Surround speakers ronde 1

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Zoals de titel misschien doet vermoeden wou ik mijn surround speakers zelf maken.
Dit is ronde 1 omdat dit een goedkope variant is die met mislukking in mijn werkplaats komt.

Maarrrrrrr! Ik geef ze eerst een goed plekje in de woonkamer.
Voor hoelang weet ik niet. 1,2 of 3 jaar wie weet.

Dit project ligt als zovele al een tijdje op de plank maar heb toch eerst de stap genomen om via Conrad een 2-weg (Tweeter en woofer los van elkaar) zelfbouw speaker te bestellen.
20181207_215621.jpg
Hoewel ik eigenlijk druk bezig ben mij werkplaats te isoleren ( en nog bezig met een badkamer meubel ben :p) dit er even tussendoor.

Het materiaal:
De uiteindelijke uiterlijk van de surround speakers wil ik gelijk maken aan de Front toren speakers. Deze zijn geheel Meranti en staat naar mijn smaak super netjes. Maar voor deze eerste ronde wou ik gewoon Mdf gebruiken en dat in kleur lakken.
Nu was er net een nieuwe Bouwmarkt geopend bij ons in de buurt (zat ook al 1 in deze vesting) dus ging ik met mijn vriendin even wat spulletjes halen en de nieuwe inrichting bekijken.

Hier kwam ik dus het perfecte materiaal voor mijn speaker kast voorbij. Het bleek dus dat deze bouwmarkt ZWARTE mdf in voorraad heeft te liggen dus ging bij mij meteen de bel rinkelen om dit te gaan gebruiken. Kijk al een tijdje uit naar een project om dit te kunnen gebruiken, kan het wel bij mijn baas bestellen(ben timmerman) maar wachten is niet altijd mijn sterkste punt.
Dus ik de dag erna meteen weer heen om een plaat te halen en in 3 stukken te laten zagen (past het in mijn polo). Is goede service want zagen is hier nog gratis.
En heerlijk dat ik op de vingers kon kijken, want meestal staat de klant naar mij te kijken hoe ik mijn werk doe haha.


Nou ja, dat is dus het plezier van nadenken voor het maken.
Eenmaal thuis gekomen na het shoppen en soldeerbout gehaald bij mijn broer kon ik beginnen met zagen.

20181208_124814.jpg

Alles op de zaagtafel gedaan (telkens weer dik tevreden over de aankoop)
Maar met dit mooie zwarte zaagsel kan ik dus goed zien dat de afzuiging verbetert kan worden en dat het nog vlink tocht in de werkplaats.

Dat terzijde dus, ben ik begonnen met het frezen.
De connector heb ik wat dieper weg gefreesd omdat hij bij 1 speaker in het zicht blijft. (verbeterpunt voor de nieuwe ooit)
De tweeter heb ik op liggend gemaakt, en de woofer heb ik ook 7 mm diep ingelaten.

20181208_141015.jpg
Beide fronten.

Dat allemaal voorbereid te hebben kon het monteren beginnen.
Doordat alles onder verstek was kon ik het met tapen samenvoegen.

20181208_141851.jpg

20181208_142457.jpg
Altijd spannend werk dat omdraaien, maar 1 maal te plek alle lijmvlakken insmeren.
Heb deze x constructielijm pu gebruikt. Zo zetten de soms toch vormende naden mooiere dicht.
20181208_144129.jpg
Mooi uurtje laten drogen.

Na het drogen meteen een velling kant van 4mm gefreesd.
Super mooi nu dus dat het materiaal mooi in kleur blijft en met deze stap was de speaker eigenlijk meteen afgewerkt!.

speaker.jpg
Ter controle bij mijn vriendin.


Toen kwam het uitdagende deel nog..... De ELEKTRONICA.
Op dit moment was ik blij dat ik nog geen filmpjes maak voor op Ytube want dan zou er veel weg gepiept en ge added moeten worden HAHA.
Maar na een slechte start met de componenten te solderen had ik het later redelijk onder de knie.
Door de frustratie van het begin heb ik er later toen het wel wou niet aan gedacht om foto's te maken van het voor mij weinig voorkomend werk.

Wel van het laatste stukje montage:
20181209_123931.jpg

En dan het resultaat van de 2 Surround speakers.
20181209_132132.jpg


Vanmiddag heb ik ze aangesloten en het valt mij niet tegen.
Nu moet ik komende week voor 1 een staander maken en de andere komt in een hoek te hangen.
Misschien dat ik daar beugel voor ga maken oid.
Maar daar denk ik even niet te sterk over na, meestal komt een idee bij mij in 1 x binnen.

Fijne avond nog !
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Ik heb eens een bezoek mogen brengen aan een luidspeker bedrijf in stad Groningen. Die verzaagden uitsluitend MD platen. Die werden zo strak gezaagd en in elkaar verlijmd dat je amper naden zag. Waren design speakers (lange driehoeken die in een hoek gezaagd werden). Maar ik vind jou resultaat echt prachtig mooi. Zit er ook nog isolatie in de speakers?
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Heel erg mooi! Wat je schrijft: zwarte MDF is erg geschikt voor luidsprekers.

Wel zou ik bij een latere versie nog iets toevoegen van tussenschotten of isolatie om de klank nog beter naar voren te laten komen.
Hier zijn veel theorieën over, kijk zelf maar eens op internet.
 

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Heel erg mooi! Wat je schrijft: zwarte MDF is erg geschikt voor luidsprekers.

Wel zou ik bij een latere versie nog iets toevoegen van tussenschotten of isolatie om de klank nog beter naar voren te laten komen.
Hier zijn veel theorieën over, kijk zelf maar eens op internet.

Er is isolatie toegevoegd zat bij de set in. Maar heb dat vervangen voor betere wat ik had te liggen.
Ook is dit een gesloten kist. wil uiteindelijk denk ik wel voor een gepoorte kist gaan.
Tussenschot heeft voor resonantie geen zin en de tweeter heeft geen hinder hier van.

paar jaar terug was ik wel veel met muziek installs in de auto bezig, maar daar was weinig werk voor mij met de kiks mids en highs (veel samen stellen wel).

Alleen subwoofer kisten maken was mooi werk, (ook wedstrijden mee gedaan voor zo hoog mogelijke db score)
DSCF1747.jpg
DSCF2065.jpg
2 15 inch woofers.
Hier kwam idd nooit demping aan te pas, dat schijnt de woofer voor ''de gek '' te houden qua volume van een kist.
 

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Tussenschot heeft inderdaad geen zin voor de resonantie o.i.d. maar je ziet wel vaak dat de tweeter een 'potje' aan de achterkant heeft. Dit is puur ter bescherming; als je een flinke bas speelt kan het zijn dat de konus van de tweeter door de druk vanbinnen beschadigd wordt. Wellicht heb je een tweeter die helemaal dicht is aan de achterkant, dan heb je geen centje pijn.

Just my 2cts.

Gijs.
 

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Wellicht heb je een tweeter die helemaal dicht is aan de achterkant, dan heb je geen centje pijn.

Just my 2cts.

Gijs.
Klopt is een dichte achterkant. Anders idd aparte ruimte anders heb je ook snel last van vervorming van de hogere tonen, meestal merk je zo niets op maar als je zoiets 1 maal weet en weet hoe iets strak klinkt dan valt het ook wel op. :)
 
Laatst bewerkt:

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Ben je bekend met het merk visaton ? Heeft hele mooie tekeningen voor zelfbouw met de bijbehorende speakers en filters .
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Mooie luidsprekerkastjes.

Opvullen met isolatie zorgt ervoor dat de kist in volume groter wordt. Kun je gebruiken indien je op verschillende (vooral laag) frequenties een niet correct of gewenst beeld krijgt.
Een tussenschot heeft twee functies: enerzijds zorgt het ervoor dat je box een stijfheid meekrijgt en anderzijds indien deze in een hoek staan met de speaker worden de geluidsgolven niet weerkaatst naar de conus maar naar een andere plek in de speaker. Bij een gesloten kist is dit niet zo belangrijk maar indien je een gepoorte kist wil maken, zal je hier zeker rekening mee moeten houden.

Voor subwoofer kun je ook eens kijken naar een bandpass behuizing. Hier kun je echt iets moois van maken.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Wauw, die zien er super strak uit!
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je ook een crossover filter gebruikt? Is het een complete set van Conrad, drivers, filter, dempingmateriaal?
 

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Mooie luidsprekerkastjes.



Voor subwoofer kun je ook eens kijken naar een bandpass behuizing. Hier kun je echt iets moois van maken.

klopt ik zal even eerst een x meten hoeveel ruimte ik onder mijn bank kwijt kan. Transmissie-lijn lijkt mij ook wel een x mooi om te maken. die heb ik nooit eerder gedaan.
voor de auto's heb ik wel 4th-order en een keer 6th-order bandpas gebouwd
 

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Wauw, die zien er super strak uit!
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je ook een crossover filter gebruikt? Is het een complete set van Conrad, drivers, filter, dempingmateriaal?

alles zat er idd bij zelfs ongeveer 3 meter kabel om aan te sluiten. terminals, filter, kabeltjes (stukjes van 15cm), demping en montage schroefjes.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Een setje tl's is super om te maken al was het maar voor het geluid!
Heb hier een set gemaakt van een peerless breedbander en visaton tweeters en ben er na 15 jaar nog steeds gelukkig mee :)
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
453
94
Ik heb in 1988 een set rogers monitors gebouwd. Heb ze nog steeds! Niets beters gehoord sinds die tijd. En leuk om te bouwen ook.
Rogers%20MKIII_front_r.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.