Houten verdiepingsvloer verstevigen / vloer constructie verzwaren

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Allemaal bedankt voor jullie bijdragen, de opleggingen zijn prima in orde ook met de muur is niks mis. De vering zit echt in de balken zelf. Als ik het heb over 2 cm, dan heb ik dat niet gemeten maar allen bekeken terwijl er iemand bovenop kleine sprongetjes staat te maken... en dan hebben we het over meer dan 100 kilo die aan het in en uitveren is op de balk....

Om te repareren denk ik er zelf aan om 2 dichte stalen kokers hopelijk van ongeveer vergelijkbare hoogte strak langs de eiken balken de leggen. Als ik die mat wit laat spuiten dan wordt de constructie visueel het minst aangetast en dat wil ik graag. het is op dit moment een mooi plafond en ik wil niet teveel extra liggers inbrengen. Als het dus op die manier kan heeft dat mijn voorkeur.
Een constructeur is dat op dit moment voor mij aan het doorrekenen dus ik wacht dat even af.

Noodconstrcuties zijn zeker niet nodig, niks doen en de vloer er boven gebruiken is ook gewoon een optie maar ik wil de kwaliteit handhaven en niet bij elke pas die je ze de vloer voelen veren.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Even wat terugkoppeling... de constructeur is hiermee gekomen, 2 stalen balken langs beide eiken liggers.... 2 x 160 x 80 x 10

Screen Shot 2019-02-19 at 09.26.51.jpg

Dus is ga maar eens onderzoeken hoe ik aan 2 van die liggers kom en dan wat gaatjes in de muren maken om ze in te leggen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die kokers ga je zeker zien, waarom niet 10 of 15mm plaat, strook die iets minder hoog is dan de balk en die daar tegen aan bouten
Als je dat aan beide zijde doet word het ook vele malen beter/stijver

Ik denk zelfs dat 2 dikke platen tegen de balk aan gebout (door en door) stijver word dan 2 losliggende kokers er naast
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Als je toch gaten in de muren gaat maken, zou ik de eiken balken vervangen door h balken en ze daarna omtimmeren. Is goedkoper en ziet er een stuk beter uit. Je kan dan je eigen eiken balken gebruiken voor de omtimmering. De voorgestelde oplossing is duur en spuug lelijk.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
De voorgestelde oplossing is duur en spuug lelijk.

Over smaak valt niet te twisten.... ik vind het wel ok eerlijk gezegd...

Een omtimmerde balk blijft een optimmerde balk, dat blijf je altijd zien hoe netjes gedaan ook... op deze manier blijft de oorspronkelijke balk mooi zichtbaan alleen wordt zijn functie overgenomen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Die kokers ga je zeker zien, waarom niet 10 of 15mm plaat, strook die iets minder hoog is dan de balk en die daar tegen aan bouten
Als je dat aan beide zijde doet word het ook vele malen beter/stijver

Ik denk zelfs dat 2 dikke platen tegen de balk aan gebout (door en door) stijver word dan 2 losliggende kokers er naast

Ik snap wat je zegt, dit is waar de constructeur mee komt, eerste oplossing was 2 l profielen links en rechts om de balk heen en die door de balk aan elkaar bouten en dan onder nog dichtlassen. Dan heb je dus een U om de balk heen. Ik neem vanuit dat perspectief aan dat 2 stalen platen niet voldoende zouden zijn.

Je ziet de kokers zeker maar ik vind het er wel ok uitzien zon trapje om die balk heen. Je blijft 4 cm van de zijkant en de hele onderkant zien. Alternatief zou zijn een hogere koker aan 1 zijde van de balk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ken de constructeur niet, maar ik weet wel dat je bij alle werkzaamheden ten alle tijde te maken hebt met de kennis en vindingrijkheid van een persoon
Over smaak valt inderdaad niet te twisten, maar ik sluit me wel aan bij chevy's opmerking
Ik blijf bij de mening dat een dikke plaat aan beide kanten van de balk zeker zo sterk zal worden en visueel veel minder aanwezig
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Staal op hout gaat zeker verschillend werken. Hoe mooi ook, een krakende en klappende oplossing zou ik zeker niet voor gaan, en dat werk je met platen ertegenaan bouten wel in de hand.

Ben zelf opgegroeid in een huis met klappende CV leidingen door verkeerde installatie, dat zou ik altijd proberen te vermijden. Die constructeur komt wellicht niet met de mooiste oplossing, gek is die zeker niet.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Heeft de constructeur het ook berekend, of is dit "praktisch"?

Want het zijn nogal forse balken extra. Als dit echt zo berekend is, kunnen we hier weinig anders bedenken. Tenzij het evenveel staal/sterkte toevoegt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
En wat ga je met de kinderbinten doen die zijn ook te licht.

een plaat kan ook maar is wel duurder qua materiaal omdat je dan veel onnodig staal toepast.
Persoonlijk zou ik voor extra houten moerbalken gaan zijn er dan ravelingen nodig?

Een nieuwe balk plaatsen is veel meer werk als je het laat doen is dat duurder.
(hij past ook niet zomaar je moet hem ook koppelen of door kunnen schuiven en terughalen)
 
Laatst bewerkt:

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Net als Bijtel vraag ik me af of dit inderdaad berekend is. Ik vind zo snel geen belastbaarheidstabel voor een kokerprofiel op die afmetingen en bij gebruik als balk, wel als kolom, wat meer gangbaar is. Als ik een HEA 160 pak (om de hoogte aan te houden), dan kan die een maximale belasting van 5100 kg (bij gelijkmatige belasting) aan op een overspanning van 4 m met een maximale doorbuiging van 12mm (bron: http://www.staaltabellen.nl/staaltabellennl-sp-96926259?id=32). Met vier van die balken kun je dus 20 ton in je kamer zetten... Da's wel erg veel. NU werkt een koker natuurlijk anders dan een HEA, maar het zal niet gigantisch ver van elkaar afliggen. En dan heeft de HEA een flens dikte van 9 mm en een lijf (het rechtopstaande deel dat de flenzen verbind) van slechts 6mm. Dat is dunner dan de 10mm van de kokers die de constructeur voorstelt.

Ik begrijp dat een ombouw van een balk niet wenselijk is, dan zou je de originele balk nog kunnen uithollen om een koker te maken zonder naden. Zal een mega klus zijn, maar als je het echt wilt :)
Maar ook hier geldt wel dat de stalen profielen dan goed doorgerekend moeten worden, want met twee stuks zul je mogelijk wat hogere modellen nodig hebben om de vloer en het gebruik van de ruimte goed te kunnen dragen.
Je kunt de stalen balken ook van een voorbuiging laten voorzien, zodat deze bij plaatsing en belasten dan eigenlijk terugbuigt in de originele rechte vorm en zo nauwelijks nog een doorbuiging laat zien bij volledige belasting.

Pittige klus in ieder geval. Succes!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Allen, dank voor het meedenken. Alles is uiteraard berekend. Ik heb gevraagd om over te dimensioneren om de doorbuigend waar ze normaal 1/250 voor aanhouden te minimaliseren. Dat zou dus met deze balken veel minder moeten zijn.

De kindbalken zijn inderdaad ook veel te licht. Berekend factor 2,3 te licht. Alhoewel ze wel van eiken zijn en ik niet weet of dat meegenomen is en ook sterker is dan normaal vuren oid. Ondanks dat alles lijkt de vloer op dit moment Berend maar niet gevaarlijk. Met zwaardere moerbalken zal moeten blijken hoe de vloer zich dan houd en dan kijk ik naar de eventuele aanpassing daarvan. Vooralsnog alleen de moerbalken.

Kwa complexiteit lijkt het me mee te vallen, gaten hakken naast de balken, de balken inwerken, onder spanning aanbrengen en dan goed onderkouwen met krimpvrije mortel. Hopelijk is de spouw diep genoeg om voldoende insteek uit te halen anders wordt het lastig

- - - Updated - - -

Maak me meer zorgen om de kosten van 4 gepoederxoate kokers. Kon wel eens aardig op gaan lopen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Staal op hout gaat zeker verschillend werken. Hoe mooi ook, een krakende en klappende oplossing zou ik zeker niet voor gaan, en dat werk je met platen ertegenaan bouten wel in de hand.

Ben zelf opgegroeid in een huis met klappende CV leidingen door verkeerde installatie, dat zou ik altijd proberen te vermijden. Die constructeur komt wellicht niet met de mooiste oplossing, gek is die zeker niet.

Een cv installatie word heet en koelt af
een huis is gemiddeld door het jaar heen niet heel veel warmer/koeler
Die vergelijking gaat niet op dus... ;)
 

Schipper

Actieve deelnemer
22 sep 2014
27
1
- - - Updated - - -

Maak me meer zorgen om de kosten van 4 gepoederxoate kokers. Kon wel eens aardig op gaan lopen.

hoezo poedercoaten? Voor binnen is gestraald en gemeniede koker meer als zat. Likkie wit erover en het zal jou tijd wel duren.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Een cv installatie word heet en koelt af
een huis is gemiddeld door het jaar heen niet heel veel warmer/koeler
Die vergelijking gaat niet op dus... ;)

Dus wel. Het effect is bij een CV natuurlijk groter, maar of het nu knalt of kraakt, is beide irritant.

In mijn huidige woning werken de lichtbetonelementen van de gevel anders als de muren: je raad het al, KLAPPEN!

Het heeft niet veel nodig, daar waarschuw ik voor. De CV was als referentie naar een zeer vervelend effect dat geluidsoverlast veroorzaakt, maar hout en staal werken nog altijd verschillend, dat zou jij ook moeten weten.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja zeker, dat weet ik ook wel
en dat is mijner inziens ook wel op te vangen mits je er rekening mee houdt hoe je de boel op elkaar monteert
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Denk erom dat staal tegen hout goed onder spanning gemonteerd moet gaan worden. Anders doet het nog steeds weinig tegen de doorbuiging. Het was dus een soort verlaagd plafond, ipv een vloer.

Als de kindbalken ook te klein zijn waarom dan niet een eiken balk halverwege de overspanning? Dan sla je drie vliegen in één klap (de derde is het uiterlijk ;)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Persoonlijk zou ik eerst kijken of de oplossing van Tuoh/André, het geven van voorspanning dmv een stalen kabel oid, op een mooie/aanvaardbare manier uit te voeren en is. Misschien door stalen strippen aan beide kant van de balk toe te passen die bovenaan bij de oplegging vast zitten en in het midden van de balk aan elkaar gekoppeld worden met een stuk wat onder de balk door gaat en dit spanning geven. Dit dan zwart geschilderd gaat naar mijn mening mooier zijn dat kokers oid en het voordeel is dan dat je niet in de muur hoeft te hakken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.