Naaitafel

WR1944

Oud hout
Ik was een beetje optimistisch toen ik schreef dat de tafel kwa bewerkingen af was. Edoch er komt nog een ladekastje voor het garen en andere benodigdheden. Ik heb wel de tafel op de eindbestemming in elkaar gezet en bedrijfsgereed gemaakt. Waar de stekker in de machine gaat moest ook een kleine gleuf gemaakt worden in de rand onder het tafelblad. Met een Forstnerboor heb ik verticaal een hap uit de rand gehaald. De rand is 3/4" dik en de boor was 1". De boor stak aan beide kanten van de rand iets uit. Het was de eerste keer dat ik zo een truc uithaalde. Ik deed het extra voorzichtig en het ging perfect. Na het wegsteken van de randjes paste de stekker er precies in. Ook het uitklappen heb ik getest. Een pesterig millimetertje van de poot zit een soepele operatie in de weg. Morgen maar even aanpassen.

P1010576q.jpg

P1010577q.jpg

Nu een ladekastje fabrieken en dan kan ik aan de voorbereidingen voor Kerstmis beginnen.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dat ziet er goed uit WR, mooi hoor.
Als je metrisch wilt blijven gebruiken zal je toch meer aan de weg moeten timmeren vanuit je metrisch Ambassadeurschap.;)
Is er helemaal geen metrisch te verkrijgen bij jou in de buurt?
Mvg, :).
 
P

Pel

Guest
Is het misschien een idee om het ladekastje op kleine zwenkwieltjes te zetten Wim, i.v.m. makkelijk verzetten?

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
Dat ziet er goed uit WR, mooi hoor.
Als je metrisch wilt blijven gebruiken zal je toch meer aan de weg moeten timmeren vanuit je metrisch Ambassadeurschap.;)
Is er helemaal geen metrisch te verkrijgen bij jou in de buurt?
Mvg, :).

Bij Home Depot en Lowe's, de twee grote jongens op bouwmarktgebied in Amerika hebben maar een klein deel metrisch. Voor bevestigingsmateriaal een schap van een vierkante meter frontaal met een hoop kleine lades. Woodcraft, de meer serieuze houtbewerkingszaak, heeft wat meer zoals metrische maten in boren en natuurlijk de Festoollijn. Zoals ik al zei is het assortiment metrisch veel te klein om in m'n behoefte te voorzien.

Bij Home Depot hebben ze een pasmal voor schroefdraad. Als je een bout of moer hebt kun je zien op welke draadstomp of draadgat iets past. Dat is zowel metrisch als UNC. Laatst was er een man die een schroef probeerde te passen en hij klaagde tegen z'n vrouw dat het niet paste. Van een meter afstand kon ik zien dat hij UNC-draad in een metrisch gat probeerde. Ik zei tegen de man dat hij geen UNC-draad in een metrisch gat kon draaien.

Hoe weet jij dat?

Ik kan zien dat de draad grover is dan metrisch.

Hoe weet jij dat?

Ik kom uit Nederland en bijna m'n hele leven heb ik metrisch gebruikt.

Met de man heb ik de passende bouten opgezocht en hem ook het verschil laten zien met metrisch toen we in de buurt van de metrische ladenkast kwamen.
 

WR1944

Oud hout
Is het misschien een idee om het ladekastje op kleine zwenkwieltjes te zetten Wim, i.v.m. makkelijk verzetten?

Groet Pel.

Ik denk niet dat de tafel veel verzet gaat worden. Dat ladekastje zal niet veel extra massa toevoegen. Ik kan altijd de laden er uit halen als dat veel gaat schelen. Het blad los schroeven zet meer zoden aan de dijk als de tafel verhuisd moet worden.
 
P

Pel

Guest
Ik bedoel een los ladekastje op wieltjes Wim, wat misschien makkelijk is om verstelwerk op te leggen als je aan het werk bent, wat je er onder rolt of opzij naast je rolt.

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
Ik bedoel een los ladekastje op wieltjes Wim, wat misschien makkelijk is om verstelwerk op te leggen als je aan het werk bent, wat je er onder rolt of opzij naast je rolt.

Groet Pel.

Ik snap je bedoeling maar ik heb ervaring met ladekasten op wielen. Als je laden uittrekt of sluit rolt de hele kast mee. Je moet dan wieltjes gebruiken met een rem en dat vind ik te omslachtig worden. Een simpel kastje tegen de linker poten geschroefd lijkt me een betere oplossing. En dat kastje kan ik indien nodig altijd nog van de poten los schroeven en op wielen zeten.
 

WR1944

Oud hout
Het is hier flink aan het regenen zodat dit een mooie aangelegenheid is om verder aan de naaitafel te werken. Tussen de bedrijven door heb ik ook nog een kerstboom gehaald, de stomp haaks gezaagd en de onderste 25 cm ontdaan van takken. Het is een beetje een krom gedrocht maar dat krijg je als je in het donker gaat kopen. Door de schelle verlichting boven de bomen werd je meer verblind dan dat het de bomen bescheen. Hier moet nog wat engineering gepleegd worden.

Het ladekastje was nu aan de beurt. Ik had een hele plaat 12 mm multiplex gevierendeeld gekocht. Ik had de globale buitenafmetingen bepaald met twee lades van 60 hoog en twee van 80. Alles zou met potgat schroeven vastgezet worden zodat even puzzelen was waar de gaten moesten komen om niet zichtbaar te zijn maar ook in welke volgorde alles geschroefd moest worden om jezelf niet in een hoek te schilderen zoals men hier pleegt te zeggen.

P1010578q.jpg
Halverwege het karkas. Met stroken ply houd ik de schotten op de juiste afstand. Ik bouw het ondersteboven op zodat de schroefgaten aan de onderkant van de schotten komen.

P1010579q.jpg
Het karkas zit in elkaar.

P1010580q.jpg
Dit stapeltje bevat alle componenten voor de laden, geboord en wel.

P1010581q.jpg
Ik had de laden 5 mm lager, 10 mm korter en 2 mm smaller gemaakt om zeker te zijn dat de laden zouden passen en ook geen druk opbouwen bij het dichtschuiven.

P1010582q.jpg
Van de overschotten van het pine heb ik fronten gemaakt.

P1010583q.jpg
Van plastic shims maakte ik een combinatie die ongeveer 4mm dik was. De laden had ik aan de achterkant met een strookje ply opgedikt zodat de laden net uitstaken. Met wiggen werden de laden ook tegen de bodem geklemd. Eén front werd gepositioneerd en vast geklemd. De overige fronten werden hier op uitgelijnd. De fronten waren al voorgeboord voor de handgrepen. Met die gaten zette ik de fronten vast op de laden. Daarna werd van binnen uit het front vast geschroefd aan de lade.

P1010584q.jpg
De grepen had ik nog uit Nederland meegebracht. Het gaat er al een beetje op lijken.

P1010585q.jpg
Aan de achterkant van de kast had ik een strook ply geschroefd zodat de kast tegen de achterpoten geschroefd kon worden. Aan de voorkant gingen 4 schroeven via de openingen voor de laden in de voorpoot. Dat waait er niet meer af zou m'n vader gezegd hebben.

Nu moet ik nog de schotjes in de laden maken zodat de prulletjes niet door elkaar rollen. De bovenste twee krijgen allemaal kleine vakjes voor klossen en spoelen garen. De rest één of twee schotten voor het grotere werk.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
WR gebruik je ook nog lijm met de potgat verbindingen?
Je ben al behoorlijk op stoom gekomen en gaat weer op volle kracht zie ik.
Mooi hoor mvg, :).
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het ziet er netjes uit, en een mooi verslag.
Maar... zijn de pootjes niet wat dun voor een tafel waar aan gewerkt wordt? Vooral omdat er een zijwaartse kracht op komt.
 

WR1944

Oud hout
@SunRayes, ik heb het vagelijke vermoeden dat je meer een een timmermanswerkbank hebt gestaan dan aan een naaitafel hebt gezeten. Er komen nauwelijks zijdelingse krachten op de tafel. Met de pen-en-gat verbindingen is er een stevig frame ontstaan. De zwaarste elementen zijn de naaimachine en het ladekastje. De stof, scharen, garen en naalden zijn nauwelijks van invloed.
Toen het frame net uit de lijmklemmen kwam liet ik het wat hardhandig op de betonnen vloer neer komen. Aan het geluid kon ik horen dat de verbindingen solide waren en geen krimp gaven. Bij een heldere klank heb je een rigide constructie, anders klinkt het wat doffer.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
@SunRayes, ik heb het vagelijke vermoeden dat je meer een een timmermanswerkbank hebt gestaan dan aan een naaitafel hebt gezeten. Er komen nauwelijks zijdelingse krachten op de tafel.

Je vermoeden is juist!
En ik heb ook wel de neiging om altijd alles overdreven sterk te maken. Dat gaat dan wel ten koste van slanke vormen.
Het ziet er wel beter uit met slanke poten.
 

WR1944

Oud hout
De laatste hand is aan de naaitafel gelegd. Als de geest later vaardig is gaat er misschien nog een laklaag overheen. Eerst wil ik zien of de stof soepel genoeg over de tafel glijdt.

P1010602q.jpg
Ik heb een vakverdeling gemaakt van 4,5 mm triplex. Dat Chinese spul splintert aardig maar dat zit lekker aan de achterkant. Ik had de latjes op breedte en lengte gezaagd. Op één latje tekende ik de plaats waar de gleuf moest komen. Met de aanslag op de slede was alles precies op maat te krijgen. Ik heb twee laden voorzien van de kleine vakjes.

P1010603q.jpg
Eén lade kreeg vier vakken. Ik volgde de zelfde zaagprocedure. Om het lange stuk te positioneren heb ik twee strookjes triplex aan elk einde gelijmd zodat de lange strip opgesloten zit. Het korte stripje zit zo strak in de gleuf dat fixeren niet nodig is. Ik heb geen lijm gebruikt want dat geeft in dit soort van situaties altijd een knoeiboel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.