Zelfbouw speakers

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Begin dit jaar heb ik via marktplaats een cassette speler gekocht, en daar kon ik voor € 15,- een set speakers bij krijgen.
De behuizing was niet zo best meer, het zwarte plastic fineer had een essen indruk (vind ik tegenwoordig niet mooi meer, beter echt essen fineer en zwart verven), en in een van de boxen ontbrak de baspijp.

Maar de drivers waren een beetje vreemd Blijkbaar zijn de originele al eens opgeblazen, en heeft de toenmalige eigenaar er een paar coaxiale 3-weg auto speakers in gezet.

2018-09-19 21.15.58.jpg

Mijn plan was om er een paar 'jaren zestig' boxen van te maken, zoals die toen bij audio setjes geleverd werden. Een vierkante kast met een driver.

De voor en achterkant is van 22 mm dik MDF.
Na het op maat zagen, heb ik de gaten voor de drivers en terminals in gefreesd en gezaagd.

2018-09-05 19.06.00.jpg
2018-09-05 19.08.24.jpg

Later heb ik er nog een sponning in gefreesd zodat de speaker verdiept ligt.

Allereerst al het MDF gezaagd. Ik had nog een paar platen 10 mm dik liggen. Die heb ik eens gehad van iemand die er niks meer mee deed.
Maar voor een paar boxen is 10 mm niet echt dik genoeg, dus die heb ik dubbel gelijmd. Zo zijn de zijkanten 20 mm dik geworden.

2018-09-15 21.29.03.jpg

Na het lijmen was het tijd om te fineren. Ik heb bij de open dag van Masave hout een paar vellen Marantie fineer gekocht. (Althans, ik denk Marantie, maar eigenlijk ben ik het vergeten :confused: ).

2018-09-19 21.41.16.jpg

2018-09-19 21.06.12.jpg

2018-09-19 21.06.25.jpg

Ik heb er ook nog twee filmpjes van gemaakt.


Vanavond het resultaat!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Na het plakken van het fineer heb ik de randjes netjes afgewerkt.
Ook heb ik vier rampamoeren met houtlijm in de randen geschroefd. Daar kan ik de drivers mee vast zetten.

2018-09-27 21.41.06.jpg

Het fineer heb ik met drie lagen Danish Oil afgewerkt.

2018-10-04 19.19.50.jpg

Nadat de olie goed droog was, heb ik alles afgeplakt en de voor en achterkant met een spuitbus zwart gespoten.

2018-10-04 19.38.33.jpg

2018-10-04 20.06.00.jpg

2018-10-04 21.07.20.jpg

Vervolgens alles gemonteerd en getest.

2018-10-06 14.52.11.jpg

2018-10-06 20.39.39.jpg

En nog een filmpje van het eindresultaat.
Achteraf blijkt dat een van de drivers bij lage tonen kraakt. Waarschijnlijk een keer overbelast geweest.
Gelukkig kan ik bij Conrad makkelijk een paar andere kopen, met dezelfde afmetingen.
Dat gaan we nog een keer doen.

 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Tof gedaan. Hopelijk heb je veel plezier gehad aan de bouw. Hoe heb je de grote van je kistjes bepaald? Heb je dit naar het volume van de vorige gemaakt of heb je dit berekend?
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Berekenen heeft bij auto luidsprekers geen zin die zijn ontworpen voor een open ruimte. Kofferbak is ook heel wat groter als de kastjes
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Tof gedaan. Hopelijk heb je veel plezier gehad aan de bouw. Hoe heb je de grote van je kistjes bepaald? Heb je dit naar het volume van de vorige gemaakt of heb je dit berekend?

De grote van de kistjes is bepaald door het beschikbare hout. Met een diepte van 15 cm had ik net genoeg.
Bij de donor boxen zat ook steenwol (glaswol?). Dat heb ik er ook in gedaan.
En ik dacht hetzelfde als Dunhans, het zijn autospeakers. Die worden vaak in deuren of hoedenplanken gemaakt, en dan is de ruimte erg wisselend.

Het klinkt verder wel prima. Geen audiofiele kwaliteit, maar ook niet plat of dof.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zeker niet waar, er zijn meer dan genoeg speakers die het best presteren bij x liters
Dat is precies waar ik met mijn bus mee bezig ben, losse kasten maken met de juiste hoeveelheid liters
Nu is het niet zo dat ik hier over een berg kennis beschik, maar wijzer geworden door het zelfbouwaudioforum
Hier een reactie in een draadje van mij mbt mijn speakers

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=89&t=26447&start=25#p1882558

Het ligt al even stil, op het ogenblik zitten de speakers in een kastje van ca 2,5 a 3 liter maar ik kan je vertellen dat dit al vele malen beter klinkt dan los in een deur
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
In principe kan je iedere speaker laten spelen in het ledige. Dus zonder behuizing. Echter komt dit veelal de geluidskwaliteit niet ten goede. Klinkt meestal dun en iel.
Er is een uitzondering hierop en dat is een open baffle speaker. Een groot nadeel hiervan is de laagweergave. Dit is op te vangen door randapparatuur (versterker per unit).

Autoboxen worden gemaakt voor in een grote variatie van behuizingen te presteren.
Gaan we naar de hoge tonen en wat van de mids dan is dit aanvaardbaar. De basweergave verdwijnt.
Dit wordt dan in auto's meestal opgevangen door een subwoofer, en veelal komen die met hun uitgerekende behuizing.

Vooral voor laag-mid en laag heb je dus een behuizing nodig. Door de behuizing krijg je een goede klank. Iedere speaker heeft zoals Toxiq reeds melde een sweet spot. Dit houdt in een behuizing van x aantal liters.
Berekening kan gebeuren met WinISD.

Je kan zelf wat spelen met je klankkleur door de box op te vullen. Kan met verschillende materialen. bv. isolatiemateriaal, katoen, etc
Een opvulling vergroot het volume van je behuizing. (raar maar waar)
Ik zou zeggen probeer eens en test de verschillen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Kijk eens aan! Ik heb zomaar wat in elkaar geknutseld. Maar nu blijkt dat ik het best aardig gedaan heb.
Het volume van de box is ca. 6 liter wat volgens het schema op zelfbouwaudio van Toxic zijn link dus goed is.
De boxen zijn dicht. In het grote gat aan de achterkant zit de aansluitplaat.
En ik heb er een grote dot baffle wol in gedaan.
Ze klinken dan ook echt wel goed. Zeker vergeleken met een paar speakers die bij een midi setje van 69,- zaten.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Kijk eens aan! Ik heb zomaar wat in elkaar geknutseld. Maar nu blijkt dat ik het best aardig gedaan heb.
Het volume van de box is ca. 6 liter wat volgens het schema op zelfbouwaudio van Toxic zijn link dus goed is.
De boxen zijn dicht. In het grote gat aan de achterkant zit de aansluitplaat.
En ik heb er een grote dot baffle wol in gedaan.
Ze klinken dan ook echt wel goed. Zeker vergeleken met een paar speakers die bij een midi setje van 69,- zaten.

O nee, ik kijk verkeerd. De speakers zijn 16,5 cm en daar zou ik 8 tot 10 liter voor moeten hebben.
Maar dat wordt dan waarschijnlijk gecompenseerd door het steen wol. Aangezien ze wel goed klinken.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
O nee, ik kijk verkeerd. De speakers zijn 16,5 cm en daar zou ik 8 tot 10 liter voor moeten hebben.
Maar dat wordt dan waarschijnlijk gecompenseerd door het steen wol. Aangezien ze wel goed klinken.

Zal inderdaad wat gecompenseerd worden door je opvulling. Hier kan je mee blijven spelen indien je wil.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Diameter vd speaker als referentie voor de inhoud is mss een richtlijn. Echter de inhoud van een box wordt bepaald door andere parameters
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.