Naaitafel

WR1944

Oud hout
Ik heb al een schandelijk lange tijd niets van me laten horen op het gebied producten uit m'n werkplaats. Ik heb veel zaken moeten afhandelen die weinig met houtbewerken te maken hadden. Zo heb ik lekkende daken gerepareerd, een verhuizing gedaan (niet van mezelf), lekkende waterleidingen moeten verhelpen, ondergelopen kelders leeggepompt, deursloten gerepareerd en pas nog een magnetron gerepareerd (zekering vervangen maar ik moest wel de loodzware machine uitbouwen). Door al deze klussen lag er bijna constant een hoeveelheid gereedschap en ander materiaal op m'n werkbanken. En dat nodigt niet uit tot houtbewerken.

Maar dan gaat het toch een beetje knagen. Ik heb nog nooit zoveel houtbewerkings machines tot mijn beschikking gehad als nu en dan doe je er niets mee. Dus heb ik de werkbanken opgeruimd en ben ik begonnen met een klusje dat al een tijdje op de rol staat, een naaitafel. De keukentafel werd niet handig gevonden omdat de randen niet mooi afgerond zijn en de stof er niet lekker overheen glijdt. Ook moest de machine gelijk komen te liggen met het tafelvlak. Dus tijd voor een naaitafel. Het wordt een tafel van 600 diep en 1000 breed. Aan één kant komt er een scharnierend los blad aan te hangen om grotere stukken stof te kunnen behandelen. En natuurlijk een stel lades voor het garen en overige attributen.

Vanaf een snel schetsje heb ik een schaal tekening gemaakt zodat je een betere indruk krijgt. Bij Home Depot heb ik wat hout ingeslagen. Waar ik vroeger vaak een zaagplan maakte heb ik de hoeveel hout wat ingeschat. Ik kan altijd bijhalen.

Vandaag ben ik met het onderstel begonnen. Zes poten en de rand. Na de lange afwezigheid moest ik er weer een beetje inkomen.

P1010529q.jpg
De poten worden van een schuin randje voorzien.

P1010530q.jpg
In plaats van de domino's maak ik het onderstel met pen en gat. Met de mortiser was die klus snel geklaard.

P1010531q.jpg
Even opschonen en dan worden de pennen pas gemaakt.
 

WR1944

Oud hout
Die mortiser is inderdaad erg handig. De gaten zitten er strak in. Ik heb niet met aanslagen gewerkt maar met een potloodstreepje voor het begin en het eind van het gat. Dat blijkt in de praktijk goed zuiver te werken.

P1010532q.jpg
Op de zaagtafel heb ik de zaagsneden gemaakt voor de pennen. Met een beitel heb ik de pen voorbewerkt en met de horletoet aka router plane glad op maat afgewerkt. Nadat ik de schaaf zuiver had afgesteld kon ik aan beide zijden evenveel afnemen om de pen in de breedte van het gat te laten vallen.

P1010533q.jpg
Hetzelfde deed ik voor de breedte van de pen. Gelukkig had ik het kleine poppenhuisschaafje meegenomen uit Nederland. Het kwam goed van pas maar ik denk toch dat ik een grotere schaaf goed kan gebruiken.

De pennen heb ik van een schuin kantje voorzien zodat ze elkaar niet in de weg zitten.

P1010534q.jpg
Alles droog gepast en het past goed.

Ik ga eerst het mechanisme voor de ondersteuning van het losse bord uitvogelen voordat ik met het blad verder kan. Ik had het hout min of meer op de bonnefooi gekocht maar m'n timmermansoog heeft me wat in de steek gelaten. Met de rest van het hout wordt het blad geen 600 maar ruim 570 breed. Morgen er nog maar een plank bij halen.
 
P

Pel

Guest
Laat je het losse blad ook scharnieren Wim? misschien met aan de onderkant twee regels die er tussen vallen, dat houd het inklaptafeltje stevig op afstand.

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
Het losse blad scharniert. Ik heb het proefstukje gemaakt om te zien hoever het vaste blad moet oversteken om het losse blad vrij te laten hangen. Ik vond nog een plank van de juiste houtsoort maar iets breder. Ik ga de tafel iets dieper maken dan gepland. Je hebt nooit genoeg tafeloppervlak.
 

kiefw00

Actieve deelnemer
1 mrt 2012
88
2
wolvega
zou zelf nog onder de losse poten poot 5 en 6 een wieltje onder zetten of er in verzinken dan schuren ze niet over de vloer.
vind jouw oplossing een super idee.
 

WR1944

Oud hout
Gisteren, zondag, was een wat minder productieve dag door aanloop van vrienden. Maar wel gezellig. Ik merk ook dat ik een beetje uit de routine ben zodat de langzame opbouw van m'n activiteit me goed uit komt.

P1010538q.jpg
Het leek me een mooie gelegenheid om de recentelijk gekochte ploegschaaf uit te proberen. Ik had in eerste instantie domino's willen gebruiken maar dit leek me een "echtere" oplossing. Eerst maar proefstukken maken.

P1010539q.jpg
Het gebruik van de schaaf viel me reuze mee. De ploeg en messing maken ging vrij soepel. Essentieel is om de zijaanslag steeds goed tegen het hout te drukken.

P1010540q.jpg
Daarna kwam het onderstel aan de beurt. Terwijl de lijm droogde voor de lange liggers monteerde ik de scharnierende uithouders.

P1010541q.jpg
De laatste verlijming aan het onderstel.

P1010542q.jpg
Nu komt het blad aan de beurt. Groeven van 1m60. Ik lijm het totale blad en zaag later na het vlakken het losse deel.

P1010544q.jpg
De messing van de laatste plank.

Nu komt het lijmen van het blad aan de beurt. Ik moet nog even tafelbladklemmen halen bij Woodcraft. De gleuven hier voor maak ik met de Domino frees.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Werkt goed die sponningschaaf Wim, ondanks dat je er nog niet zo heel veel mee hebt geschaafd denk ik.

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
Werkt goed die sponningschaaf Wim, ondanks dat je er nog niet zo heel veel mee hebt geschaafd denk ik.

Groet Pel.

Het was eerlijk gezegd m'n eerste project met deze schaaf. Het goed afstellen is een lastige klus en ik heb nog niet alle instelmogelijkheden onder de knie. Zo miste ik een mogelijkheid om de beitel vast te zetten tegen het hoofddeel van de schaaf. Maar verder ging alles bijna vanzelf. Op de freestafel gaat het wel in een fractie van de tijd maar dit is ook goed voor je spieren. En het maakt minder lawaai.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mooi om die ploegschaaf in actie te zien. En dat er weer een project uit Amerika komt.
Maak je de veer minder diep dan de groef? Of hetzelfde?
 

WR1944

Oud hout
Op het teststukje is te zien dat de veer net een halve millimeter vrij is van de bodem van de groef.

Vanmorgen dacht ik vrolijk verder te gaan aan de tafel. Ik zat m'n emails door te nemen toen ik een tikkend geluid hoorde. Elke twee of drie seconden hoorde ik iets op de vloer vallen, zo'n meter van m'n computer in de kelder. Na wat speuren bleek dat een verbinding van de waterleiding lekte, gelukkig op een erg ongelukkige plek net onder de vloer. Normaliter zou ik het opnieuw gesoldeerd hebben maar dit is zulke oude meuk dat ik het liever vervang.
Dus op naar Home Depot met m'n boodschappenlijstje en 1/2" koperen pijp gekocht alsmede een paar zogenaamde Snakebite koppelingen.
http://www.sharkbite.com/
Deze koppelingen schuif je zo op de pijp en het zit gelijk waterdicht. Ideaal voor luie mensen als ik. Deze koppelingen heb ik al eerder toegepast en ze werken goed.

Een T-koppeling was gaan lekken maar er zat ook een loze leiding aan vast. Vroeger was er boven deze kelder een kapperszaak gevestigd zodat er nog een hoop koperwerk in de kelder hangt. Toen ik de zaak gemonteerd had bleek een koppeling er boven ook te lekken. Dus weer naar Home Depot en met het nieuwe element de zaak afgemonteerd. Hoofdkraan open en luisteren naar het gesis. Deze keer klonk het zoals het hoorde en kon ik alle leidingen weer doorspoelen en het sein op groen zetten.

Gisteren heb ik het blad gelijmd en ben ik met het vlakken begonnen. Ik denk dat ik de rest van de dag en avond maar vrij af neem. ;)

P1010546q.jpg

P1010547q.jpg

P1010545q.jpg
 

WR1944

Oud hout
Ik heb beide kanten van het blad gevlakt en geschuurd. Tijd om wat aan de randverschijnselen te gaan doen. Van een reststuk 12 mm multiplex heb ik een mal gemaakt door een hoek te voorzien van een radius van 70 mm. Deze mal klemde ik onder het blad. Met een Japanse zaag haalde ik eerst het meeste hout van de hoek en met de frees met kopieerbit maakte ik de afronding
P1010564q.jpg

Met de afrondbit werd de rand afgewerkt. Ik freesde iets dieper zodat er een randje van ongeveer een milimeter aan de bovenkant ontstond. Met de schaaf en schuurpapier haalde ik dit weg zodat er een flauwere afronding ontstond. De onderrand werd met een kleinere radius afgewerkt.
P1010565q.jpg

Nu werd het tijd om het losse en vaste deel van elkaar te scheiden. Na het doorzagen en schuren bracht ik de scharnieren aan. Bij het passen bleek dat de scharnieren in de weg zaten bij het openklappen van de ondersteuning. In eerste instantie dacht ik er over om de bovenkanten van de verbindingen iets lager te maken maar door de scharnieren naar de rand te verplaatsen is het ook op te lossen.
P1010566q.jpg

Om het blad aan het frame te bevestigen heb ik clips gekocht. Ik meen dat het officieel een bladwervel is. Met de Domino met de 4 mm frees en een breedte instelling van 20 mm heb ik de groeven in het frame gemaakt. Op die manier is het een fluitje van een cent.
P1010567q.jpg

De volgende stap is het gat maken waar de naaimachine in moet vallen om het werkvlak van de machine gelijk te laten vallen met het tafelblad.
 
P

Pel

Guest
Wordt een mooi naai tafeltje Wim, daar zal je vrouw blij mee zijn.

Groet Pel.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het begint al een mooie tafel te worden. Mijn vrouw maakt ook wel eens wat, laatst de gordijnen gemaakt, maar hier staat een bureau van de IKEA:mad: klaar om gemonteerd te worden. Nu doet de eettafel dienst.

Wat je lekkage betreft, ik zat op de site van Sharkbite te kijken en dat is wel weer erg Amerikaans allemaal. Ze noemen zichzelf world market leader, alleen hebben we er hier nog nooit van gehoord. Beetje een WC eend uitlating dus. Deze snelkoppelingen worden hier overigens ook verkocht van VSH, dat is de tectite. Met Rehau en Uponor zijn VSH toch wel de Europese "world market leaders";) die hier gewoon ruim verkrijgbaar zijn.
 

WR1944

Oud hout
Het begint al een mooie tafel te worden. Mijn vrouw maakt ook wel eens wat, laatst de gordijnen gemaakt, maar hier staat een bureau van de IKEA:mad: klaar om gemonteerd te worden. Nu doet de eettafel dienst.

Wat je lekkage betreft, ik zat op de site van Sharkbite te kijken en dat is wel weer erg Amerikaans allemaal. Ze noemen zichzelf world market leader, alleen hebben we er hier nog nooit van gehoord. Beetje een WC eend uitlating dus. Deze snelkoppelingen worden hier overigens ook verkocht van VSH, dat is de tectite. Met Rehau en Uponor zijn VSH toch wel de Europese "world market leaders";) die hier gewoon ruim verkrijgbaar zijn.

Als je de Amerikaanse reclame-uitingen bekijkt zie je aanprijzingen die niet of nauwelijks te bewijzen zijn. Zoals tandpasta die tanden 5 x witter maakt. Maar ook stellingen die bij nader inzien eigenlijk contraproductief zijn. Zoals een schoonmaakmiddel dat 99,9% van de bacteriën doodt. Die ontsnapte 0,1% zijn dan wel de gevaarlijkste omdat die niet uit te roeien zijn. En dan hebben we het niet eens over het feit of die bacteriën wel gevaarlijk voor de mensheid zijn. Kortom, het publiek wil graag bedrogen worden.
 

WR1944

Oud hout
Bewerkingtechnisch is de naaitafel af. Het enige dat nog gedaan moet worden is het blad in de lak zetten. Maar eerst wil ik het geheel in de praktijk getest zien.

P1010571q.jpg
Eerst het gat voor de naaimachine. Door het plastic spuitgiet proces was de voet iets groter dan het bovenvlak van de machine. De verticale wanden vallen naar boven een paar millimeter naar binnen. Dat betekent dus een kier rondom. Als dit in de praktijk een probleem blijkt te zijn ga ik dit aanpassen. Het pasmaken zelf was een behoorlijk tijdrovende aangelegenheid. Op de LTS werd me reeds duidelijk gemaakt dat met passen en meten de meeste tijd wordt versleten. Met name de grote plaat hout maakte het manoevreren omslachtig.

P1010572q.jpg
Onder het gat moest natuurlijk een opvang komen. Dat werd een 12 mm multiplex constructie die met Kreg potgaten/schroeven en lijm werd samengesteld.

P1010573q.jpg
Om de naaimachine in hetzelfde vlak te krijgen als het tafelblad moesten er stelschroeven komen. Met inslagmoeren, bouten, ringen en contramoeren van 1/4" (sorry maar m'n voorraad meeverhuisde materialen slinkt) kan de machine precies worden gesteld.

P1010574q.jpg
Aan de rechterkant zit de stekker aansluiting maar ook de schakelaar. Hiervoor moest een ruimte uitgespaard worden.

P1010575q.jpg
Als laatste werd de machine geplaatst en gesteld. Dat ging erg soepel zoals te verwachten viel.

Nu wordt de tafel op locatie samengesteld en aan een praktijktest onderworpen. Er is in ieder geval een werkende opstelling vóór Kerstmis.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.