Kopen rondom Amsterdam

Joericor

Nieuw lid
11 apr 2018
8
0
Hoi allemaal,
Ik ben nieuw hier en verbreek waarschijnlijk wel wat (ongeschreven)regels met deze vraag;
Maaaar..
Wie weet een goed adres in de buurt van Amsterdam om ruw hout te kopen?

Ik ben voornamelijk opzoek naar stamdelen om tafels van te maken. Ik heb bij van Leersum in Friesland al wat stamdelen gekocht, Maar dit is niet bepaald om de hoek.

Wie kan mij helpen aan een goede houtzagerij met vergelijkbare Kuub prijzen als van leersum maar dan iets meer in de buurt?
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Amsterdamse Fijnhouthandel aan de Minervahaven , hebben ook ruw hout . Ze zitten vlak bij Teygeler gereedschappen , ook leuk om te kijken .
Of bestellen bij Masave die kan het op sturen .
Er komen wel steeds meer bedrijfjes bij die schaaldelen zagen en verkopen , oa http://www.dehoutatelier.nl/ in Reeuwijk .

Willem
 
Laatst bewerkt:

Joericor

Nieuw lid
11 apr 2018
8
0
Dankjewel, als moet ik zeggen dat ik altijd erg schrik van de prijzen bij fijnhout Amsterdam
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Goed en mooi hout is niet goedkoop, maar je krijgt er zo veel meer voor terug. Alleen al het plezier om met beuken en eiken te werken is een genot, als je voor die tijd vuren gewend bent. Echter kies hout wat bij je project past. Een eikenkeukentafel waar ik nu aan zit kostte €2000. Als ik het nu zelf zou moeten maken dan zit ie nog niet op de helft. Maar dan moet je wel al het werk er in steken en €1000 euro is natuurlijk een hoop geld. Echter je kunt dan wel wel €1000 verdienen, een ervaring rijker worden en met trots op je bouwproject terug kijken. Voor die €1000 euro kun je dan weer gereedschap kopen. Dus wat is duur en waaraan wil je je geld uitgeven? Spaar een vakantie uit. Beter voor het milieu en nogmaals je krijgt er veel meer voor terug dan één weekje plezier.
 

Joericor

Nieuw lid
11 apr 2018
8
0
Zit zeker een kern van waarheid in.

Maar even ter vergelijking: Kuub prijs van leersum vs Fijnhout
Peren 1200 vs 3300
Esdoorn 800 vs 2000
Eiken 1200 vs 6000
Beuk 800 vs 3000

Dit zijn geen verschillen van 20%
Ik snap ook wel dat je voor een mooie exotische houtsoort meer moet betalen. Maar als ik 5 ruwe stamdelen wil kopen om tot tafels te verwerken is ziet mijn verdien model er een stuk gunstiger uit als ik het hout niet in Amsterdam koop.

Waar kopen jullie zelf ruw hout?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Zit dat prijsverschil er niet in dat bij van Leersum het hout ongedroogd is, en bij de andere gedroogd?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Weet je dat zeker? Volgens mij zijn de prijzen van van Leersum voor windgedroogd, en niet nagedroogd in een droogkamer! Dat komt er nog overheen.

Tussen gedroogd en gedroogd zit veel verschil. Vooral als je het voor binnen toepassingen wil gebruiken.

Al denk ik wel dat van Leersum dan nog goedkoper is dan Amsterdamse Fijnhout.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Van Leersum is niet KD, het is winddroog.
Het is karakterhout van een heel andere selectie dan een fijnhout handel. Het is dus minder versleept, minder uitgeselecteerd, niet in de droogkamer geweest en er hoeft geen extra partij aan te verdienen.
Dat er prijsverschil is, dat is meer dan logisch. De mate van verschil kun je misschien over discussieren.

Simpel gezegd; wil je scherp geprijsd hout, dan zul je er iets voor moeten doen...
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Van Leersum is niet KD, het is winddroog.
Het is karakterhout van een heel andere selectie dan een fijnhout handel.

Precies....plus het is ook nog eens simpel gezaagd (kwartiers zagen vindt ie maar tijdsverlies) en het zijn vanaf prijzen (voor de mooiere stukken betaal je ineens een stuk meer). Reken dan je hogere verlies, je tijd en ruimte voor droging en opslag en het plaatje wordt toch wel wat anders....
En eiken voor €6000 de kuub vraagt en betaald niemand, of het moeten exceptioneel mooie delen zijn in bijzondere afmetingen.

Het is zoals je zegt... voor goedkoper hout moet je wel wat doen. En helaas is het ook vaak zo dat het goedkope hout bij verwerking allemaal toch een stuk minder mooi is dan het betere spul. Zo zie ik in mijn werkstukken gelijk waar het hout van de Arnhemse Fijnhout is ingegaan vs waar ik voor goedkopere stukken heb gekozen. Bij mijn laatste aankoop bij van Leersum zat bijvoorbeeld een hele plank eiken waar ik na bewerking en het netto zagen pas bij een deel kwam dat vol met kleine haarscheuren zat waardoor het voor mijn standaard onbruikbaar was. Dan heb je gelijk 10-20 uur en een hoop materiaal verkloot. Dan betaal ik toch liever €30 meer voor een plank.
 
Laatst bewerkt:

Joericor

Nieuw lid
11 apr 2018
8
0
Word allemaal al een stuk duidelijker, thanks iedereen.

Is winddroog anders dan kamerdroog? (ik dacht dat het alleen langer duurde en dat het hout stabieler droogt) Maar dat het vochtpercentage in het hout uiteindelijk op hezelfde neer komt.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Ik heb zelf een beetje ervaring met het laten verzagen en drogen. ik kwam op ongeveer de volgende kostenstaat:

Beginstand,
Circa 13 stammen waarvan inlands (70%) en Amerikaans(30%) eiken. geschatte inhoud 4 a 5 kuub, te verzagen tot: tafelbladen, 30mm dik en 25mm dik.

Kosten:
Hout: 0
Kosten mobiele zagerij: 420 euro
Slijpkosten 35 euro
Vervangingskosten 20 euro
Huur aanhanger voor transport 100 euro
Kosten drogen: 250 euro

Totaal: 825 euro

Wat kreeg ik hiervoor:
Genoeg hout voor 3 tafelbladen (240 x 100cm)
2.5 a 3 kuub kwartiers tot vals kwartiers gezaagd hout (in sommige gevallen aan 1 zijde onbekantrecht)
circa 0.75 kuub dosse gezaagd hout.
0.30 kuub losse schaaldelen.
Zoveel mogelijk afvalhout is nog tot stapel latjes gezaagd.

Over het drogen:
De partij van 25 en 30mm heeft als ik het mij goed herinner 7 weken in de ketel gelegen.
De partij van 75mm heeft een totaal van 14 weken in de ketel gelegen.

Verlies op het geheel.
Er is een klein gedeelte krom getrokken wegens verkeerd stapelen(leermoment) en of spanning in het hout. ik schat aan het eind van het verhaal het zaag / schaaf verlies op circa 10 a 20%
Dit verlies word zo duurzaam mogelijk ingezet in: kleine projecten, kachelhout van de blokjes, en de snippers tot pellets of naar de mesthoop(compost).

Pro:
- Veel geleerd,
- Meer kwaliteit / keuze vrijheid
- Kosten bespaard,
- Veel meer hout.

Con:
- Arbeidsintensief,
- Kost behoorlijk wat tijd,
- Niet geschikt voor kleine hoeveelheden.

Als het morgen niet af hoeft te zijn loont het echt de moeite om dit traject in te gaan. Door omstandigheden heb ik het hout een jaar in de opslag moeten leggen maar zelfs met deze kosten zit ik strax nog ruim onder reguliere handels prijzen. Binnen mijn huidige baan werk ik veel met aannemers in de groene buitenruimte. in mijn achterhoofd ben ik de volgende ronde al weer aan het voorbereiden. (Weet wat beuken, suikeresdoornen en amberbomen te staan die met een jaar of 2 om moeten.)

p.s.
Dit verhaal doet niks af aan houthandels, Er komt behoorlijk wat risico en tijd kijken bij dit traject, het is mijn inziens dan ook logisch dat dit zich vertaald naar een x prijs in de handel. Voor wat betreft het verschil tussen de diverse partijen: een BMW is een stuk duurder dan een Kia, voor de naam, service en kwaliteit betaal je nou eenmaal meer. Maak zelf daar je afweging in.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Hoi allemaal,
Ik ben nieuw hier en verbreek waarschijnlijk wel wat (ongeschreven)regels met deze vraag;
Maaaar..
Wie weet een goed adres in de buurt van Amsterdam om ruw hout te kopen?

Ik ben voornamelijk opzoek naar stamdelen om tafels van te maken. Ik heb bij van Leersum in Friesland al wat stamdelen gekocht, Maar dit is niet bepaald om de hoek.

Wie kan mij helpen aan een goede houtzagerij met vergelijkbare Kuub prijzen als van leersum maar dan iets meer in de buurt?


STADSHOUT natuurlijk! aardige mensen en schappelijke prijzen.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Ja dat klopt , maar mooie en aparte houtsoorten zijn soms duur .

Willem

Dat vind ik ook
Alleen moet je natuurlijk wel wat ruimte over hebben
Ik heb best wat ruimte bij huis ,maar schrok na een eerste keer hout laten zagen hoeveel ruimte ik nodig had voor opslag
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Amsterdamse Fijnhouthandel aan de Minervahaven , hebben ook ruw hout .

sterker nog, ze hebben voornamelijk ruw hout. Veel mooi fijnhout, maar nog veel meer ruwhout ;-)

Joericor zei:
als moet ik zeggen dat ik altijd erg schrik van de prijzen bij fijnhout Amsterdam

Mwa, vind ik wel meevallen. zeldzaam hout is duur. mooi hout is duur. Maar ze hebben ook gewoon ruw hout dat voor zover ik kan beoordelen voor marktconforme prijzen verkocht wordt. Het is wel droog, en zagen kost (meestal) niks. En vaak hebben ze partijen die voor een (relatieve) habbekrats weggaan. Het is wel allemaal kwaliteit wat je koopt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.