heleboel foto's van vader's vakmanschap

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
op vraag van jaap in mijn voorstel topic ( http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=3&t=2701&start=0 ) ben ik dus vandaag wat foto's gaan nemen bij mensen waarvoor mijn vader nog meubels heeft voor gemaakt . en zo heb ik ook weer een leuke babbel gedaan met die mensen :D

ik ga beginnen bij enkele dingen van bij ons thuis die mijn vader vroeger heeft gemaakt.
en omdat we een huis meestal binnengaan langs de voordeur zal ik hiermee beginnen.
IMG_1397.jpg


de garagepoort.
IMG_1395.jpg


onze trap.
IMG_1388.jpg

IMG_1392.jpg


de binnendeuren.
IMG_1390.jpg

IMG_1389.jpg

kast voor de jassen en schoenen.
IMG_1391.jpg


aquariummeubel in de living.
IMG_1382.jpg


houten geraamte in de living.
IMG_1380.jpg


alles wat je op deze foto ziet heeft hij zelf gemetst en voorzien van de houten afwerking.
IMG_1381.jpg


dit was het voor bij ons thuis , dan gaan we nu bij de buren waarvoor hij een mooie
eetkamer heeft gemaakt, de hoeken van de aquarium komen ook voor bij de meubels.
IMG_1353.jpg


IMG_1355.jpg


IMG_1349.jpg


IMG_1350.jpg


IMG_1352.jpg


dan enkele straten verder heeft hij ook een voordeur, binnendeur en kast voor
de jassen gemaakt.
IMG_1367.jpg


IMG_1368.jpg


IMG_1371.jpg


IMG_1373.jpg


IMG_1372.jpg


en dan terug een paar straten verder heeft hij een volledig massief eiken living gemaakt.
de tafel heeft hij gemaakt , de stoelen niet.
IMG_1362.jpg


IMG_1364.jpg


IMG_1361.jpg


IMG_1360.jpg


IMG_1356.jpg


IMG_1359.jpg

dit zijn al de foto's die ik vandaag heb kunnen verzamelen , natuurlijk heeft hij nog
veeeel meer dan dit gemaakt maar ik kan helaas niet van alles gaan foto's nemen.

dan heb ik nog een paar foto's van mijn werkstukjes die ik laatst heb gemaakt.
onze eettafel.
IMG_1383.jpg


IMG_1384.jpg


en vorige week zondag eens onder het afdak bij het brandhout gaan zoeken naar
mooi hout en daar zijn deze 2 stukjes uit gekomen ( moeten wel nog afgewerkt worden).
een bandsawbox
IMG_1385.jpg


en een soort van vaasje voor 3 bloemen , bovenaan ga ik nog 3 gaatjes boren waar ik
plastieken buisjes ga in steken zodat er water bij de bloemen kan gedaan worden.
IMG_1387.jpg


en dit is het dan , voor de volgende fotosessie moet ik eerst mijn combine geleverd krijgen
vooraleer ik aan een badkamermeubel kan beginnen voor bij ons thuis.

groetjes
ruben
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Nou Ruben, je hebt het talent niet van een vreemde laten we maar zeggen.

Mooi doosje heb je gemaakt uit dat brandhout, mooie ruwe vorm.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
@ jpandriesse, gruwel vindt ik nogal crude gezegd , maar idd ieder zen eigen smaak anders zou alles er maar eentonig uitzien ;) .
de meubels op de laatste foto's zijn dan ook gemaakt in 1981.

groetjes
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Gruwel was inderdaad wat erg uitgesproken. Overigens ging dat niet over de laatste paar foto's, maar over de de 1e serie. Nogmaals niks dan respect voor het vakwerk, maar kwa stijl totaal niet mijn ding, maar goed uw vader was dan ook wel weer van een hele andere generatie.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
@ Scheppie. Inderdaad, laten we constructief blijven, daar dient het forum tenslotte voor :) Er zijn genoeg forums waar ze op elkaar zitten te kakken, althans in België toch :oops: (@Joris: waarmee ik helemaal niet wil gezegd hebben dat dit jouw intentie was, integendeel). Laten we het grof geschut bewaren voor als er nog eens een onnozele commerciële posting geplaatst wordt.
Aan iedereen veel houtbewerkingsgenot dit weekend, ikzelf ga een paar binnendeuren (proberen te) plaatsen :)
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Inderdaad mooi vakwerk,

Persoonlijk ook niet mijn stijl maar of iets onze stijl is of niet mag toch nog wel gezegd worden vind ik, cru of poeslief. En het is toch weer een Nederlanders die hier effe de Belgen op stang jaagt :lol: :lol:
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Helemaal mee eens, met mijn leeftijd en de moderne smaak vind ik de stijl ook bepaald niet mooi, dat moet gezegd kunnen worden.

Wel vind ik het bijzonder knap gemaakt, alles ziet er verzorgd en professioneel uit, dat de smaak nu anders is dan in de jaren '80 kun je niemand kwalijk nemen! ;)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Om wat over mooi of niet mooi te zeggen, moet je natuurlijk wel smaak hebben :lol: :lol: .
Dit is uit de tijd van de meubels uit Oisterwijk, waar helaas (volgens mij) niks meer van over is.
Je vader was een echte vakman Ruben, alle deurtjes zitten er nog precies goed in en naden overal even groot en prachtig kwartiers eiken!! En de twee kamers hebben echt een eigen herkenbare stijl. Echt mooi voor je dat er nog het nodige van over is, volgens mij kan het over 50 jaar zo in het openlucht museum in Arnhem. Mijn vader werkte op de expeditie van een zuivelbedrijf; die heeft alles zijn hele leven lang verstuurd, daar is niks van over gebleven.

jaap
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
jaap zei:
Om wat over mooi of niet mooi te zeggen, moet je natuurlijk wel smaak hebben :lol: :lol: .
Dit is uit de tijd van de meubels uit Oisterwijk, waar helaas (volgens mij) niks meer van over is.
Je vader was een echte vakman Ruben, alle deurtjes zitten er nog precies goed in en naden overal even groot en prachtig kwartiers eiken!! En de twee kamers hebben echt een eigen herkenbare stijl. Echt mooi voor je dat er nog het nodige van over is, volgens mij kan het over 50 jaar zo in het openlucht museum in Arnhem. Mijn vader werkte op de expeditie van een zuivelbedrijf; die heeft alles zijn hele leven lang verstuurd, daar is niks van over gebleven.

jaap


:lol: daar zijn wij met z'n allen groot van geworden ;)
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
maar neen ik ben niet op stang gejaagd :)
dat er gezegd wordt dat je de stijl niet mooi vindt of dat het je smaak niet is kan ik allemaal heel goed begrijpen en heb ik totaal geen probleem mee , vond gewoon de manier waarop het uitgedrukt werd nogal hard aankomen :oops:
maar dit achterwegen gelaten.

ook een fijn weekend voor jullie , ik ga eens aan men tekening beginnen voor men tafel die ik ga maken.

groeten
ruben
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Als ik naar de fotoos kijk zie ik alleen maar een geweldig indrukwekkend vakmanschap, wat mij van binnen warm doet voelen. Als ik kijk is het alsof ik vaders aan het werk kan zien. Ik heb er geen seconde aan gedacht of ik het wel of niet mooi zou vinden.
Vakmanschap DAT is het waar het hier om gaat.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Of het nu om vakmanschap gaat of niet, dat mag een mening over smaak toch niet verbieden zeker. Mijns inziens is zowel de directe verwoording als de veroordeling ervan gelijkwaardig.

Er is een mening gevraagd, dus komt die er ook. Al dan niet in een vorm die de vraagsteller aangenaam vindt. dat is nu eenmaal de realiteit en daar moet je mee om kunnen gaan. Wat je als vraagsteller altijd kunt vragen op zo'n moment is het waarom. "Waarom is dat niet mooi volgens jou?"

(In dit geval deel ik trouwens de mening van Dervish: de man die deze meubels gemaakt heeft verstond zijn vak heel goed, maar de stijl van de meubels is niet mijn ding. Met uitzondering van de voordeuren en de houten handvaten op de kasten, maar ik zie bvb. niet in waarom er tegels op de trap moesten.)

---------------

Bij elke vorm van ambacht gaan vakkennis, vaardigheid en esthetiek hand in hand. Wat mooi is, is goed gemaakt en omgekeerd. Slecht gebouwde dingen zijn altijd lelijk.



Er was ook nog ergens een opmerking over de stijl in de jaren '80; Daarover wil ik nog iets kwijt: staar je niet blind op kortlopende hypes en vergankelijke modestijlen, écht mooie objecten zijn er op elk moment in de geschiedenis gemaakt door zowel ambachtslieden als gedreven ontwerpers. En deze doorstaan de tijd dan ook met gemak (soms met een kleine update natuurlijk :mrgreen: ). Kenmerkend aan deze ontwerpen is bijna altijd het feit dat de materialen voor zich spreken en dat het ontwerp zodanig is dat de schoonheid van het gebruikte materiaal versterkt wordt. Deze ontwerpen zijn dikwijls ook heel sober, maar in hun eenvoud oogverblindend en elegant. Ze zijn duurzaam. Ze zijn zodanig uitgepuurd dat enkel de essentie overblijft.
En dat kan nu eenmaal niet iedereen. (Ik beweer trouwens niet dat ik het wel kan, hoor. ;) )

Maar deze ontwerpen zijn trouwens ook niet altijd universeel, de meeste zijn contextgebonden. In een discotheek komt de heilige graal nu eenmaal ook niet tot zijn recht, net zomin als die dat zal doen in een overmatig versierde kerk.

om af te sluiten, (anders blijf ik doordrammen :)) er zijn 3 categorieën wat esthetiek betreft:
- lelijk
- ok
- mooi

Wat vakmanschap betreft geldt hetzelfde.

Dusss, mijn mening in het algemeen over deze werkstukken:

esthetiek: ok
vakmanschap: mooi


Een ander voorbeeld is trouwens de nieuwe schaaf van woodie: als ontwerp niks bijzonders, maar door de manier waarop het hout gebruikt is en het geheel afgewerkt is: prachtig!
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo monkeyfreek

Over smaak valt te twisten ;) . Maar als de meubels van nu in deze kwaliteit en houtsoorten zouden worden gemaakt dan kan niemand ze meer betalen. VAKMANSCHAP is onbetaalbaar geworden. Ikea verkoopt miljoenen kasten tafels en meubels per week. Met de zelfde snelheid verdwijnt het naar het grofvuil. Hier zie je meubels en timmerwerk wat de tand des tijds ruimschoots zal doorstaan. Je achterkleinkinderen kunnen nog makkelijk hun eerste prakje aan dit meubilair eten.

Een :mrgreen: :mrgreen: voor het vakwerk :mrgreen: :mrgreen:
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Je vader was zo te zien een echte vakman!
Maar het oog valt niet meteen op vakmanschap maar op vorm, kleur en de trend van de tijd
. En de vormgeving is voor deze tijd enigzins gedateerd.
Persoonlijk heb ik juist enigszins een aversie jegens de moderne strakke meubels. Ik hou van paneeldeuren en mooie sierranden en donker hout.

Het enigste waar ik niet zo van hou is dat de afwerking op oude eiken meubels vaak erg lelijk geel verkleurd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.