Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Onderwerp: Naaitafel

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Naaitafel

Ik heb al een schandelijk lange tijd niets van me laten horen op het gebied producten uit m'n werkplaats. Ik heb veel zaken moeten afhandelen die weinig met houtbewerken te maken hadden. Zo heb ik lekkende daken gerepareerd, een verhuizing gedaan (niet van mezelf), lekkende waterleidingen moeten verhelpen, ondergelopen kelders leeggepompt, deursloten gerepareerd en pas nog een magnetron gerepareerd (zekering vervangen maar ik moest wel de loodzware machine uitbouwen). Door al deze klussen lag er bijna constant een hoeveelheid gereedschap en ander materiaal op m'n werkbanken. En dat nodigt niet uit tot houtbewerken.

Maar dan gaat het toch een beetje knagen. Ik heb nog nooit zoveel houtbewerkings machines tot mijn beschikking gehad als nu en dan doe je er niets mee. Dus heb ik de werkbanken opgeruimd en ben ik begonnen met een klusje dat al een tijdje op de rol staat, een naaitafel. De keukentafel werd niet handig gevonden omdat de randen niet mooi afgerond zijn en de stof er niet lekker overheen glijdt. Ook moest de machine gelijk komen te liggen met het tafelvlak. Dus tijd voor een naaitafel. Het wordt een tafel van 600 diep en 1000 breed. Aan één kant komt er een scharnierend los blad aan te hangen om grotere stukken stof te kunnen behandelen. En natuurlijk een stel lades voor het garen en overige attributen.

Vanaf een snel schetsje heb ik een schaal tekening gemaakt zodat je een betere indruk krijgt. Bij Home Depot heb ik wat hout ingeslagen. Waar ik vroeger vaak een zaagplan maakte heb ik de hoeveel hout wat ingeschat. Ik kan altijd bijhalen.

Vandaag ben ik met het onderstel begonnen. Zes poten en de rand. Na de lange afwezigheid moest ik er weer een beetje inkomen.

P1010529q.jpg
    De poten worden van een schuin randje voorzien.

P1010530q.jpg
    In plaats van de domino's maak ik het onderstel met pen en gat. Met de mortiser was die klus snel geklaard.

P1010531q.jpg
    Even opschonen en dan worden de pennen pas gemaakt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Ja inderdaad schandelijk WR,
    Leuk dat je hier weer wat van je laat horen en het begin gaat best goed zo te zien.

Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders, .

Toch wel verrekte handig zo'n mortiser
    Ben benieuwd naar het resultaat!
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Die mortiser is inderdaad erg handig. De gaten zitten er strak in. Ik heb niet met aanslagen gewerkt maar met een potloodstreepje voor het begin en het eind van het gat. Dat blijkt in de praktijk goed zuiver te werken.

P1010532q.jpg
    Op de zaagtafel heb ik de zaagsneden gemaakt voor de pennen. Met een beitel heb ik de pen voorbewerkt en met de horletoet aka router plane glad op maat afgewerkt. Nadat ik de schaaf zuiver had afgesteld kon ik aan beide zijden evenveel afnemen om de pen in de breedte van het gat te laten vallen.

P1010533q.jpg
    Hetzelfde deed ik voor de breedte van de pen. Gelukkig had ik het kleine poppenhuisschaafje meegenomen uit Nederland. Het kwam goed van pas maar ik denk toch dat ik een grotere schaaf goed kan gebruiken.

De pennen heb ik van een schuin kantje voorzien zodat ze elkaar niet in de weg zitten.

P1010534q.jpg
    Alles droog gepast en het past goed.

Ik ga eerst het mechanisme voor de ondersteuning van het losse bord uitvogelen voordat ik met het blad verder kan. Ik had het hout min of meer op de bonnefooi gekocht maar m'n timmermansoog heeft me wat in de steek gelaten. Met de rest van het hout wordt het blad geen 600 maar ruim 570 breed. Morgen er nog maar een plank bij halen.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Het prototype voor de uitklapbare poten is gemaakt en het werkt zoals verwacht.

P1010537q.jpg

P1010536q.jpg

P1010535q.jpg

Nu de zaak in het echt maken.

Ik vind het een pracht oplossing, ziet er prima uit.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Laat je het losse blad ook scharnieren Wim? misschien met aan de onderkant twee regels die er tussen vallen, dat houd het inklaptafeltje stevig op afstand.

Groet Pel.
    Pel; Hout wirktj.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Het losse blad scharniert. Ik heb het proefstukje gemaakt om te zien hoever het vaste blad moet oversteken om het losse blad vrij te laten hangen. Ik vond nog een plank van de juiste houtsoort maar iets breder. Ik ga de tafel iets dieper maken dan gepland. Je hebt nooit genoeg tafeloppervlak.

zou zelf nog onder de losse poten poot 5 en 6 een wieltje onder zetten of er in verzinken dan schuren ze niet over de vloer.
    vind jouw oplossing een super idee.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Er komen nylon doppen onder alle poten. Geen krassen op de vloer. Ik heb nog voorraad uit Nederland.

Forum Rechten