Strepen op snijplank wegwerken

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Ik ben bezig met het maken van een snijplank (beukenhout) en daarbij waren een paar latjes verschoven tijdens het lijm/droogproces. Dat hoogteverschil heb ik kunnen wegwerken met een bandschuurmachine. Maar omdat deze (natuurlijk) voor het grove werk is laat dat enkele sporen achter. Ben begonnen met korrel 60 en daarna met korrel 120 verfijnd. Vervolgens ben ik met de vlakschuurmachine verder gegaan naar korrel 150 en 180, maar krijg de ‘vlekken’ er niet uit. Heb ook nog nat geschuurd om de vezels eruit te halen in de hoop dat dit het zo oplossen.
Iemand ideeën hoe dit op te lossen?
 

Bijlagen

  • EBCB2B1E-548E-4CB3-8BBE-19C45FFA6F94.jpg
    EBCB2B1E-548E-4CB3-8BBE-19C45FFA6F94.jpg
    21,7 KB · Weergaven: 373
  • A84B936E-B8EF-43F0-90DF-13C69421EFFD.jpg
    A84B936E-B8EF-43F0-90DF-13C69421EFFD.jpg
    24,1 KB · Weergaven: 371

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik denk dat je te snel naar fijner schuurpapier bent gegaan. Als je met 60 de vlekken eruit hebt, gaat het verder goed. Ik zou trouwens eerder een rotatieschuurmachine gebruiken - met een bandschuur krijg je snel groeven.
 

lefte

Actieve deelnemer
29 jul 2014
35
2
Inderdaad, van 60 naar 120 is een veel te grote stap. Een bandschuurmachine gaat ook krassen in 1 richting toebrengen, dt ga je vwisueel altijd wel blijven zien. Zoals bert al zei, best hiervoor een excenter schuurmachine gebruiken. Perfect toestel voor deze klus is een festool rotex. Kopshout is ook nog eens stukken moeilijker te schuren, maar daar heeft de festool rotex op de groffe stand geen probleem mee.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Te veel druk op je bandschuur machine en niet goed over je werkstuk gevoerd.
Probeer eens met korrel 80 en alleen de druk uitgevoerd door de machine zelf en rustige schuurbewegingen maken, vloeiende lijnen dus en dan met korrel 100 of 120 en daarna afwerken met een vlakschuurmachine of een roterende.
Het bedienen van een bandschuur is een beetje als het werken met een handschaaf veel doen en de juiste druk van de beide handen op je gereedschap anders wil het niet.
En inderdaad een Rotex of bv een makita met werkstand kunnen kopshout perfect vlakken.

Groetnis, Roeland
 

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Zoals Roeland zegt,
Ik heb er thuis ook vaak last van. Heb de kleinste makita bandschuurmachine en die heeft totaal geen mooi zool zoals de grotere machines.
Als ik dit resultaat met de grote machine had dan was die zool vaak ook versleten(tussen machine en schuurband)

Vaak schuur ik thuis niet van links naar rechts maar alleen in de lengte in 1 x.
 

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Dank voor alle tips! De excenter is besteld en hoop die dit weekend binnen te krijgen. Dan weer even terug naar de grovere korrel en ik zal laten weten of het is gelukt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.