Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 47
    Kijk of je kan waarnemen waar de vloer doorzakt. Die witte dwarsliggers zijn 60x90 maar moeten 2.40 meter overspannen, dat lijkt mij eerder een probleem dan de dikke eiken draagbalken. Meestal ga je de hoofdconstructie eerst bekijken, dus de dikke balken, en daarna de hulpconstructie, de dunne balken. Als je weet waar de doorbuiging zit kun je zelf al bepalen wat waarschijnlijk verzwaard moet worden. Maar een constructeur is hier geen overbodige luxe, zeker met het extra gewicht dat je wil gaan toevoegen.

Alles wat je bovenop de vloer legt is extra gewicht, maar geen extra sterkte. Verwacht van het Fermacell dus niks extra voor de constructie wat de sterkte betreft.
    Ik dacht eerst dat het probleem de 6x8 balkjes waren omdat ik simpelweg vanuit ging dat zon dikke zware balk stijf en stevig genoeg zou zijn. Een simpele test met de buurman lopend ter plaatse van de eiken balken liet al zien dat er een behoorlijke hoeveelheid vering in die zware balken zit. Die zal er dus eerst uit moeten zijn en dan bezien of ook de 6x8 laag versteviging behoeft.

Alles nog een keer overziend en denkend neig ik ernaar om naast de zware eiken balken dicht witte stalen kokers in te brengen van ongeveer gelijke hoogte, dat lijkt mij esthetisch gezien het meest verantwoord. En dan in beginsel aan 1 zijde maar daar zal een constructeur iets van moeten vinden denk ik.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Voor een overspanning van 4,5m gebruik je normaal gesproken 75 x 220 om de 60 cm. Je komt dus wat te kort.

Zet ff een stempel in het midden onder 1 van de dikke balken, dan kun je zien of de doorbuiging werg is en weet je 100% zeker dat het daarin zit.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

stalen plaat verdeelt van uit het midden van 3 mtr lang x 15cm hoog x 1cm dik infrasen en inlijmen met epoxy. Aan beide zijden van de balk. Geeft ook nog eens een decoratief effect.
    Succes met een of andere oplossing.

gr. Placebo

Eerst zou ik is uitzoeken waarom die binten zover doorzakken. Een eiken bint van 200 hoog zou bij een overspanning 4,5m niet 2cm verend moeten doorzakken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2016
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door svenskapelsin Bekijk Berichten
    Eerst zou ik is uitzoeken waarom die binten zover doorzakken. Een eiken bint van 200 hoog zou bij een overspanning 4,5m niet 2cm verend moeten doorzakken.
    zijn de muren en de opleggingen door die 2cm nog wel in orde?
    2cm veren is best veel en geeft ook dynamische last op de muur

Uitgaande van de standaard vuistregels zou je nu eigenlijk wat hogere balken moeten hebben (225mm). Dat is 'maar' 2,5 cm te kort, maar is in dit geval 'ruim' 12% verschil !
    Bovendien zouden ze om de 60cm moeten zitten, en op 7,5m is dat 13 balken (beginnen én eindigen met balk). Als je werkt met hoogte breedte verhouding 3:1 zijn deze balken elk bijna te vergelijken met 3 balken van 200x70. Dat is nog niet niet eens de helft van 'de vuistregel'.
    De dwarsbalken zie ik als 'extra' gewicht t.o.v. normale vloerconstructies. Dan zou je namelijk enkel de draagbalken hebben met daarop de vloer. Nu heb je nog het extra gewicht van de eiken liggers. 6 van die (lange!) liggers zijn tezamen ongeveer net zo zwaar als 1,35 van zo'n eiken balk (op basis van inhoud balken).

Verder is het zoals svenskapelsin aangeeft goed om onderzoek te doen.
    Je zou een nieuwe eiken en vuren balk kunnen testen op die overspanning, hoe ver dat doorbuigt met gewicht in het midden (zijn de huidige misschien toch niet massief, of zijn ze zacht van binnen, slecht jaar, etc).
    Als je de vloer toch gaat open breken voor het verstevigen, kun je de huidige balken op eenzelfde manier op sterkte testen als een nieuwe uit het schap. Of juist via de onderkant testen door er gewicht aan te hangen?

Is het een optie om er 12-14 smallere balken van te maken, en wel om de ~60cm te plaatsen? Dat oogt lang niet zo massief als vierkante jongens van 200x200, het worden er wel een stuk meer...
    En elk van de balken met een staander ondersteunen in het midden (dat wil natuurlijk niemand maar goed, het is een optie)?
    Laatst gewijzigd door w00t; 02-01-19 om 19:07.

zowel de moerbalk als de kinderbalken zijn veel te slap voor een moderne verdiepingsvloer.
    je plan om met extra balken de overspanning van de kinderbinten te halveren komt in de richting

200*200 kan ongeveer om de 1200 mm leggen bij een overspanning van 4,5 meter.

ps volgens mij is dat geen eiken maar grenen of vuren

laat je door een constructeur adviseren er zit vast ook nog ergens een trapgat etc.

Zie nu pas dit topic.

De eiken balken zijn te licht van sectie, zouden minimaal 250mm hoog moeten wezen bij de gegeven overspanning.
    De simpelste manier om hier iets aan de toen is door de balken "voorspanning" mee te geven. Zie je wel een staalkabel of rondstaal in het zicht komen.

Dubbele extra hoofdliggers aanbrengen tussen de bestaande, lijkt me de meest eenvoudige manier. Gaten in de muur, balken er in en gaten bijwerken. In plaats van massieve balken zou ik kiezen voor een I-profiel, met de platte kanten horizontaal. Of een volledig kokerprofiel. Hoe minder gewicht, hoe liever. Het gaat om het doorbuigen, m.a.w. het opvangen van de trekkrachten aan de onderkant. Deze nieuwe balken kunnen gewoon van vuren zijn. Wit geschilderd vallen ze veel minder op dan nog meer donkere zware balken.
    Een extra -plat aangebrachte- plank/balk (38x155 sls) onder de witte hulpliggers vermindert ook daar de doorbuiging. Exemplaren met zware noesten niet gebruiken, het gewicht trekt ze uit elkaar.
    E.e.a. is simpeler en estetisch waarschijnlijk passender dan metalen hulpmiddelen toe te voegen.

Ben wel bezorgd over de opleg op de muren, wanneer dit allemaal zoveel doorbuigt. Veiligheidshalve eerst een paar staanders er onder, op een lompe (tijdelijke) constructie die meerdere vloerbalken overbrugt, lijkt me geen overbodige noodmaatregel.
    Succes.
    "[b:edai2wjc][i:edai2wjc]Kwaliteit is gerijpte tijd[/i:edai2wjc][/b:edai2wjc] - Duvelzaag

Forum Rechten