Een nieuwe werkplaats in de garage

Grotius

Nieuw lid
8 dec 2018
13
0
Deze kerstvakantie wil ik een start maken met het maken van een kleine werkplaats in de garage. In de eerste plaats zal ik de eerste jaren mijn woonhuis opknappen. De garage is een mooie uitvalsbasis om de verbouwing te coördineren. Na de verbouwing wil ik deze als werkplaats blijven gebruiken maar dan eerder voor leuke houtbewerkingsklusjes. Tegelijkertijd willen we, incidenteel, ook de auto kwijt in de garage (maar een paar keer per jaar). In sketchup heb ik een plan gemaakt. Ik heb voor de auto rekening gehouden met een breedte van 2.7 (dan kunnen de portieren nog open) en diepte van 4.4.

Wat wil ik:
- Duidelijke opbergruimte voor al het klusmateriaal (schroef/boormachine/decoupeerzagen etc).
- Een handige plek voor de afkortzaag (wordt waarschijnlijk de kapex 120).
- ruimte om waar nodig plaat materiaal te kunnen verwerken met de invalcircelzaag
- op termijn: zaagtafel (erika 85 :cool:), een freestafel en een kolomboormachine

Gezien de ruimte denk ik dat de zaagtafel en freestafel mobiel moeten zijn. Dan kan ik deze verplaatsen als de auto in de garage moet

Waar worstel ik mee?
Ik zoek naar 'slimme' afmetingen. Bijvoorbeeld aan de zijkant 60cm voor kasten en werkbank of is 60cm te ondiep?

Wat zit er verder in de ruimte?
Achterin komt een trap naar de onderliggende kelder (1 meter breed). En links achterin komt een CV te staan (voor bovenliggend appartement). Er zitten twee ramen aan de rechterkant en een (ongeisoleerde) garagedeur.

Opbouw van de ruimte
Het is houtskeletframe (daartussen glaswol) en een stenen buitenblad. De isolatie moet ik nog langs lopen want er zijn verschillende koude bruggen. Onder de garage zit een kelder. de vorige eigenaar wilde auto's in de garage kunnen plaatsen. Het gevolg is dat er in het grootste gedeelte geen beton ligt maar multiplexplaten op balken. Op termijn wil deze vervangen en alsnog beton gieten. Dat lijkt me een stuk stabieler (ook als ik mijn auto daar wil plaatsen).

Plattegrond

garage layout.jpg

Zoals jullie wellicht hadden gezien heb ik nu aan weerskanten een kasten / werkbank ruimte gehouden van 60 cm diep.

beeldmateriaal ter inspiratie

Van buiten
IMG_4783.jpg
met de garagedeur open
IMG_4779.jpg
van binnen naar buiten
IMG_4780.jpg
De garage vanuit de kelder gezien (je ziet ook gelijk de kieren)
IMG_4781.jpg

Kortom hebben jullie tips en trucs voor deze ruimte?
 
Laatst bewerkt:

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Ik snap iets niet: De auto moet een paar keer paar jaar naar binnen: voor mij is een paar keer 2, 3 a 4 keer. wat is daar dan de functie van? Dan kun je hem volgens mij net zo goed buiten laten staan?
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ik snap iets niet: De auto moet een paar keer paar jaar naar binnen: voor mij is een paar keer 2, 3 a 4 keer. wat is daar dan de functie van? Dan kun je hem volgens mij net zo goed buiten laten staan?
Ik gok op iets van vakantie momenten; veel mensen maken nooit gebruik van de garage, tot ze een aantal dagen weg zijn, dan gaat de auto achter de deur...
 

Grotius

Nieuw lid
8 dec 2018
13
0
Precies. We parkeren normaal aan de openbare weg. Maar met de vakantie, oud en nieuw en een paar keer in de zomer (als er door drukte geen parkeerplekken beschikbaar zijn) dan willen we nog wel eens in de garage parkeren. Voor de garage is ook nog ruimte maar hier past de auto net niet op (en dan staat hij net voor het hek van de buren waardoor zij niet weg kunnen.
 

GeertGeentjens

Nieuw lid
14 apr 2012
14
0
Bij ons dient de garage voor net hetzelfde. Normaal is dat mijn werkhuis, bij vrieskou, hagel, ... Komen de 2 wagens binnen te staan.

20181210_103405.jpg

20181210_103455.jpg

20181210_103520.jpg

20181210_103543.jpg

20181210_103612.jpg

20181210_103624.jpg

20181210_103807.jpg

20181210_103815.jpg
 

Grotius

Nieuw lid
8 dec 2018
13
0
Dat ziet er gaaf uit en het is inderdaad handig door het zo op te bergen en uit te schuiven. Dit weekend ga ik nog maar eens verder plannen hoe het in te richten en offertes aan te vragen voor de ondervloer
 

Grotius

Nieuw lid
8 dec 2018
13
0
Ik overweeg om de plannen van benchworks (meer specifiek de "System Workshop Plans") aan te schaffen. Hetzelfde gedlt voor de PaulK plannen voorbij komen. Hier lijkt mij het plan voor de afkortzaag interessant. Sinds twee dagen heb een Kapex 120 met de afkortgeleiderset KA-KS-120 L en R. Deze zijn voor mij handig in een mobiele setup. Alleen zou ik de geleiderset ook graag integreren in een afkortwerktafel. Heeft iemand daar ervaring mee / voorbeeld plannen. Ik was deze combinatie nog niet eerder tegen gekomen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mijn tip is: zet alles op wielen! Mijn werkplaats is 5,50 x 2,75m, waardoor ik zeker in de breedte met de ruimte loop te stoeien. Ik wil daarom zo flexibel mogelijk zijn. Mijn werkbank (1 van de 2) staat op wielen, net als mijn zaagtafel, kolomboor, lintzaag, gereedschapswagen en vlak/vandiktebank. Op die manier kan ik zaken aan de kant zetten als ik ze niet nodig heb en in de weg staan. De afkortzaag staat op een kast en wordt gebruikt met een inklapbaar onderstel. Onder de lintzaag en kolomboor heb ik kastjes gemaakt, zodat ik meer opslagruimte heb. Ook onder de verrijdbare werkbank zitten lades. De vlak/vandiktebank heb ik laag gemaakt, zodat deze onder de vaste werkbank past.

Mijn andere tip is: denk ook in de hoogte. Maak zoveel mogelijk in dezelfde hoogte als dat meerwaarde oplevert, bv een werkbank die ook als outfeedtafel voor de zaagtafel kan dienen. En gebruik de hoogte van de ruimte. Lange latten of balken kunnen vaak tegen het plafond opgeslagen worden, zonder het bruikbare ruimte kost. Zelfs mijn compacte compressor staat op een plank bijna tegen het plafond. Mijn lintzaag en kolomboor passen onder de plank met de compressor.
 

Grotius

Nieuw lid
8 dec 2018
13
0
Mijn tip is: zet alles op wielen! ... Mijn andere tip is: denk ook in de hoogte.
Dank. De plannen van de MFTC sluiten door goed bij aan. Daarnaast zal ik kijken of ik de afkort tafel ook mobiel kan maken. Hopelijk kan ik in deze plannen ook de KA-KS-120 integreren.


De plannen van benchwork aangeschaft. Jammer genoeg zijn de beschrijvingen in het engels. Dat is even wennen...

 
Laatst bewerkt:

Grotius

Nieuw lid
8 dec 2018
13
0
Vandaag weer een stapje gezet richting droomwerkplaats. Vannochtend zijn er offertes opgevraagd voor het maken van een betonnen vloer en het realiseren van trap naar de kelder. Dat laatste is nog even passen en meten.
In de tekening heb ik geprobeerd om (als het nodig is) de zaaf/freestafel rechts in de hoek te rollen. Rechtsonder is ruimte voor een (mobiele) kolomboor of vaste schuuropstelling.

garage indeling.jpg

Het leek me handig om in de lange werktafel van de afkortzaag (kapex) ook een wasbakje te integreren (zoals in een keukenblad).
 

Grotius

Nieuw lid
8 dec 2018
13
0
Het klopt dat de Kapex maximaal 80 cm uitsteekt. Eigenlijk iets meer dan 70cm want de laatste centimeters zijn de stelknop. De voet van kapex komt op net iets minder dan 60cm uit waardoor hij ook goed aan het werkblad kan worden bevestigd. Ik zou dan planken tot 22 cm breed volledige kunnen ondersteunen. De kapex kan in principe 30,5 cm brede planken zagen. Dat zou betekenen dat de plank bij het zagen 8,5 cm steun tekort komt. Zou dat in het geval van 30 cm problematisch kunnen zijn? Zoja dan verbreed ik de tafel (naar 65 of 70 cm breed).
 

FeikeJan

Actieve deelnemer
14 mrt 2017
38
1
Twente
Het klopt dat de Kapex maximaal 80 cm uitsteekt. Eigenlijk iets meer dan 70cm want de laatste centimeters zijn de stelknop. De voet van kapex komt op net iets minder dan 60cm uit waardoor hij ook goed aan het werkblad kan worden bevestigd. Ik zou dan planken tot 22 cm breed volledige kunnen ondersteunen. De kapex kan in principe 30,5 cm brede planken zagen. Dat zou betekenen dat de plank bij het zagen 8,5 cm steun tekort komt. Zou dat in het geval van 30 cm problematisch kunnen zijn? Zoja dan verbreed ik de tafel (naar 65 of 70 cm breed).

Volgens mij is het geen probleem zolang je de helft van de plank ondersteunt (dus minimaal 15,5cm) blijft hij prima liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.