Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Diamant "stenen"

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Diamant "stenen"

Op één van Paul Sellers video's was te zien hoe hij een houder uit multiplex maakte voor drie diamant "stenen." Die aanhalingstekens staan er niet voor niets. Het zijn stalen platen waarvan de bovenkant met diamantgruis is geïmpregneerd. Dat zette me aan het denken en ik besloot drie stenen te bestellen bij Lee Valley in de korrel 220, 600 en 1200. Die stenen zijn vorige week binnen gekomen en ik heb gelijk een stuk berken multiplex bij Woodcraft gekocht van 300 bij 300. En het bleek multiplex uit een metrisch land te zijn want ondanks de sticker van 12" bij 12" was het echt 300 bij 300.
    P1010527q.jpg

Ik ben gelijk aan het hakken geslagen en heb na pas maken alles goed in de polyurethane gezet. Nog een paar lagen en dan ga ik het slijpen eens proberen. Ik heb zelfs een lederen strop gekocht. Als het nu niet scherp wordt ligt het echt aan mij.
    P1010528q.jpg

Na k 1200 zou je naar een coticule of iets anders van tussen K6000 - k8000 moeten gaan voordat je gaat stroppen. Na K1200 stroppen is eerder slijpsporen polijsten, is mijn ervaring.

groeten
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu

Dat zijn dus de stenen grof (200 mesh), fijn (600 mesh) en extra fijn (1200 mesh) van DMT?
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ornament Bekijk Berichten
    Na k 1200 zou je naar een coticule of iets anders van tussen K6000 - k8000 moeten gaan voordat je gaat stroppen. Na K1200 stroppen is eerder slijpsporen polijsten, is mijn ervaring.

groeten
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu
    Ik ga de proef nemen. Als het goed genoeg is voor Paul Sellers heb ik er geen moeite mee.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rmenkveld Bekijk Berichten
    Dat zijn dus de stenen grof (200 mesh), fijn (600 mesh) en extra fijn (1200 mesh) van DMT?
    Dat klopt.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Ik voelde een klein braampje aan een beitel en dacht zo de strop in gebruik te kunnen nemen. Zelfs zonder extra slijpen was de snede wonderbaarlijk scherp.

Voor de nieuwsgierigen:
    http://www.leevalley.com/us/Wood/pag...60&cat=1,43072
    Laatst gewijzigd door WR1944; 08-12-18 om 05:33.

Als je de 8K DMT ook erbij neemt ben je wat sneller klaar, maar vanaf de 1200 met een vrij grove pasta en daarna een fijne pasta stroppen werkt ook prima.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    Ik ga de proef nemen. Als het goed genoeg is voor Paul Sellers heb ik er geen moeite mee.
    Heerlijk, niet dat ik iets tegen ultra fijne korrels heb, maar deze opmerking vond ik heerlijk nuchter
    Niet dat mijn comment ook maar enige opbouwende waarde heeft in dit topic, maar moest het ff kwijt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    heb na pas maken alles goed in de polyurethane gezet. Nog een paar lagen en dan ga ik het slijpen eens proberen.
    Vraagje, is dit voor jou een beproefde methode, eerst in de pu zetten en dan pas gebruiken? Want wat is de functie van de pu? Ik kan me voorstellen dat het met name voor bescherming vd houder is, maar is het anders dan daar voor nog ergens goed voor?
    Oprechte interesse, ik kan me voorstellen dat het misschien een rare vraag is, maar ik heb namelijk een jaar of 3 geleden ook zo'n houder gemaakt uit het goedkoopste multiplex wat ik nog had liggen, en merk nu pas dat de stenen wat beginnen te wiebelen in de houder. De houder zelf ziet er iinmiddels niet meer uit

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Ik heb PU gebruikt om het multiplex wat vochtbestendiger te maken. Ik had nog een spuitbus staan zodat dit feit ook meehielp in de keuze. Ik heb er nu een paar lagen PU opzitten en ga er nog een rand onder zetten om de plaat vast te kunnen zetten op de werkbank. Net als Paul Sellers ga ik Glassex gebruiken als slijpvloeistof.
    Ik heb een voorlopige test gedaan met de stenen op een anti-slip matje en het resultaat is duidelijk hoorbaar als je het slissende geluid bij het schaven als maatstaf kunt nemen. Ik ben er zeer tevreden over.

Forum Rechten