Restauratie van mijn Triton junior (Högbo 75) draaibankje

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik weet niet zeker wat wisselwielen zijn :). Je doelt misschien op de twee spiebaantjes. Ik weet ondertussen dat de spindel niet origineel is maar gemaakt door de vorige eigenaar die zich vergiste in de lengte. Dat heeft waarschijnlijk geleid tot het tweede spiebaantje. Een nieuwe spindel was nodig vanwege slijtage schroefdraad.

Zal een fotootje maken van hoe het nu - met deze donor (=groene) spindel - zit. Ik ben juist met de assemblage bezig.

mvg
Klaas
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wisselwielen zijn de tandwielen die je wisselt bij verschillende schroefdraden en/of voedingen. Zitten tussen de hoofdspil in de leispindel, meestal achterop op een uitstekende as.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Precies, de wisselwielen zijn die stapel tandwielen die bij je donor bankje zitten. Die heb je nodig om de verschillende voedingen in te stellen. Wat mis je aan de backgear? Zo op de foto's lijkt het compleet. Dat tandwiel waar de babbit uitgelopen is, kan je later weer opnieuw ingieten en uitdraaien als je draaibank weer werkt. Je kan de babbit ook gewoon vervangen door een stuk lagerbrons. Babbit is alleen wat vergevings gezinder als brons wat vervuiling betreft. Omdat het zachter is kunnen metaaldeeltjes makkelijker worden ingebed in het lagermateriaal. Bij brons trek je eerder groeven in je lager danwel as. Je lijkt nog niet erg overtuigd van de kwaliteit van je bankje, maar je zal zien dat als hij eenmaal weer in elkaar zit, dat je er prima zuiver draaiwerk mee kan maken. Wat beschadigingen in het bed is normaal bij gebruikte draaibanken en een bed dat niet meer helemaal vlak is, leer je ook mee werken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dat klinkt bemoedigend Chevy. Ik was wat chagrijnig geworden door de brosheid van de kleine gietstukjes. Zo'n positieve opmerking kan ik gebruiken.

Hieronder een paar foto's die laten zien hoe de per ongeluk te lang gemaakte spindel werd opgelost

Door de te lange as zat het meest rechtse spiebaantje teveel naar rechts (op eerste foto). Dat is opgelost door een tweede spiebaan meer naar links op de goede plek te maken. Met deze spie zit het wisselwiel gefixeerd. Een vulring vangt de overbodige lengte op. Deze vulring zit gefixeerd met de spie in de ""foutieve" spiebaan.

02_ assy.jpg
De spindel met de twee spiebanen.

03_assy.jpg
Nu met gemonteerde wisseltandwiel, vulring om de aslengte op te vangen en moer met fixeerschroefje (misschien wil ik dat nog eens veranderen)
NB: tussen de vaste ringmoer (links) en het draaiend deel (wissetandwiel) zit een bronzen ring.

Wat betreft de back gear compatibility: kom ik morgen op terug met plaatjes of schetsje.

mvg
Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Die borging met een stelboutje op de schroefdraad is ruk. Dat hoort met twee smalle moeren met nokken eruit. Zitten die niet bij je andere bankje? Als je bankje werkt kan je een nieuwe as draaien met de goede maten. Met het freeshulpstuk dat bij je donor zit kan je de spiebaantjes in de as frezen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ha, ik zie me nog niet zo'n as maken hoor. Je overschat me;) .Maar van die dubbele moer is een mooie suggestie. Ik ga eerst de headstock assy afmaken en dat even laten draaien om te horen hoe dat loopt. (Wat is de Nederlandse vakterm voor de Headstock assembly? Vaste kop? )

mvg
Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Smeren met sae 30 machine olie. Lagers op temperatuur laten komen. Dan langzaam opstellen tot de temperatuur gaat oplopen. Dan een klein beetje terug. Dan loopt hij spelings vrij. De oliefilm moet de speling opvullen. Glijlagers zonder druksmering moeten altijd even onbelast lopen om een olie film in het lager op te bouwen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Heb een beetje vertrouwen. Zo'n asje draaien is niet erg ingewikkeld en je hebt alles bij je bankjes om het te doen. Het is jammer dat je 200 km bij me vandaan woont, anders kwam ik wel even buurten.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik beloofde terug te komen op de backgearing.

Uit mijn bankje was de back gearing al gesloopt toen ik het kocht. Gelukkig had het donorbankje er wel een. Maar de behuizing van donor en mijn bankje verschillen juist op het punt van de backgear. Gelukkig eenvoudig op te lossen me teen paar vulringen. De foto's spreken voor zich.

05_backgearing.jpg
De back gearing het donorbankje

04_backgearing.jpg
De behuizing van mijn bankje is anders dan van de donor. Met een paar vuilringen (bij de rode pijlen) op te lossen.

mvg
Klaas
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Die borging met een stelboutje op de schroefdraad is ruk.

Als er gewoon een puntje door de schroefdraad heen komt: volledig mee eens.

Maar er zijn ook borgmoeren waarbij onder de inbus een met de schroefdraad meegefreesd stuk brons (?) zit of de borgmoerschroefdraad doorloopt en deze vervormt als je de inbusbout er in draait - SKF KMK serie bijvoorbeeld. Ik kan zo even geen Nederlandse pagina vinden, maar plaatjes staan hier:

http://www.skf.com/group/products/bearings-units-housings/bearing-accessories/lock-nuts/integral-locking/index.html

Of dit zo'n borgmoer is kan ik niet zien.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Het gat in het midden van je backgear is om olie in te doen. Boutje erin voorkomt dat het er weer uit loopt. Zo te zien kan je de speling oplossen door om beide dikke stukken van de excenter een bronzen of gietijzeren ring te maken, die de ruimte opvult. Dan om het dunne stuk uitvullen om te voorkomen dat je exenteras heen en weer kan.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Spinningwheels van dit forum is een paar onderdelen voor me aan het maken om de back gearing (afkomstig uit het donorbankje) goed op te kunnen sluiten in de behuizing van mijn bakje. Moet ook nog wat spietjes maken, Dat kan ik zelf met de dremel, want ben ondertussen - sneller dan verwacht - weer thuis en kan weer een beetje doen. Maar krijg ook veel ziekenbezoek van gezellige mensen.

mvg
Klaas
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Als je de bronzen ringen moet smeren met olie moet je wel even opletten met het kopen van brons. voor lagers is het 'luchtiger' bij mijn weten. Dit houd meer olie vast en smeert langer. Maar het is lang geleden dat ik nog iets met metaal gedaan heb (circa 25jr :) ) wel mooie draaibankje zo. ga je hoop plezier aan beleven als je eenmaal in de vingers hebt hoe die reageert.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
In de rusttijd heb ik een handschetsje gemaakt van de vaste kop met spindel. De poelie met het er aan verbonden kleine tandwiel draait dus vrij op de spindel en kan met een pin worden gekoppeld met het grote tandwiel. Maar dat is allemaal al aan de orde geweest.

vaste_kop_19jan2019.jpg

mvg
Klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben van plan de vlakheid van het bed van zowel het donorbankje als mijn eigen Triton te controleren met een haar liniaal. Is dat een voldoende gevoelige methode? Tot welk afwijking kun je op die manier detecteren? Ik heb wel eens gehoord dat met een sterke lichtbron achter de liniaal tot 50 micron zichtbaar ia. Lijkt me dat dat beter moet kunnen.

Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?

mvg
Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Die vlakheid is een stuk minder relevant dan je denkt. Als er al een kuil in je bed zit, hou je daar gewoon rekening mee bij het opspannen en draaien van je werkstuk. Als je je langsslede zonder zware punten over je hele bed kan verplaatsen, zonder dat je hem te los moet zetten, is het bed goed genoeg. Je hebt eigenlijk alleen een probleem als je een passing wil draaien, die precies over de overgang van vlak naar kuil loopt. Dit los je op door anders op te spannen, bv tussen twee center met een meenemer, of je schuurt het eerste stukje wat iets te groot is naar je passingmaat toe. Ik zou gewoon het bed kiezen dat er het mooiste uitziet, of het beste past.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Wat wel belangrijk is, is om te controleren of je bankje niet getordeerd is. Een draaibank is een stuk minder stijf dan het lijkt. Dit soort kleine draaibankjes worden vaak op een simpele houten werkbank gebout, zonder dat iemand er iets aan meet. Voor waar die kleine machientjes voor worden gebruikt is dat ook niet zo kritisch. Maar voor het beste resultaat. Bouw een degelijk onderstel en controleer je bankje op getordeerdheid en corrigeer dit met shims. En controleer dit elke keer dat je de machine met werkbank verplaatst.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ok, Chevy dank je. Aan die informatie heb ik wat en kan ik volgen.
Ik moet een keuze maken welke van de twee bedden ik zal promoveren tot het bed voor mijn bankje. Nu de assy van de vaste kop even on hold staat zal ik eerst de langsslede assembleren en testen op beide bedden en dan een keuze maken.

Ik was me een beetje bewust van de gevoeligheid voor torsie en heb een zwaar gietijzeren onderplaat die ook de functie van lekbak heeft. Ik zal er een foto van maken en hier plaatsen.

Kun je die getordeerdheid controleren met een goede machinewaterpas? Wil ik eigenlijk toch al graag (tweede hands) aanschaffen :p. Ik ben een beetje handgereedschaps-liefhebber.

mvg
klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.