Woodworking.nl brandstempel van Toxiq

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Jeroen nam voor mij een prachtig CNC gefreesd brandstempel mee op Open Dag Hout. Had hem vorige week al beloofd er mee aan de slag te gaan.

Bij deze de eerste probeersels, gaat weer op zijn japies, er zit een mooie gat met M8 schroefdraad op de achterkant. Had ik nou even de tijd genomen om daar een stuk draadeind met mooi houten handvat aan te zetten, maar in de haast werd het een slotbout een de waterpomptang. Dan kun je niet goed gelijkmatig aandrukken... grrr.

Maar super bedankt Jeroen, mooi stukje freeswerk met diepe pockets en echt dunne wanden. En Jeroen heeft het hele logo zo zelf ontworpen en er serieus tijd in gestoken met overleg via de mail. Het is een top stuk geworden en voor mij ook een mooie herinnering aan de start in 2008.

jaap

P1010008.jpg

P1010009.jpg

P1010010.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Leuk Jaap
Slotbout is opzich geen probleem, het aan willen drukken is het probleem
Zet de stempel volgende keer op het hout en laat (snel) los, dan staat de stempel in balans
het is even aftasten wanneer hij er af moet, bij mijn eigen stempel is dat als de eerste rookpluimpjes zichtbaar zijn (anders brand het té diep, dat is zonde)

Nog even oefenen dus
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Op al mijn werkstukken brand ik mijn letter S van Simon in.
Om te diep inbranden te voorkomen maak ik het hout waar het stempel komt eerst wat vochtig en laat het vocht even intrekken dan het gloeiende stempel er op .
hout laten drogen en daarna even licht opschuren.
Simon
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ziet er mooi uit.

Ik heb zelf ook ooit een brandstempel laten maken. Het lastigste vind ik eigenlijk het verwarmen. Ik leg hem daarvoor een tijdje op een brandend gaspitje, waarna ik hem op het hout druk. Alleen weet ik dan niet zeker of hij wel warm genoeg is. Heeft iemand hier een goede tip voor?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Testen op een stukje rest hout
Op welke manier je ook verwarmd, testen doe je het beste altijd
De ene keer is stempel warmer dan de andere, de randen zijn nog niet warm, verschillende houtsoorten, vochtgehalte.... het heeft allemaal invloed
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mooi gemaakt Jeroen, en inderdaad een mooi aandenken aan 10 jaar Woodworking...top

Dank je, was leuk om te doen, tegenwoordig maakt mijn dochter de stempels (soms help ik een beetje en ik kijk natuurlijk altijd mee) maar deze heb ik zelf gedaan
Nu maar hopen dat Jaap de tijd vind om dingen te maken en te stempelen OF....word dat de toegangsstempel Opendag Hout 2019 ;)
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Om het stempel mooi gelijkmatig aan te drukken, is het ook een manier om het in de kolomboormachine te zetten en deze als pers te gebruiken!
Zo is de druk ook beter voelbaar die je uitoefent....
Deze Tip kreeg ik van ons forumlid Pascal(XL500SZ), en werkt erg mooi voor kleinere werkstukken die er onder passen!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dank je, was leuk om te doen, tegenwoordig maakt mijn dochter de stempels (soms help ik een beetje en ik kijk natuurlijk altijd mee) maar deze heb ik zelf gedaan
Nu maar hopen dat Jaap de tijd vind om dingen te maken en te stempelen OF....word dat de toegangsstempel Opendag Hout 2019 ;)

Met ingebrand logo op je hand mag je er gratis in he Jeroen.:eek:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
En hoe verwarm je dan je stempel, lijkt me niet zo een goed idee om met een brander onder je kolomboor bezig te gaan, als je er eenmaal een beetje gevoel voor hebt zal je zien dat je het uit de hand prima kunt
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gewoon doen, als je een idee in je hoofd hebt kan je het ook laten uitwerken door mijn dochter, ze maakt mooie ontwerpen
 
Laatst bewerkt:

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Als je het stempel niet met een dakbrander verwarmt en daardoor de halve werkplaats in de hens zet,;) is een kolomboor een redelijke optie, anders een stander zoals ALK brandstempels levert, das gewoon een boorstandaard waar het stempel in wordt geklemd.
Het zou ook jammer zijn als het stempel op je mooie werkstuk niet goed lukt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb inmiddels aardig wat gebrand maar het is niet 1x mislukt
Alleen maar handige mensen hier, die zullen een stempel wel rechtop kunnen houden
Handvat niet te lang maken scheelt ook (als hij te lang is voel je niet goed of je er goed op zit) en zoals ik eerder schreef, de stempel er op zetten en loslaten
dan staat hij altijd recht
Niet moeilijker maken dan het is ;-)
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Nou jeroen, ik denk dat jij en ik een verschillende mening hebben over goed gelukte stempels.
kijk maar es naar jouw stempeldraadje, en ook dit draadje, de meeste stempels waaronder de 3 stempels uit dit draadje zijn niet 100% en als ik een product verkoop wil ik toch echt wel een echt goede stempel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Klopt helemaal John, zijn dan ook gelukkig maar de eerste probeerselen van elke stempel
Als je het perfect wil moet je laseren, want iets te lang branden of verkeerd verwarmd valt ook onder niet perfect

Ieder doet het op zijn manier, ik wilde alleen aangeven dat je uit de hand prima kan stempelen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.