Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 22
    Stadshout Amsterdam:
    http://stadshout.nu/

of

Stadshout Haarlem
    http://www.nederlands-hout.nl/

Van Leersum is niet KD, het is winddroog.
    Het is karakterhout van een heel andere selectie dan een fijnhout handel. Het is dus minder versleept, minder uitgeselecteerd, niet in de droogkamer geweest en er hoeft geen extra partij aan te verdienen.
    Dat er prijsverschil is, dat is meer dan logisch. De mate van verschil kun je misschien over discussieren.

Simpel gezegd; wil je scherp geprijsd hout, dan zul je er iets voor moeten doen...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Emilio Bekijk Berichten
    Van Leersum is niet KD, het is winddroog.
    Het is karakterhout van een heel andere selectie dan een fijnhout handel.
    Precies....plus het is ook nog eens simpel gezaagd (kwartiers zagen vindt ie maar tijdsverlies) en het zijn vanaf prijzen (voor de mooiere stukken betaal je ineens een stuk meer). Reken dan je hogere verlies, je tijd en ruimte voor droging en opslag en het plaatje wordt toch wel wat anders....
    En eiken voor €6000 de kuub vraagt en betaald niemand, of het moeten exceptioneel mooie delen zijn in bijzondere afmetingen.

Het is zoals je zegt... voor goedkoper hout moet je wel wat doen. En helaas is het ook vaak zo dat het goedkope hout bij verwerking allemaal toch een stuk minder mooi is dan het betere spul. Zo zie ik in mijn werkstukken gelijk waar het hout van de Arnhemse Fijnhout is ingegaan vs waar ik voor goedkopere stukken heb gekozen. Bij mijn laatste aankoop bij van Leersum zat bijvoorbeeld een hele plank eiken waar ik na bewerking en het netto zagen pas bij een deel kwam dat vol met kleine haarscheuren zat waardoor het voor mijn standaard onbruikbaar was. Dan heb je gelijk 10-20 uur en een hoop materiaal verkloot. Dan betaal ik toch liever €30 meer voor een plank.
    Laatst gewijzigd door GH1; 09-12-18 om 14:53.

Word allemaal al een stuk duidelijker, thanks iedereen.

Is winddroog anders dan kamerdroog? (ik dacht dat het alleen langer duurde en dat het hout stabieler droogt) Maar dat het vochtpercentage in het hout uiteindelijk op hezelfde neer komt.

Ik heb zelf een beetje ervaring met het laten verzagen en drogen. ik kwam op ongeveer de volgende kostenstaat:

Beginstand,
    Circa 13 stammen waarvan inlands (70%) en Amerikaans(30%) eiken. geschatte inhoud 4 a 5 kuub, te verzagen tot: tafelbladen, 30mm dik en 25mm dik.

Kosten:
    Hout: 0
    Kosten mobiele zagerij: 420 euro
    Slijpkosten 35 euro
    Vervangingskosten 20 euro
    Huur aanhanger voor transport 100 euro
    Kosten drogen: 250 euro

Totaal: 825 euro

Wat kreeg ik hiervoor:
    Genoeg hout voor 3 tafelbladen (240 x 100cm)
    2.5 a 3 kuub kwartiers tot vals kwartiers gezaagd hout (in sommige gevallen aan 1 zijde onbekantrecht)
    circa 0.75 kuub dosse gezaagd hout.
    0.30 kuub losse schaaldelen.
    Zoveel mogelijk afvalhout is nog tot stapel latjes gezaagd.

Over het drogen:
    De partij van 25 en 30mm heeft als ik het mij goed herinner 7 weken in de ketel gelegen.
    De partij van 75mm heeft een totaal van 14 weken in de ketel gelegen.

Verlies op het geheel.
    Er is een klein gedeelte krom getrokken wegens verkeerd stapelen(leermoment) en of spanning in het hout. ik schat aan het eind van het verhaal het zaag / schaaf verlies op circa 10 a 20%
    Dit verlies word zo duurzaam mogelijk ingezet in: kleine projecten, kachelhout van de blokjes, en de snippers tot pellets of naar de mesthoop(compost).

Pro:
    - Veel geleerd,
    - Meer kwaliteit / keuze vrijheid
    - Kosten bespaard,
    - Veel meer hout.

Con:
    - Arbeidsintensief,
    - Kost behoorlijk wat tijd,
    - Niet geschikt voor kleine hoeveelheden.

Als het morgen niet af hoeft te zijn loont het echt de moeite om dit traject in te gaan. Door omstandigheden heb ik het hout een jaar in de opslag moeten leggen maar zelfs met deze kosten zit ik strax nog ruim onder reguliere handels prijzen. Binnen mijn huidige baan werk ik veel met aannemers in de groene buitenruimte. in mijn achterhoofd ben ik de volgende ronde al weer aan het voorbereiden. (Weet wat beuken, suikeresdoornen en amberbomen te staan die met een jaar of 2 om moeten.)

p.s.
    Dit verhaal doet niks af aan houthandels, Er komt behoorlijk wat risico en tijd kijken bij dit traject, het is mijn inziens dan ook logisch dat dit zich vertaald naar een x prijs in de handel. Voor wat betreft het verschil tussen de diverse partijen: een BMW is een stuk duurder dan een Kia, voor de naam, service en kwaliteit betaal je nou eenmaal meer. Maak zelf daar je afweging in.
    No tree's were harmed during the making of this project..
    oh wait: Never mind!!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joericor Bekijk Berichten
    Hoi allemaal,
    Ik ben nieuw hier en verbreek waarschijnlijk wel wat (ongeschreven)regels met deze vraag;
    Maaaar..
    Wie weet een goed adres in de buurt van Amsterdam om ruw hout te kopen?

Ik ben voornamelijk opzoek naar stamdelen om tafels van te maken. Ik heb bij van Leersum in Friesland al wat stamdelen gekocht, Maar dit is niet bepaald om de hoek.

Wie kan mij helpen aan een goede houtzagerij met vergelijkbare Kuub prijzen als van leersum maar dan iets meer in de buurt?

STADSHOUT natuurlijk! aardige mensen en schappelijke prijzen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Willempie Bekijk Berichten
    Ja dat klopt , maar mooie en aparte houtsoorten zijn soms duur .

Willem
    Dat vind ik ook
    Alleen moet je natuurlijk wel wat ruimte over hebben
    Ik heb best wat ruimte bij huis ,maar schrok na een eerste keer hout laten zagen hoeveel ruimte ik nodig had voor opslag

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Willempie Bekijk Berichten
    Amsterdamse Fijnhouthandel aan de Minervahaven , hebben ook ruw hout .
    sterker nog, ze hebben voornamelijk ruw hout. Veel mooi fijnhout, maar nog veel meer ruwhout ;-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joericor
    als moet ik zeggen dat ik altijd erg schrik van de prijzen bij fijnhout Amsterdam
    Mwa, vind ik wel meevallen. zeldzaam hout is duur. mooi hout is duur. Maar ze hebben ook gewoon ruw hout dat voor zover ik kan beoordelen voor marktconforme prijzen verkocht wordt. Het is wel droog, en zagen kost (meestal) niks. En vaak hebben ze partijen die voor een (relatieve) habbekrats weggaan. Het is wel allemaal kwaliteit wat je koopt.
    Laatst gewijzigd door henkverhaar; 09-12-18 om 20:45.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boertje125 Bekijk Berichten
    https://www.huibershout.eu/contact/

zaagt zelf en heeft schaaldelen
    Alleen zover ik weet niet tot zo'n 8-10% terug gedroogd, maar eerder tussen de 12-18%. Ben er paar keer geweest, aardige lui, maar eigenlijk vooral voor tuinwerk. Vlak over de afsluitdijk, http://haalhout.nl/ kan je ook bekijken. Veel keuze.

Forum Rechten