Keuze vandiktebank

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Hoi allen

Ik wil een vandiktebank kopen en heb mijn oog laten vallen op een Makita 2012NB

deze is zo rond de 650 geprijst, maar ik ben er ook weer een beetje huiverig voor, het is toch best een stevig prijsje daar ik hem incidenteel gebruik.

Hier op het forum verhaal gelezen van iemand die een vreselijk exemplaar geleverd kreeg met aantal tienden van een mm verschil links en rechts, en ja dat wil ik dus niet als ik er wat door heen haal wil ik zeker niet meer als 1/10 verschil eigenlijk gewoon niks, of is dat een onrealistische gedachte.

Of zijn er in dit prijssegment betere kandidaten

of zeg je zo een chinees ding doet het net zo goed

Ik wil een probleemloze machine , ook wat betreft de doorvoer want das ook niet bij alle apparaten een feestje

Nou alle goeie ideen etc welkom
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Ikzelf heb goede ervaringen met een Dewalt DW733. Helaas is die incl. BTW eerder rond de 800,00 EUR.

Nu zat ik te denken en ik meende dat Viepert een Jet-vandiktebankje heeft die qua prijs zeker interessant is.
https://www.woodworking.nl/showthread.php?18591-Mini-review-Jet-JWP12-vandiktebank

Hou er rekening mee dat een draagbare vandiktebank niet te vergelijken is met een vaste machine.

Met wat ik nu weet, zou ik eerder gaan voor een INCA vlak-en vandikte.
De combinatie is echt wel handig.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
In deze prijsklasse zou ik ook kijken naar een tweedehands vlakvandiktebank, bijvoorbeeld INCA, Kity, of Elektra Beckum, maar dat hangt er natuurlijk ook vanaf of je de ruimte er voor hebt. Ze nemen niet veel meer ruimte in dan de Jet die Christophe noemt. Als je echt een kleinere wil die je kunt opbergen ben je natuurlijk beperkt tot lunchboxplaners zoals de Makita.

Die tweedehands vlakvandiktebanken gaan voor tussen de 250 en 500, hangt een beetje van de conditie af.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Hoi Christophe, ja das een mooi ding, maar ik wil echt zo een lunchbox ( zo noemen ze dat toch ? ) apparaat, klaar en de kast in lekker compact.

Eens ff zitten kijken die makita / dewalt /en jet hebben erg veel dingen gemeen volgens mij, waar zit het prijsverschil in met name die jet is met afstand een stuk goedkoper als de 2 andere.
Zit het in degelijkheid, of nauwkeurigheid.

Heb ook wel eens iets gezien waarvan je de messen kon vervangen zonder ze weer af te moeten stellen, dat vind ik toch wel een dingetje dat afstellen, zou me wat waard zijn als dat vervangen eenvoudig kan en altijd hetzelfde ( goede ) resultaat geef
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ik heb die Makita en ben daar zeer tevreden over. Ja, het is een kleine machine en dus niet te vergelijken met een grote machine. Voordeel is dat hij heel makkelijk op te bergen is. Wat mij heeft doen besluiten de Makita te kopen en niet de DeWalt is dat de Makita een stuk stiller is (of eigenlijk minder luid). Afhankelijk van waar je woont e.d. kan dat belangrijk zijn (ik zit middenin een woonwijk).
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
hmm filmpje zitten kijken van die jet en dan valt op dat het werkstuk vaak halverwege niet verder getrasporteert word, blijft hangen. Is dat een bekent probleem of hebben ze dat allemaal. Neem aan die kerel wel de tafel glad gemaakt had dat zie je dan weer niet
Ow en herrie maakt mij niet uit, toch geen buren
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Ik heb ook de Makita gekocht wegens weinig plek en toch goede resultaten en ik moet zeggen, ben er erg tevreden over. Nu ben ik verhuisd en heb ik meer ruimte waardoor ik aan het overwegen ben om een grotere vlak en aandikte bank aan te schaffen maar zeker weten erg tevreden met het apparaat! Succes met de aankoop.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Eens gekeken hoe het messen wisselen gaat van die makita, dat is wel een mooi systeem, wegwerpmessen, die je dubbelzijdig kunt gebruiken. en maar op 1 manier kunt vastzetten dus geen geklooi met afstellen als ik het goed begrepen heb. Dat is 1 - 0 voor makita en die dewalt is idd wel echt belachelijk luid, mijn buren zullen geen last hebben maar denk dat ik er zelf kierewiet van word
Willy83 als je hem wegdoet evt stuur me dan maar een pb-tje :)
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Ik heb eens de gebruiksaanwijzing doorgebladerd, je kunt zowel standaard als wegwerp beitels gebruiken, maar waar word hij nu standaard mee gelevert. Want ze hebben het over dat je dus onderdelen bij moet kopen. Of is dat een keus als je hem aanschaft
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
92
31
Als je hem incidenteel gebruikt zou ik naar de Algemene Werkplaats in Amsterdam gaan. Professionele machines met uitleg en hulp voor een zeer schappelijk bedrag. Daar kan geen enkele hobby machine tegen.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Ik heb zelf de jet jwp12. Eenmaal afgesteld werkt ie als een tielerlier. Net nog mooie balkjes mee geschaafd. Kun je niet voor tobben met zo’n prijs.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Herbie, ik zie trouwens dat je uit 'S gravendeel komt. Best vlakbij. Waar zit je?
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Misschien een stomme vraag.....maar hebben jullie dan ook nog een aparte vlakbank?
Of zorgen jullie op een andere manier voor een recht referentie vlak?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Misschien een stomme vraag.....maar hebben jullie dan ook nog een aparte vlakbank?
Of zorgen jullie op een andere manier voor een recht referentie vlak?

Het kan wel met een slede (Engels: Planer Sled), maar dat is niet ideaal. Daarom heb ik ook gewoon een vlak/vandiktebank.

 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Ik heb een Inca vlakbank er naast. Binnenkort op m'n nieuwe 35cm vlakbank (op 230) :cool:
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Dus mijn initiele gedachte dat een vandikte bank alleen werkt icm een vlakbank is juist dus......:eek:

Ok dan weet ik hoe ik mn wishlist aan moet passen.....dank.

Gr,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.