Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 40
    Zo te zien is er op de groene as ruimte voor twee wisselwielen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik weet niet zeker wat wisselwielen zijn . Je doelt misschien op de twee spiebaantjes. Ik weet ondertussen dat de spindel niet origineel is maar gemaakt door de vorige eigenaar die zich vergiste in de lengte. Dat heeft waarschijnlijk geleid tot het tweede spiebaantje. Een nieuwe spindel was nodig vanwege slijtage schroefdraad.

Zal een fotootje maken van hoe het nu - met deze donor (=groene) spindel - zit. Ik ben juist met de assemblage bezig.

mvg
    Klaas

Wisselwielen zijn de tandwielen die je wisselt bij verschillende schroefdraden en/of voedingen. Zitten tussen de hoofdspil in de leispindel, meestal achterop op een uitstekende as.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    @trilliwilli. OK, dat vermoedde ik wel maar wist het niet echt. Dank.

mvg
    Klaas

Precies, de wisselwielen zijn die stapel tandwielen die bij je donor bankje zitten. Die heb je nodig om de verschillende voedingen in te stellen. Wat mis je aan de backgear? Zo op de foto's lijkt het compleet. Dat tandwiel waar de babbit uitgelopen is, kan je later weer opnieuw ingieten en uitdraaien als je draaibank weer werkt. Je kan de babbit ook gewoon vervangen door een stuk lagerbrons. Babbit is alleen wat vergevings gezinder als brons wat vervuiling betreft. Omdat het zachter is kunnen metaaldeeltjes makkelijker worden ingebed in het lagermateriaal. Bij brons trek je eerder groeven in je lager danwel as. Je lijkt nog niet erg overtuigd van de kwaliteit van je bankje, maar je zal zien dat als hij eenmaal weer in elkaar zit, dat je er prima zuiver draaiwerk mee kan maken. Wat beschadigingen in het bed is normaal bij gebruikte draaibanken en een bed dat niet meer helemaal vlak is, leer je ook mee werken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Dat klinkt bemoedigend Chevy. Ik was wat chagrijnig geworden door de brosheid van de kleine gietstukjes. Zo'n positieve opmerking kan ik gebruiken.

Hieronder een paar foto's die laten zien hoe de per ongeluk te lang gemaakte spindel werd opgelost

Door de te lange as zat het meest rechtse spiebaantje teveel naar rechts (op eerste foto). Dat is opgelost door een tweede spiebaan meer naar links op de goede plek te maken. Met deze spie zit het wisselwiel gefixeerd. Een vulring vangt de overbodige lengte op. Deze vulring zit gefixeerd met de spie in de ""foutieve" spiebaan.

02_ assy.jpg
    De spindel met de twee spiebanen.

03_assy.jpg
    Nu met gemonteerde wisseltandwiel, vulring om de aslengte op te vangen en moer met fixeerschroefje (misschien wil ik dat nog eens veranderen)
    NB: tussen de vaste ringmoer (links) en het draaiend deel (wissetandwiel) zit een bronzen ring.

Wat betreft de back gear compatibility: kom ik morgen op terug met plaatjes of schetsje.

mvg
    Klaas

Die borging met een stelboutje op de schroefdraad is ruk. Dat hoort met twee smalle moeren met nokken eruit. Zitten die niet bij je andere bankje? Als je bankje werkt kan je een nieuwe as draaien met de goede maten. Met het freeshulpstuk dat bij je donor zit kan je de spiebaantjes in de as frezen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ha, ik zie me nog niet zo'n as maken hoor. Je overschat me .Maar van die dubbele moer is een mooie suggestie. Ik ga eerst de headstock assy afmaken en dat even laten draaien om te horen hoe dat loopt. (Wat is de Nederlandse vakterm voor de Headstock assembly? Vaste kop? )

mvg
    Klaas

Smeren met sae 30 machine olie. Lagers op temperatuur laten komen. Dan langzaam opstellen tot de temperatuur gaat oplopen. Dan een klein beetje terug. Dan loopt hij spelings vrij. De oliefilm moet de speling opvullen. Glijlagers zonder druksmering moeten altijd even onbelast lopen om een olie film in het lager op te bouwen.

Heb een beetje vertrouwen. Zo'n asje draaien is niet erg ingewikkeld en je hebt alles bij je bankjes om het te doen. Het is jammer dat je 200 km bij me vandaan woont, anders kwam ik wel even buurten.

Forum Rechten