Bouw werkplaats/garage + Glulam skelet

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
De wanden en de dakconstruktie komen op een eigen funderingsbalk te staan? Als dat niet zo is, zou ik de vloer voorzien van een vorstrand met wapening en de vloer van een dubbele wapening, dus met onder en boven net met minimaal 70mm afhouders. De vloerdikte wordt dan minimaal 15 cm. Zoals je de vloer nu hebt bedacht komt het gewicht op de randen te staan, waardoor die ingedrukt worden. Dit resulteert in trek op de bovenkant van je betonvloer. Er is daar geen wapening voorzien om de trekkracht op te nemen, wat resulteert in scheurvorming in je betonvloer.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
De wanden en de dakconstruktie komen op een eigen funderingsbalk te staan? Als dat niet zo is, zou ik de vloer voorzien van een vorstrand met wapening en de vloer van een dubbele wapening, dus met onder en boven net met minimaal 70mm afhouders. De vloerdikte wordt dan minimaal 15 cm. Zoals je de vloer nu hebt bedacht komt het gewicht op de randen te staan, waardoor die ingedrukt worden. Dit resulteert in trek op de bovenkant van je betonvloer. Er is daar geen wapening voorzien om de trekkracht op te nemen, wat resulteert in scheurvorming in je betonvloer.

Oké. Dat was ook het punt waar ik twijfels over had.:rolleyes:
De vloer zelf wordt niet zwaar belast maar de rand wel.
Is het een idee dat ik rondom een stuk isolatie weghaal en vervang door dunnere isolatie?
Op die manier kan ik een ringbalk maken met dubbele wapening.
zoiets:
2019-01-07 13_38_18-vloerdetail - Microsoft Visio.jpg
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hmm, nog eens over nagedacht.
Ik ga de rand n.a.v. opmerkingen Chevy66 wel verzwaren.

Mijn idee is als volgt:
- rondom isolatie doorsnijden op circa 25cm van de rand.
- strook isolatie verwijderen en onderliggende zand 5-7 cm lager afreien
- isolatie terugplaatsen en bouwfolie over het hele vlak legggen
- onderin de verlaagde ring op 4cm een strook wapeningsnet leggen
- daarop 6-8cm supportliggers
- daarop een net over heel het oppervlakte

2019-01-07 17_01_50-vloerdetail - Microsoft Visio.jpg

Op die manier krijg ik een stijvere balk langs de perimeter waar de wand op rust.

Overigens moet ik erbij vermelden dat ik zo ongeveer op de meest draagkrachtige ondergrond van het land woon.
Ik heb een sonderingrapport. Je krijgt hier niet met goed fatsoen een paaltje de grond in.
De toplaag is aangebrachte aarde maar daaronder zit geel zand. Van noemenswaardige zettingen is dus geen sprake.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Het is jouw geld. De vloer met alleen een ondernet pas je normaal gesproken alleen toe als hij los tussen de fundering ligt. Ik bouw dit soort constructies met vergunning en constructie berekening. Op staal is het meestal een vorstrand van 600mm met een dubbel net. Afhankelijk van de grote van het object krijg je dan een wapenings plan waarin aangegeven wordt hoeveel en van welke dikte het wapeningsstaal moet zijn. Aan de buitenzijde krijg je een sponning waar of je buitenblad in staat, of je houtskelet, zodat er van buiten geen water naar binnen kan lopen. Je folie zorgt er voor dat water altijd naar de buitenkant geleid wordt.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Het is jouw geld. De vloer met alleen een ondernet pas je normaal gesproken alleen toe als hij los tussen de fundering ligt. Ik bouw dit soort constructies met vergunning en constructie berekening. Op staal is het meestal een vorstrand van 600mm met een dubbel net. Afhankelijk van de grote van het object krijg je dan een wapenings plan waarin aangegeven wordt hoeveel en van welke dikte het wapeningsstaal moet zijn. Aan de buitenzijde krijg je een sponning waar of je buitenblad in staat, of je houtskelet, zodat er van buiten geen water naar binnen kan lopen. Je folie zorgt er voor dat water altijd naar de buitenkant geleid wordt.

Hoi Chevy, die constructiewijze ken ik goed.
Een dubbele wapening in de vloer is overbodig gezien de lichte belasting.
Een vorstrand wordt hier niet uit beton maar uit isolatiemateriaal gemaakt. Dit is een een goedkopere een ecologischer methode dan de conventionele vorstrand.
FYI, kijk maar eens naar de Hectar funderingsbekisting of Isolohr XPS beklede plaatfunderingen.

Het huis 5m verderop is ook op die manier gefundeerd. daar staat zelfs het halve huis op een stalen portaal dat op 14x14cm afsteunt. (Dat is daar een 20cm vloertje met wat 8mm bijlegwapening)

Ik durf het wel aan om alleen de ring dikker te maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Die vorstrand is niet alleen tegen bevriezen. Het geeft de constructie weerstand tegen buigen. Als je bv hectar neemt, dan praat je al over een randbalk van een halve meter breed en minimaal 30 cm hoog, gekoppeld aan een vloer van 16 cm dik. Dit geheel voorzien van staalvezelwapening. Als je zelf stort en vlecht is gewoon wapeningsijzer goedkoper. Dat de constructie tegenwoordig wordt ingepakt in isolatie verandert eigenlijk niets aan de krachten die op een constructie inwerken. Voor mij hoef je helemaal geen ijzer in je vloer te doen. Ik probeer je alleen duidelijk te maken, dat bij de minste zetting, je vloer zal scheuren als je de vloer bouwt zoals je nu van plan bent.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Die vorstrand is niet alleen tegen bevriezen. Het geeft de constructie weerstand tegen buigen. Als je bv hectar neemt, dan praat je al over een randbalk van een halve meter breed en minimaal 30 cm hoog, gekoppeld aan een vloer van 16 cm dik. Dit geheel voorzien van staalvezelwapening. Als je zelf stort en vlecht is gewoon wapeningsijzer goedkoper. Dat de constructie tegenwoordig wordt ingepakt in isolatie verandert eigenlijk niets aan de krachten die op een constructie inwerken. Voor mij hoef je helemaal geen ijzer in je vloer te doen. Ik probeer je alleen duidelijk te maken, dat bij de minste zetting, je vloer zal scheuren als je de vloer bouwt zoals je nu van plan bent.

Bedankt voor je reactie. Mijn verwachting is niet dat de vloer scheurvrij blijft. Enige krimpscheuren zullen al snel optreden en zijn ook geen probleem voor mij. Het gaat mij er enkel om dat het geheel stabiel blijft c.q. stabiliseert.
In een reguliere constructie op staal met gemetselde gevel en binnenblad is de druk op de voet veel hoger.
Daarnaast ontleend de constructie al zijn stijfheid dan aan de hoge betonbalk/vorstrand.
In deze lichte constructie zit er al veel stijfheid in de wand door beplating houtskelet. De wanden zijn bovendien bijna volledig gesloten.
Het is maar een schuur hé. En ik ken heel veel schuren die op een enkel gewapend 10cm vloertje staan.
Verderop in de tuin staat een 60 jaar oude schuur met een gemetselde borstwering op losse betonblokken (er zit geneens stabilise onder). Ik durf het zo wel aan en gering scheurvorming is voor mij helemaal oké.
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Het is even stil geweest vanwege de vorst maar er is weer wat gebeurt. gisteren heb ik de vloer gestort.

De rand is nu dubbel gewapend.
Ik had nog een restje vloerverwarming slang liggen dus dat heb ik er ook maar opgeknoopt, you never know.

Ik heb het beton met hulp van mijn broer vlak afgereid op de bekistingsrand.
Daarna heb ik het een paar uur op laten stijven en met een zelfgemaakte houten spaan afgespaand zodat de vloer vlak was en er 'pasta' op kwam.
Daarna heb ik het nog wat laten opstijven en het met een stalen vloerspaan gladgesmeerd.
Spierpijn, maar ik ben tevreden met het resultaat. Het is nog wel stroef zodat je niet met een natte vloer onderuit gaat. Maar prima schoon te vegen.

6fc24543-60c1-4089-9d29-86369544d061.jpg
37372865-b2ec-4c95-9b71-a5807bb7efb3.jpg
dd6c411b-0b2a-4d4f-a21e-d612d5f9cbf0.jpg
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
1672137059708.png

Beste Hans,

Ik ben ook van plan om een vorstrand middels isolatiestrook te maken. Geen EPS maar sandwichpanelen 6m lang. Ik heb echter 1 twijfel: gaat de is isolatiestrook door zetting niet scheuren waarbij de vorst alsnog onder de betonvloer kan gaan stuwen?

Heel benieuwd naar je / jullie ervaringen.

Groeten, Victor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.