"nieuwe" vlak/vandiktebank...welk type?

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Vorig weekend eindelijk van mijn wensenlijstje kunnen schrappen: een vlak / vandiktebank! Via marktplaats een (heel) oude Robland machine op de kop getikt en vanuit Alkmaar naar Antwerpen gebracht.

De machine draait soepel, de messen staan echter te laag (onder het uitvoerblad) en moeten dus afgesteld worden. Hier heb ik een magneet-tooltje voor besteld bij Baptist.

Is er iemand die de machine herkent en er een type nummer op kan plakken? Schaafbreedte is 310mm, er zit niks van typeplaatje op de machine zelf... Het uitvoerblad kan opgeklapt worden om de vandikte-functie te gebruiken, het invoerblad is vast (wel in hoogte te verstellen natuurlijk).
Mocht er dan nog iemand zijn die weet waar ik aan een handleiding kan komen, of gebruikers-tips heeft, zou het helemaal fantastisch zijn :cool:
Navraag bij Robland zelf leverde helaas alleen een offerte voor een nieuwe machine op.

Alvast bedankt!

IMG_2606.jpgIMG_2607.jpgIMG_2605.jpgIMG_2603.jpg
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Misschien kun je het uitvoerblad wat laten zakken. Dan kunnen de messen op hun plek blijven.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Deze heb ik ook gehad, typenummer weet ik niet meer. Holle beitelas heeft deze toch?
Achterblad is niet nastelbaar, dus messen afstellen op het achterblad.
 

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Deze heb ik ook gehad, typenummer weet ik niet meer. Holle beitelas heeft deze toch?
Achterblad is niet nastelbaar, dus messen afstellen op het achterblad.

Klopt, achterblad is niet instelbaar voor zover ik kan zien. Holle beitelas...dat denk ik niet (of ik heb niet goed gekeken :cool:)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dan is het de opvolger.
Is de aanvoerwals van de vandiktebank van rubber of metaal?
Ik vond het een prima machine, je kan er ook sponningen mee schaven. Het stellen van de messen met die schroeven is wat lastiger, maar goed te doen.
 

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Dan is het de opvolger.
Is de aanvoerwals van de vandiktebank van rubber of metaal?
Ik vond het een prima machine, je kan er ook sponningen mee schaven. Het stellen van de messen met die schroeven is wat lastiger, maar goed te doen.

Aanvoerrollen zijn van rubber. Ik dacht al dat er inderdaad stelschroeven achter/onder de messen moesten zitten, die zitten er nu niet in - wellicht met een inbus zonder kop op te lossen?
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Ik zou niet zelf gaan prutsen met schroeven zonder kop e.d. De as is berekend op een bepaald gewicht om vibratie te voorkomen.

Aanvoerrollen zijn van rubber. Ik dacht al dat er inderdaad stelschroeven achter/onder de messen moesten zitten, die zitten er nu niet in - wellicht met een inbus zonder kop op te lossen?
 

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Dus...tch een holle beitelas zoals hier al gesuggereerd werd...die ook nog eens van aluminium blijkt te zijn...heel handig zo een magnetisch afstelhulpje dan ��.

Op de ouderwetse manier dan maar de messen gesteld, het resultaat is behoorlijk vind ik zelf!

B9B0AEFB-CCB1-441A-AA6F-33E6FFB99C58.jpgD46316C9-A470-460B-BB44-E7872CAF3374.jpg
 

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Nee, geen stelschroeven gebruikt. Die zitten er niet in, en de schroefjes die ik daarvoor had meegenomen (M8 inbus) passen niet. De messen zijn niet meer origineel (niet verwonderlijk na 30+ jaar), zitten geen sleuven in dus ik weet niet of die stelschroeven dan nog gaan werken.
Ik heb nu in ieder geval de messen gesteld met de "mes-neemt-latje-3-a-4-mm-mee" methode, en dat lijkt prima te werken. De eerste samenstelling voor een kopshouten snijplank ligt inmiddels uit te harden...

WhatsApp Image 2018-12-13 at 14.41.32.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.