Nieuwe machine in de schuur!!

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hallo,

Ik heb een mooie nieuwe machine: Lurem Former 260s.

Machine stond al zo'n 7 jaar stil in een onverwarmde ruimte. Vandaar dat er 'wat' roest op zat. Maar ondertussen ziet hij er al een stuk beter uit, zie foto's. Enkele kleine onderdelen liggen nu nog in bad. Een badje met citroenzuur, om te ontroesten.

Er mist echter één cruciaal onderdeel: de zaag / schaafgeleider. Deze loopt over een stalen kokerprofiel van 30mm breed, bij 50mm hoog. Misschien dat een geleider van een ander merk hier op past? Kan iemand eens kijken of bijvoorbeeld een Robland of iets dergelijks ook op zo'n geleider loopt?

IMG_2629.jpg

IMG_2630.jpg

IMG_2631.JPG

hier een voorbeeld van de geleider zoals die er origineel op zit:

lurem_1_web_2-3df16f7.jpg
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik ken niet onmiddellijk een huidige machine waar deze geleider opzit. Metabo verkocht een 10tal jaar geleden dezelfde machine onder hun merknaam (groene plastic omkasting was dan blauw), maar heeft ze denk ik niet meer in het gamma. Mail eens naar LEZA, machine komt van daar, hebben lang lurem verdeeld. Lurem wordt trouwens nog steeds verdeeld (b.v. in Frankrijk).

Wellicht is het een mogelijkheid om de langsgeleider samen met het rechthoekige profiel waarop deze bevestigd wordt de installeren. Lurem werkt nog steeds met rechthoekige profielen.

Als je bevestigingsgaten in de wanden van de machinetafels boort is het wellicht ook een optie om bij b.v. Felder, Hammer, Robland.... Het nodige bevestiginsprofiel + de bijhorende geleider te kopen.... Mogelijkheden op jouw machine nauwkeurig uitmeten, en vergelijken met detailfoto's van iemand met een dergelijke combi op het forum of een toonzaal bezoeken.... Mogelijk moet je dan met twee stukjes profiel werken: 1 voor de tafel van de zaag, 1 voor de vlakbank. Kijk maar eens op site van Hammer. Is een rechthoekig alu profiel. staat met 2 draadeinden vast op zijwand machinetafel. Als je draadeinden op juiste hoogte kan inboren moet dit mogelijk zijn.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
SCM/minimax heeft op huidige machines een rechthoekig profiel, ken de afmetingen niet, misschien eigenaar op forum?
 

henriW

Actieve deelnemer
9 nov 2018
34
0
Ik heb toevallig net een 310s gekocht. Die er precies hetzelfde uitzien. De geleider zal denk ik grotendeels gelijk zijn. Dus als je info of foto’s nodig hebt, laat maar weten.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoe heb je die vliegroest van dat blad gekregen? Gewoon geschuurd met fijn schuurpapier? Welke korrel?

In post 1 heeft hij het over citroenzuur badje en ik zie er een flinke schuurmachine staan
Een close up van het betere poetswerk zou wel leuk zijn
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Ik heb toevallig net een 310s gekocht. Die er precies hetzelfde uitzien. De geleider zal denk ik grotendeels gelijk zijn. Dus als je info of foto’s nodig hebt, laat maar weten.

Oke, ook gefeliciteerd :eek:. Misschien kan je eens een paar foto's posten van de geleider die daar op zit?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat is mooie machine! Bij een handschaaf schuur ik tot korrel 400, netjes in 1 richting. Deze bladen zijn machinaal bewerkt, zelf vind ik de tekening die b.v. een grote frees op het blad achterlaat wel fraai staan. Met een schuurmachine haal je die deels weg denk ik. Staalwol met wat ontroester was ook een
optie geweest als het echt vliegroest is.

jaap
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Het valt nog niet zo mee om een geider te vinden. Voorlopig maar een houten model erop: en het werkt eigelijk verrassend goed.

naar goed voorbeeld van ibuiltit.ca
E0B6B828-5CFD-4959-B0CD-E0362D360E0E.jpg

A8A8BC0A-8FC1-4666-A41E-9315B4D50ADA.jpg

98218B77-8FFA-4439-A554-76A2E76FB879.jpg
 
Laatst bewerkt:

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Schuren met de Makita (op de vriendelijke stand, beginnen met korrel 120) Je schuurt niet zomaar een zonk in gietijzer..

Oef....dat is geen halve maatregel. Je bent duidelijk dapperder dan ik.
Een roest verwijderingsmiddel had overigens ook hetzelfde resultaat gegeven, zonder het risico op ongelijkheden in het gietijzeren blad. Er zijn veel merken die het verkopen, ik gebruik HG en daar ben ik eigenlijk wel over te spreken. Tip voor volgende keer, koop scots brite voor op je schuurmachine, of slijptol, dat neemt je roest weg, laat je gietijzer, bijna onaangetast en werkt ook op een ongelijk oppervlak.

succes met de verdere zoektocht
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik vermoed dat, wanneer men via een verdeler van LUREM geen passende geleider kan leveren, je genoodzaakt bent om het profiel waarover de geleider loopt mee te vervangen.

Succes.

Goed opgelost...
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Ik vermoed dat, wanneer men via een verdeler van LUREM geen passende geleider kan leveren, je genoodzaakt bent om het profiel waarover de geleider loopt mee te vervangen.

Succes.

Goed opgelost...

Ik ga eens informeren. Bij Robland heb ik al geinformeerd, maar die laten niks horen.. Leza is ook niet erg snel met reactie.. Misschien eens proberen bij SCM of Hammer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.