Bouw werkplaats/garage + Glulam skelet

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Beste forummers.

Nu de bouw van ons huis bijna is voltooid sta ik voor een volgende uitdaging. Een garage.
Na lang wikken en wegen heb ik een grove opzet en maatvoering, en het wordt weer geen recht toe recht aan oplossing.
Het wordt een lastig karweitje waar ik jullie hulp goed bij kan gebruiken.

2018-12-10 17_33_27-Autodesk Fusion 360 (Startup License).jpg
Het dak vormt een overkapping die het huis 'omarmt' en schaduw en beschutting geeft zowel boven de voor- als achterdeur.
De uitdaging zit m erin dat ik dit niet constructief aan het huis wil monteren (nee, dat ga ik echt niet doen) en ook geen palenparadijs wil bouwen.
Dat resulteert in een complex frame met grote overspanningen en twee kolommen op een poer.
2018-12-10 17_33_08-Autodesk Fusion 360 (Startup License).jpg
2018-12-10 17_35_10-Autodesk Fusion 360 (Startup License).jpg
2018-12-10 17_35_46-Autodesk Fusion 360 (Startup License).jpg
2018-12-10 17_34_34-Autodesk Fusion 360 (Startup License).png
Het grote frame draagt een licht dak (18mm beschot + EPDM) en heeft derhalve een geringe permanente belasting en spanningsrelaxatie / kruip.
Het moet natuurlijk wel sterk genoeg zijn voor de reguliere wind en sneeuwbelasting en dat betekend dat ik circa 35cm hoge balken nodig heb...
Mijn plan is om deze balken zelf te gaan zagen uit gebruikte glulam spanten (meestal C24 sterkteklasse).

Ik zit vooral in over de volgende issues:
- Hoe ga ik de balken op de hoeken verbinden? Is het een idee om er grote deuvels/toognagels in te lijmen als een soort gedeuvelde verbinding?
- Hoe ga ik de balken onderling verbinden op T en + verbindingen? Ik wil het in het zicht houden en het liefst blind doen. Heeft iemand hier ervaring mee?
- Hoe ga ik afschot maken? als ik over één vlak afwater krijg ik veel te veel hoogteverschil (ongeveer 10m van hoek tot hoek). Maar omdat ik de balken van onderen in het zich wil laten is spieën plaatsen ook niet zo makkelijk. Het hele frame onder afschot zetten is mooi maar ook heel moeilijk, dan moet ik de HSB wanden van de garage ook schuin gaan maken.

Het is nog maar een pril concept dus er komen nog veel vragen bij. Maar schiet er alvast maar op!

Groeten Hans
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Glulam wordt verbonden met (vaak nagenoeg onzichtbare) stalen elementen (X-vorm, Y-vorm, etc.), die in gleuven in de balken vallen en met bouten gefixeerd worden.

Je kunt er ook voor kiezen die verbindingen zichtbaar te maken, dan zitten ze dus meetal aan de buitenzijden (U-vorm, H-vorm, etc.). Daar zijn legio standaard oplossingen voor.

Google op "glulam beam connectors"…

De constructie in de schets lijkt me sterk genoeg, en ook een mooi ontwerp.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik zou als eerste de roodbruine balk die lang het huis loopt verlengen door dat kleine stukje grijze balk er aan te koppelen. Oftewel maak 1 lange balk langs het huis welke uitsteekt. (Zoals je ook gedaan hebt met de lange grijze balk langs de garage).

Ten tweede:
Verplaats je de achterste kolom naar de huidige + kruising (roodbruin-grijs-groen).

Ten 3e:
Verplaats de voorste kolom naar de roodbruine/gele T kruising.

Op deze manier kan de constructie beduidend lichter uitgevoerd worden.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Glulam wordt verbonden met (vaak nagenoeg onzichtbare) stalen elementen (X-vorm, Y-vorm, etc.), die in gleuven in de balken vallen en met bouten gefixeerd worden.

Je kunt er ook voor kiezen die verbindingen zichtbaar te maken, dan zitten ze dus meetal aan de buitenzijden (U-vorm, H-vorm, etc.). Daar zijn legio standaard oplossingen voor.

Google op "glulam beam connectors"…

De constructie in de schets lijkt me sterk genoeg, en ook een mooi ontwerp.

Thanks, Ik ken die dingen ja. Strongtie maakt veel standaardoplossingen alleen die zijn geschikt voor haakse en 45gr hoeken. Dat gaat hier niet lukken. Ik wil de kosten beperken dus niet voor elke hoek een maatwerk connector laten maken.
Vandaar dat ik dacht er gewoon op elke hoek een stuk of 3 dikke deuvels (rond 25mm bijvoorbeeld) in de boren/lijmen. Dat zou ook behoorlijk sterk moeten zijn toch?
Het gaat vooral om de verticale afschuiving die de deuvels moeten opvangen. De schijfwerking kan ik eenvoudig borgen door het dakbeschot te verlijmen met de balken.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik zou als eerste de roodbruine balk die lang het huis loopt verlengen door dat kleine stukje grijze balk er aan te koppelen. Oftewel maak 1 lange balk langs het huis welke uitsteekt. (Zoals je ook gedaan hebt met de lange grijze balk langs de garage).

Ten tweede:
Verplaats je de achterste kolom naar de huidige + kruising (roodbruin-grijs-groen).

Ten 3e:
Verplaats de voorste kolom naar de roodbruine/gele T kruising.

Op deze manier kan de constructie beduidend lichter uitgevoerd worden.

Excuses, ik snap welke wijzigingen je bedoelt maar waarom zou dat de constructie minder belasten? Ik krijg daar toch vooral een onhandige overhangende punt aan de achterzijde door?

2018-12-10 19_56_59-Autodesk Fusion 360 (Startup License).jpg
Ik heb even voor het gemak wat kleurtjes toegevoegd.
Mijn reden het zo te doen is om 2 stijve driehoeken te maken met 2 rigide hoeken en 1 hoek ondersteund door een kolom.
Dus de oranje-blauwe driehoek en de groen-rode driehoek.
De rode balk is 6,8m lang en draagt een deel af op de oranje balk (hij wordt ook geholpen door de gele). De oranje balk is een stuk korter met 5,4m en daarmee goed stijf bij deze balkhoogte.
Als ik de achterste kolom verplaats naar de rood-oranje-grijze kruising krijg ik een overhangend deel waarbij ik ook nog eens veel stijfheid verlies met een halfhoutsverbinding op dit kruispunt.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Hoe groot is die garage? Voor een overspanning van 3 meter heb je niet zulke zware balken nodig.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Als je het hele dak onder afschot van huis naar de schuur laat lopen, heb je de minst complexe oplossing. Als je dan ook nog voldoende afschot neemt, en alle liggers van het dak haaks op het huis zet, kun je helemaal zonder palen.

Verbindingen kun je wellicht maken van multiplex “deuvels”.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Als je het hele dak onder afschot van huis naar de schuur laat lopen, heb je de minst complexe oplossing. Als je dan ook nog voldoende afschot neemt, en alle liggers van het dak haaks op het huis zet, kun je helemaal zonder palen.

Verbindingen kun je wellicht maken van multiplex “deuvels”.

Dat klopt maar dan krijg ik wel een hoogteverschil van 10-20 cm over de hele omvang. Het is 10m breedte hé!
Ik vind het mooier als de boeidelen waterpas lopen. Of ik moet er een designelement van maken, dat schuine dak... hmm.

De liggers moeten er tussen komen en niet er bovenop. Anders wordt het ding veel te hoog. (omlaag gaan kan niet vanwege de deuren).
Dus daar heb ik niets aan in de stijfheid, die kolommen zijn echt nodig.

Wat bedoel je met multiplex deuvels? kun je een schetsje maken?

Mvg,Hans
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Inmiddels heb ik de balken geschulpt naar hun uiteindelijke hoogte (35cm)

Ook heb ik het ontwerp zodanig aangepast dat het hele dak onder afschot (2%) komt te staan.
IMG_20181227_151211955.jpg
Omdat mijn cirkelzaag geen 13cm diep kan zagen en van 2 kanten inzagen me toch teveel gedoe leek heb ik maar een maatje groter gekocht.:eek:
Wat een fantastisch apparaat zeg!
IMG_20181227_155357819.jpg

Inmiddels heb ik ook een mantelbuis gelegd voor bekabeling vanuit het huis (had ik al ingestort in het huis), een handje hulp komt dan natuurlijk goed van pas.
IMG_20190101_140757931.jpg

Deze week ga ik met de bekisting aan de slag.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik heb een bekisting gemaakt afgelopen weekend.

Eerst grof geëgaliseerd en verdicht.
Toen een bekisting gebouwd met schoren. De bekistingsrand is 20cm hoog.
Daarna de bekisting buitenom aangeaard om tegendruk te geven en het zand wat erin komt goed te kunnen verdichten.
Daarna heb ik er zand in laten kiepen, dit aangetrild en afgereid op ruim de onderzijde van de bekisting.
Hier is vervolgens 10cm EPS bovenop gelegd.

De volgende de stap is het leggen van een bouwfolie als dampremmer en het leggen van de wapening.
Dat gaat dan resulteren in een betonvloer van ongeveer 11cm dik met een 8mm wapeningsnet op ongeveer 4cm van de onderzijde (op stukken stoeptegel)

Zien jullie dingen die ik zou moeten verbeteren? Dan hoor ik het graag!

IMG_20190104_144932336.jpgIMG_20190105_152539117.jpg
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Zien jullie dingen die ik zou moeten verbeteren? Dan hoor ik het graag!
We kennen de verdere detailopbouw natuurlijk nog niet, dus dit kan redundant zijn: zorg dat je de betonplaat ook aan de zijkanten nog isoleert. Anders krijg je geheid condensproblemen op je vloerplaat.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
We kennen de verdere detailopbouw natuurlijk nog niet, dus dit kan redundant zijn: zorg dat je de betonplaat ook aan de zijkanten nog isoleert. Anders krijg je geheid condensproblemen op je vloerplaat.

2019-01-07 11_42_04-Tekening1 - Microsoft Visio.jpg
Even een simpel plaatje van hoe ik de rand wil maken.
Het HSB skelet (ik wil gewoon balkjes van 44x69mm gebruiken+ 18mm plaat aan de binnenkant) komt op de rand te staan.
Aan de buitenzijde komt een 60cm hoge XPS bouwplaat (ongeveer 40cm onder maaiveld en 20cm daarboven). Deze dient als koudebrugonderbreking en vorstrand.
Het is een ongebruikelijke constructie, I know.
Schiet er gerust op :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.