-klasse filter en een M-klasse certificering voor het hele apparaat. Nagenoeg alle filters worden standaard op M-klasse gefabriceerd, dus daar zal weinig verschil zitten.

De zuiger moeten ook voldoen, dus goede afdichtingen, en inderdaad een signalering zodat de zuiger wordt uitgeschakeld voordat die niet meer goed filtert. Want filters worden veels te weinig gewisseld, en in professioneel gebruik kun je alleen garanderen dat de gebruiker op tijd wisselt als hij weet wanneer dat moet gebeuren.

Voor de thuisgebruiker minder spannend, je zal het apparaat niet dagelijks 8 uur gebruiken. Schrijf de datum met stift op filter of zuiger (op een stickertje) en wissel elk jaar je filter. Het gebruik van een cycloon kan zeker helpen, het forum staat er vol mee met oplossingen.

Gebruik je zuiger in ieder geval niet zonder zakken, dan loopt je filter wel heel snel dicht.
 

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Dus ik kan dan beter voor de Kärcher gaan, die heeft een stopcontact en regelbare zuigkracht en is nog 50 euro goedkoper ook.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik heb nog eens gekeken, daar mijn stofzuiger op locatie staat en mijn starmix blijkt een hs ar 1432 te zijn. Of dit voor de discussie veel uitmaakt weet ik niet. Op het eerste gezicht leken ze op elkaar. Als er grote verschillen tussen de 1420 en 1432 zijn zie mijn opmerkingen dan als review van een 1432. Ik heb de machine niet bewust gekocht, ik heb hem onder een werktafel geschoven en op mijn afkortmachine aangesloten, zonder er verder veel aandacht aan te besteden.
 

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Goede tip van die WD 5. Had hem ook op bol.com gezien, maar daar heeft hij geen stopcontact.
 

Harold999

Actieve deelnemer
11 apr 2015
60
2
Goede tip van die WD 5. Had hem ook op bol.com gezien, maar daar heeft hij geen stopcontact.

Klopt, de link naar de WD5P op amazon.de is een superaanbieding. Als je je even aanmeldt voor een gratis prime lidmaatschap is de bezorging nog gratis ook. Prime lidmaatschap binnen een maand weer opzeggen anders ga je wel betalen. Opzeggen is één muisklik in je amazon account.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.