Houten verdiepingsvloer verstevigen / vloer constructie verzwaren

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik gooi hem er hier even in... vanwege de constructionele aard:

Ik heb in mijn nieuwe huis een probleempje met een veridpeingsvloer die te, licht is uitgevoerd. Het betreft het plafond van min studeerkamer wat direct de vloer is van de nieuwe slaapkamer.

De ruimte is circa: 4m5 breed en 7m15 lang.

Over de 4m50 breedte liggen 2 eiken balken van 200x200 mm , die verdelen de vloer ruwweg in 3 delen van 4m50 x 2m40. Over die 2 eiken balken liggen telkens 6 eiken liggers van circa 60x90 mm. Over die liggers ligt een planken vloer (vuren van circa 20mm dik).

Hier een foto:

foto plaffond.jpg

Het probleem nu is dat als ik boven loop de dikke eiken balken aan het veren gaan, ze veren al snel circa 20mm door als er gelopen wordt met kleine beetje bewegen. Ik heb niet de indruk dat ze gaan breken maar zou het geheel toch graag wat stijver maken.

Nu ga ik in ieder geval al een Fermacel 2E32 vloer erover leggen om het geluid een deel te isoleren. Ik ga er vanuit dat die platen (120x60) die overlappend gelegd en gelijmd worden al een deel extra stijfheid zullen aanbrengen maar ook circa 600 kilo gewicht. Daarna komt er een eiken lamel parket vloer overheen van 20mm die ook nog stijfheid maar ook weer gewicht toe gaat voegen.

Mijn dilemma is nu dat ik ervan uitga dat als ik een leg zoals hierboven beschreven ik geen onoverkomelijke problemen oploop en indien de nieuwe situatie niet acceptabel is ik altijd de vloer van onder kan versterken.

Voor dat versterken van onderaf zie ik de volgende opties:
1) Inbrengen van nog 3 200x200 eiken balken om van2. naar 5 balken te gaan
- Deze optie wil ik liever niet omdat dat er voor mijn gevoel te zwaar uitziet
2) Inbrengen van extra stalen liggers direct naast de eiken 200x200's
- Als die lager zijn dan 200mm zou ik ze nog enigszins esthetisch verantwoord weg kunnen werken
3) ....?


De onderkant is al afgewerkt en daar wil ik zo min mogelijk meer aan doen dus suggesties richting het uithalen van de hele vloer en inbrengen van zwaardere (hogere) eiken liggers liggen niet voor de hand voor mij.

Hebben we hier mensen met constructie verstand die een zinnige bijdrage kunnen leveren aan mijn dilemma? Of mensen die dit al een keer aan de hand hebben gehad en die een goed idee hebben?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Is stalen U profiel om de witte balken heen zetten een optie ? deze kan je ook weer wit schilderen, maar ziet er niet meer uit al hout en ik neem dat je die look wilt behouden ?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Is stalen U profiel om de witte balken heen zetten een optie ? deze kan je ook weer wit schilderen, maar ziet er niet meer uit al hout en ik neem dat je die look wilt behouden ?

Een optie zeker, desnoods niet om allemaal maar voor mijn gevoel zit het probleem in de 200x200, als daar de vering uit is dan zal de Fermacellvloer + de houten vloer voldoende stevigheid / stijfheid toevoegen om een acceptabele situatie te creëren.
 
P

Pel

Guest
Ik zou er een constructeur bij halen die de sterkte kan berekenen, m.i. Zouden de eiken balken toch sterk genoeg moeten zijn om de vloer te dragen. Maar met al dat extra gewicht wat er nu bij komt heb ik toch mijn bedenkingen.

Groet Pel.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
290
118
Een vuistregel voor de hoogte van een draagbalk is 1/20 van de overspanning.
Zit je met 200mm nog niet zo heel ver ervan af.
http://wiki.bk.tudelft.nl/mw_bk-wiki/images/1/12/Vuistregels.pdf

Ik geloof niet dat de fermacel vloer veel sterkte zal toevoegen, maar wel gewicht

U-profiel om de witte balken, helpt helemaal niets, maar voegen wel extra gewicht toe.
(de eiken balken die het probleem zijn, worden er niet sterker van)

Optie 2 lijkt me wel te werken.


Ik zou er een constructeur bij halen die de sterkte kan berekenen
Tja, misschien wel de beste optie
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ik geloof niet dat de fermacel vloer veel sterkte zal toevoegen, maar wel gewicht

Het doet niets toevoegen aan de sterkte, het doet wel de last beter verdelen waardoor de vloerbalken "minder" belast worden.
Het effect zal minimaal zijn, de afstand tussen de balken is daar simpelweg te groot voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Torro

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Kijk of je kan waarnemen waar de vloer doorzakt. Die witte dwarsliggers zijn 60x90 maar moeten 2.40 meter overspannen, dat lijkt mij eerder een probleem dan de dikke eiken draagbalken. Meestal ga je de hoofdconstructie eerst bekijken, dus de dikke balken, en daarna de hulpconstructie, de dunne balken. Als je weet waar de doorbuiging zit kun je zelf al bepalen wat waarschijnlijk verzwaard moet worden. Maar een constructeur is hier geen overbodige luxe, zeker met het extra gewicht dat je wil gaan toevoegen.

Alles wat je bovenop de vloer legt is extra gewicht, maar geen extra sterkte. Verwacht van het Fermacell dus niks extra voor de constructie wat de sterkte betreft.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik durf het bijna niet te vragen maar zijn die balken wel echt? Bij mijn ouders liggen er ook zo twee in de living die er verdacht veel op lijken (ze ogen op de getoonde foto 'te juist'), en dat zijn gewoon holle nepperds "voor het zicht".
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik durf het bijna niet te vragen maar zijn die balken wel echt? Bij mijn ouders liggen er ook zo twee in de living die er verdacht veel op lijken (ze ogen op de getoonde foto 'te juist'), en dat zijn gewoon holle nepperds "voor het zicht".

Deze zijn zeker echt...
 
Tegen de zijkanten van de eiken balken aan beide zijden een stalen plaat 8 of 10 mm over de volle hoogte van de eiken balken aanbrengen en deze stevig bevestigen met b.v. houtdraaibouten.
Maar beter zou zijn om een constructeur te laten bepalen of deze oplossing de juiste is of dat er een betere is.

M.vr.gr. Jan
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Kijk of je kan waarnemen waar de vloer doorzakt. Die witte dwarsliggers zijn 60x90 maar moeten 2.40 meter overspannen, dat lijkt mij eerder een probleem dan de dikke eiken draagbalken. Meestal ga je de hoofdconstructie eerst bekijken, dus de dikke balken, en daarna de hulpconstructie, de dunne balken. Als je weet waar de doorbuiging zit kun je zelf al bepalen wat waarschijnlijk verzwaard moet worden. Maar een constructeur is hier geen overbodige luxe, zeker met het extra gewicht dat je wil gaan toevoegen.

Alles wat je bovenop de vloer legt is extra gewicht, maar geen extra sterkte. Verwacht van het Fermacell dus niks extra voor de constructie wat de sterkte betreft.

Ik dacht eerst dat het probleem de 6x8 balkjes waren omdat ik simpelweg vanuit ging dat zon dikke zware balk stijf en stevig genoeg zou zijn. Een simpele test met de buurman lopend ter plaatse van de eiken balken liet al zien dat er een behoorlijke hoeveelheid vering in die zware balken zit. Die zal er dus eerst uit moeten zijn en dan bezien of ook de 6x8 laag versteviging behoeft.

Alles nog een keer overziend en denkend neig ik ernaar om naast de zware eiken balken dicht witte stalen kokers in te brengen van ongeveer gelijke hoogte, dat lijkt mij esthetisch gezien het meest verantwoord. En dan in beginsel aan 1 zijde maar daar zal een constructeur iets van moeten vinden denk ik.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Voor een overspanning van 4,5m gebruik je normaal gesproken 75 x 220 om de 60 cm. Je komt dus wat te kort.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
stalen plaat verdeelt van uit het midden van 3 mtr lang x 15cm hoog x 1cm dik infrasen en inlijmen met epoxy. Aan beide zijden van de balk. Geeft ook nog eens een decoratief effect.
Succes met een of andere oplossing.

gr. Placebo
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Eerst zou ik is uitzoeken waarom die binten zover doorzakken. Een eiken bint van 200 hoog zou bij een overspanning 4,5m niet 2cm verend moeten doorzakken.
 

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
46
5
Uitgaande van de standaard vuistregels zou je nu eigenlijk wat hogere balken moeten hebben (225mm). Dat is 'maar' 2,5 cm te kort, maar is in dit geval 'ruim' 12% verschil !
Bovendien zouden ze om de 60cm moeten zitten, en op 7,5m is dat 13 balken (beginnen én eindigen met balk). Als je werkt met hoogte breedte verhouding 3:1 zijn deze balken elk bijna te vergelijken met 3 balken van 200x70. Dat is nog niet niet eens de helft van 'de vuistregel'.
De dwarsbalken zie ik als 'extra' gewicht t.o.v. normale vloerconstructies. Dan zou je namelijk enkel de draagbalken hebben met daarop de vloer. Nu heb je nog het extra gewicht van de eiken liggers. 6 van die (lange!) liggers zijn tezamen ongeveer net zo zwaar als 1,35 van zo'n eiken balk (op basis van inhoud balken).

Verder is het zoals svenskapelsin aangeeft goed om onderzoek te doen.
Je zou een nieuwe eiken en vuren balk kunnen testen op die overspanning, hoe ver dat doorbuigt met gewicht in het midden (zijn de huidige misschien toch niet massief, of zijn ze zacht van binnen, slecht jaar, etc).
Als je de vloer toch gaat open breken voor het verstevigen, kun je de huidige balken op eenzelfde manier op sterkte testen als een nieuwe uit het schap. Of juist via de onderkant testen door er gewicht aan te hangen?

Is het een optie om er 12-14 smallere balken van te maken, en wel om de ~60cm te plaatsen? Dat oogt lang niet zo massief als vierkante jongens van 200x200, het worden er wel een stuk meer...
En elk van de balken met een staander ondersteunen in het midden (dat wil natuurlijk niemand maar goed, het is een optie)?
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
zowel de moerbalk als de kinderbalken zijn veel te slap voor een moderne verdiepingsvloer.
je plan om met extra balken de overspanning van de kinderbinten te halveren komt in de richting

200*200 kan ongeveer om de 1200 mm leggen bij een overspanning van 4,5 meter.

ps volgens mij is dat geen eiken maar grenen of vuren

laat je door een constructeur adviseren er zit vast ook nog ergens een trapgat etc.
 

tuoh

Oud hout
Zie nu pas dit topic.

De eiken balken zijn te licht van sectie, zouden minimaal 250mm hoog moeten wezen bij de gegeven overspanning.
De simpelste manier om hier iets aan de toen is door de balken "voorspanning" mee te geven. Zie je wel een staalkabel of rondstaal in het zicht komen.
 

duvelzaag

Nieuw lid
8 jan 2012
16
0
Dubbele extra hoofdliggers aanbrengen tussen de bestaande, lijkt me de meest eenvoudige manier. Gaten in de muur, balken er in en gaten bijwerken. In plaats van massieve balken zou ik kiezen voor een I-profiel, met de platte kanten horizontaal. Of een volledig kokerprofiel. Hoe minder gewicht, hoe liever. Het gaat om het doorbuigen, m.a.w. het opvangen van de trekkrachten aan de onderkant. Deze nieuwe balken kunnen gewoon van vuren zijn. Wit geschilderd vallen ze veel minder op dan nog meer donkere zware balken.
Een extra -plat aangebrachte- plank/balk (38x155 sls) onder de witte hulpliggers vermindert ook daar de doorbuiging. Exemplaren met zware noesten niet gebruiken, het gewicht trekt ze uit elkaar.
E.e.a. is simpeler en estetisch waarschijnlijk passender dan metalen hulpmiddelen toe te voegen.

Ben wel bezorgd over de opleg op de muren, wanneer dit allemaal zoveel doorbuigt. Veiligheidshalve eerst een paar staanders er onder, op een lompe (tijdelijke) constructie die meerdere vloerbalken overbrugt, lijkt me geen overbodige noodmaatregel.
Succes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.