Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 44
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik beloofde terug te komen op de backgearing.

Uit mijn bankje was de back gearing al gesloopt toen ik het kocht. Gelukkig had het donorbankje er wel een. Maar de behuizing van donor en mijn bankje verschillen juist op het punt van de backgear. Gelukkig eenvoudig op te lossen me teen paar vulringen. De foto's spreken voor zich.

05_backgearing.jpg
    De back gearing het donorbankje

04_backgearing.jpg
    De behuizing van mijn bankje is anders dan van de donor. Met een paar vuilringen (bij de rode pijlen) op te lossen.

mvg
    Klaas

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Die borging met een stelboutje op de schroefdraad is ruk.
    Als er gewoon een puntje door de schroefdraad heen komt: volledig mee eens.

Maar er zijn ook borgmoeren waarbij onder de inbus een met de schroefdraad meegefreesd stuk brons (?) zit of de borgmoerschroefdraad doorloopt en deze vervormt als je de inbusbout er in draait - SKF KMK serie bijvoorbeeld. Ik kan zo even geen Nederlandse pagina vinden, maar plaatjes staan hier:

http://www.skf.com/group/products/be...ing/index.html

Of dit zo'n borgmoer is kan ik niet zien.

Het gat in het midden van je backgear is om olie in te doen. Boutje erin voorkomt dat het er weer uit loopt. Zo te zien kan je de speling oplossen door om beide dikke stukken van de excenter een bronzen of gietijzeren ring te maken, die de ruimte opvult. Dan om het dunne stuk uitvullen om te voorkomen dat je exenteras heen en weer kan.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Spinningwheels van dit forum is een paar onderdelen voor me aan het maken om de back gearing (afkomstig uit het donorbankje) goed op te kunnen sluiten in de behuizing van mijn bakje. Moet ook nog wat spietjes maken, Dat kan ik zelf met de dremel, want ben ondertussen - sneller dan verwacht - weer thuis en kan weer een beetje doen. Maar krijg ook veel ziekenbezoek van gezellige mensen.

mvg
    Klaas

Als je de bronzen ringen moet smeren met olie moet je wel even opletten met het kopen van brons. voor lagers is het 'luchtiger' bij mijn weten. Dit houd meer olie vast en smeert langer. Maar het is lang geleden dat ik nog iets met metaal gedaan heb (circa 25jr ) wel mooie draaibankje zo. ga je hoop plezier aan beleven als je eenmaal in de vingers hebt hoe die reageert.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    In de rusttijd heb ik een handschetsje gemaakt van de vaste kop met spindel. De poelie met het er aan verbonden kleine tandwiel draait dus vrij op de spindel en kan met een pin worden gekoppeld met het grote tandwiel. Maar dat is allemaal al aan de orde geweest.

vaste_kop_19jan2019.jpg

mvg
    Klaas

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik ben van plan de vlakheid van het bed van zowel het donorbankje als mijn eigen Triton te controleren met een haar liniaal. Is dat een voldoende gevoelige methode? Tot welk afwijking kun je op die manier detecteren? Ik heb wel eens gehoord dat met een sterke lichtbron achter de liniaal tot 50 micron zichtbaar ia. Lijkt me dat dat beter moet kunnen.

Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?

mvg
    Klaas

Die vlakheid is een stuk minder relevant dan je denkt. Als er al een kuil in je bed zit, hou je daar gewoon rekening mee bij het opspannen en draaien van je werkstuk. Als je je langsslede zonder zware punten over je hele bed kan verplaatsen, zonder dat je hem te los moet zetten, is het bed goed genoeg. Je hebt eigenlijk alleen een probleem als je een passing wil draaien, die precies over de overgang van vlak naar kuil loopt. Dit los je op door anders op te spannen, bv tussen twee center met een meenemer, of je schuurt het eerste stukje wat iets te groot is naar je passingmaat toe. Ik zou gewoon het bed kiezen dat er het mooiste uitziet, of het beste past.

Wat wel belangrijk is, is om te controleren of je bankje niet getordeerd is. Een draaibank is een stuk minder stijf dan het lijkt. Dit soort kleine draaibankjes worden vaak op een simpele houten werkbank gebout, zonder dat iemand er iets aan meet. Voor waar die kleine machientjes voor worden gebruikt is dat ook niet zo kritisch. Maar voor het beste resultaat. Bouw een degelijk onderstel en controleer je bankje op getordeerdheid en corrigeer dit met shims. En controleer dit elke keer dat je de machine met werkbank verplaatst.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ok, Chevy dank je. Aan die informatie heb ik wat en kan ik volgen.
    Ik moet een keuze maken welke van de twee bedden ik zal promoveren tot het bed voor mijn bankje. Nu de assy van de vaste kop even on hold staat zal ik eerst de langsslede assembleren en testen op beide bedden en dan een keuze maken.

Ik was me een beetje bewust van de gevoeligheid voor torsie en heb een zwaar gietijzeren onderplaat die ook de functie van lekbak heeft. Ik zal er een foto van maken en hier plaatsen.

Kun je die getordeerdheid controleren met een goede machinewaterpas? Wil ik eigenlijk toch al graag (tweede hands) aanschaffen . Ik ben een beetje handgereedschaps-liefhebber.

mvg
    klaas

Forum Rechten